درامانقد-سینما: تیری فرمو دبیر دهمین جشنواره لومیر که در لیون فرانسه برگزار می‌شود از تقدیر جشنواره از جین فوندا بازیگر بی بدیل تاریخ سینما خبر داد.

فرمو در توصیف بازیگر برنده دو جایزه اسکار او را «فمینیست، فعال سیاسی اجتماعی و ستاره همیشگی سینما» توصیف کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال برگزارکنندگان جشنواره لومیر اعلام کرده‌اند این بزرگداشت به پاس یک عمر فعالیت هنری فوندا برگزار خواهد شد؛ بازیگر باسابقه‌ای که همکاری با نامدارترین فیلمسازان تاریخ سینما از سیدنی پولاک گرفته تا آرتور پن و همین‌طور رنه کلمان و روژه وادیم و پائولو سورنتینو را در کارنامه دارد.

جین فوندا در واکنش به این خبر گفته: «باعث افتخارم است که به جشنواره لومیر در لیون دعوت شده‌ام» و اضافه کرده با شنیدن خبر دریافت جایزه افتخاری این فستیوال فرانسوی بال درآورده است.

علاوه بر این، برگزارکنندگان جشنواره در بیانیه اخیرشان فوندا را بازیگری عنوان کرده‌اند که از سنین جوانی مشتاقانه تلاش کرده استقلال شخصیتی‌اش را به نمایش بگذارد. همچنین از کار این بازیگر 80 ساله به عنوان یک فعال اجتماعی باسابقه و متعهد که جلوتر از زمان خودش گام برداشته، یاد شده است. مسئولان جشنواره لومیر بازیگر امریکایی را «نماد مبارزه برای آزادی، صلح و مخالفت با نژادپرستی» خوانده‌اند و همزمان از او به عنوان «ستاره‌ای بین‌المللی و چهره‌ای که چندین نسل از مخاطبان سینما را با خودش همراه کرده» یاد کرده‌اند.

قرار است در جریان این بزرگداشت، فیلم مستند «جین فوندا در پنج پرده» به کارگردانی سوزان لیسی نیز روی پرده برود. پیش از فوندا، شماری از مطرح‌ترین سینماگران دنیا از جمله ونگ کار وای، کاترین دونوو، مارتین اسکورسیزی، پدرو آلمادوار، کوئنتین تارانتینو، کن لوچ و کلینت ایستوود از سوی جشنواره لومیر تقدیر شده‌اند.

جشنواره فیلم لومیر به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره بین‌المللی سینمای کلاسیک از 13 تا 21 اکتبر برگزار خواهد شد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید