درامانقد-سینما: از همان نمای اول «تخدیر»(Narcosis) ساخته مارتین دِیانگ هلندی می‌­توان عصاره جهان فیلم و جان جاری در اثر را دریافت. در نمای باز وارونه­‌ای گویی آسمانِ گرفته با سنگ­فرش ابرها به زمین نشسته و زمین آسمانی شده است و شخصیت اصلی فیلم مِرِل روی سرش راه می‌رود؛ نشانه از آنکه در جایی فراتر از زمین و مناسبات روزمره سیر می‌کند. فیلم داستان یک خانواده چهار نفره است؛ پدر قواص و مادر با ارواح مردگان در ارتباط است! یکی در جهان مادی در جستجوی ناشناخته­‌ها فرو می‌­رود و دیگری در ناشناخته‌­های ذهن و وهم غرق می­‌شود؛ بدیهی است که فرزندان چنین زوج غریبی از تخیل و اشتیاق به راز مملو هستند. حال پدر با رفتن به عمیق‌­ترین غار زیرزمینی سیاره ما، جایی که حتی تعداد افراد پاگذاشته روی ماه از آن بیشتر است، تراژدی بزرگی را سبب می­‌شود؛ او از اعماق بازنمی‌­گردد و این آغاز تشویش سه عضو باقیمانده خانواده است. آنها هر کدام در جهان بسته خود منزوی می‌­شوند و هسته ارتباطی خانواده با رفتن پدر متلاشی می­‌شود. حال گویی همه اعضای خانواده با پدر از آسمان به زیر زمین فرو رفته‌اند.

مادر جرأت ارتباط گرفتن با روح پدر را ندارد و می‌­خواهد حتی نشانه‌های معشوق خود را نابود کند، که مهمترین آنها خانه‌ای است که ساخته است. از سوی دیگر پسر در آزمون­‌هایی هولناک تمرین تاب‌آوری زیر آب می‌کند تا بتواند به خیال خود به زیر زمین برود و پدرش را نجات دهد. در این میان دختر نیز دلخوش به گفت­‌وگوی خیالی با پدر از طریق باجه تلفن خراب عمومی است. آنها همه اسیر زندگی در غربت، تاریکی و ترس زیر زمین یعنی جهان مردگان هستند.

فیلم تلاش می­‌کند به نزدیک‌ترین نقطه از دنیای درونی هر سه نفر وارد شود و فقدان را در بندبند وجود بازماندگان به تصویر کشد، اما راهی که انتخاب می­‌کند مماس با خود شخصیت‌ها و جهان­ آنهاست؛ دوربینِ سیالِ فیلم با بازی‌های نور و رنگ‌های سرد اما رخشنده، هویت داستانی بخشیدن به اشیاء و مدد جستن از طبیعتی بکر، به زمان‌های مختلف از زندگی شخصیت­‌ها می­‌رود و از خاطره­‌ای در گذشته به وهمی در اکنون و از واقعیت اکنون به خیال عاشقانه­‌ای در زمانی از دست رفته سفر می‌کند. در این سفر که آمیخته به اسطوره­‌ها و قصه‌های کهنی درباب جهان مردگان است، به همراه فیلم از دنیای مادی به دنیای ارواح و ماورا می­‌رویم و در هزارتوی روان آسیب­‌پذیر کودکان و مادری شکست خورده، حالات درونی هر یک را درک می­‌کنیم. «تخدیر» چیزی جز یک خلسه عمیق نیست! درست شبیه به سفر مرد است که ابتدایی کوتاه و بازگشتی طولانی و طاقت­‌فرسا دارد. فیلم فضا و قراردادهای سَبکی­ خود را سریع می­‌سازد و سپس آرام آرام ما را در احساس دنیای برآمده از آن قراردادها غرق می­‌کند. در بطن این فضای رازآمیز و محزون ارتباط عاشقانه‌ای شکل می­‌گیرد که ثمره آن دو کودکی است که گویی به سبب میراث­ والدین خود در پی کشف جهانی دیگرند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید