درامانقد-سینما: ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر سی و ششمن دوره جشنواره فیلم فجر) در نشست خبری خود با رسانه‌ها، درباره روند انتخاب فیلم‌ها، ترکیب هیات انتخاب و داوری و روند برگزاری جشنواره توضیح داد.

داروغه‌زاده گفت: جشنواره فیلم فجر دو محور اصلی دارد که یکی جشن است و دیگری بخش مسابقه و جوایز.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که سالهای گذشته مطرح می‌شد بحث تعداد بالای فیلم‌ها بود که ممکن بود در نحوه داوری‌ها تاثیر منفی بگذارد لذا امسال فیلم‌های کمتری را انتخاب کردیم. از میان ۶۷ فیلم رسیده به جشنواره درنهایت ۲۲ فیلم انتخاب شد و از میان فیلم‌های کوتاه و مستند نیز با همفکری مستندسازان و سازندگان فیلم کوتاه آثاری انتخاب شد که بعضا از آثار سینمایی شاید بهتر باشند.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: امسال سیمرغ فیلم کوتاه و فیلم اول و سیمرغ هنر و تجربه اهدا می‌شود. رویکرد ما در جشنواره عادلانه است و هیچ نهاد و گروهی نیز در آرای هیات انتخاب و ترکیب آن دخالت نکردند. تا آخر جشنواره نیز همین رویکرد عادلانه را خواهیم داشت.

وی افزود: امسال علاوه بر بزرگداشت‌ها، یک نکوداشت خواهیم داشت. امسال بزرگداشت علی معلم در مراسم  افتتاحیه برگزار می‌شود.

داروغه‌زاده درباره سینمای جشنواره نیز گفت: امسال پردیس ملت در اختیار رسانه‌ها است و باغ کتاب در اختیار هنرمندان و سینماگران. از همه می‌خواهم کمک کنند تا نمایش فیلم‌ها به خوبی انجام شود. هنرمندان نیز قطعا در پردیس ملت حضور دارند و تا آخر هر شب در پردیس ملت خواهند ماند.

وی درباره تغییرات آیین‌نامه جشنواره نیز گفت: تلاش خود را کردیم تا آیین‌نامه تغییر نکند. جشنواره فیلم فجر نیاز دارد تا دبیر و آیین‌نامه ثابتی برای مدت ۱۰ سال داشته باشد تا بتواند برنامه‌ریزی کند.

وی درباره حضور فیلم آشغال‌های دوست داشتنی در جشنواره هم گفت: این فیلم سال قبل مجوز نمایش نداشت اما امسال مجوز نمایش داشت و می‌توانست در جشنواره باشد اما خودشان تقاضا کردند و از حضور در جشنواره انصراف دادند. آنها می‌خواستند فیلم‌شان را اکران کنند.

او تاکید کرد: هیچ فیلمی به دلیل اینکه امکان داشت حاشیه ایجاد کند؛ از جشنواره کنار گذاشته نشد. حتی من هم دوست داشتم چند فیلم در جشنواره باشد اما هیات انتخاب آن فیلم‌ها را انتخاب نکرد و ما به نظر هیات انتخاب احترام می‌گذاریم. فیلم‌هایی که انتخاب شدند همگی پروانه نمایش می‌گیرند و هیچ مشکلی برای اکران و نمایش نخواهند داشت.

داروغه‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اسپانسر جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال بحث اسپانسری برعهده دبیر جشنواره و ستاد برگزاری نبود و قرار بود صندوق اعتباری هنرمندان در این زمینه فعالیت کند ولی این صندوق نتوانست برای جشنواره حامی مالی فراهم کند. به همین دلیل جشنواره با بودجه‌ای که از قبل مشخص شده برگزار می‌شود و وظیفه ما نیز فقط برگزاری آن است.

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که آقای آزادی‌خواه در نشستی اعلام کرد که قرار است هزینه‌های جشنواره به نصف سال گذشته برسد، چگونه هزینه‌ها به نصف سال گذشته رسیده است، گفت: ما در دو سال گذشته پردیس ملت فرش قرمز مردمی داشتیم که دیگر امسال نداریم. قرار نبود ما بخشی از جشنواره را حذف کنیم تا هزینه‌ها کم شود. جشنواره امسال بخش‌های اضافی هم دارد که یکی از آنها بخش تجلی اراده ملی است. ما نسبت به سال گذشته گستردگی جشن‌مان بیشتر شده و تنها کاهش‌مان تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بوده است. در پایان جشنواره می‌توانیم دقیقا بررسی کنیم و بگوییم که هزینه‌های جشنواره چگونه کاهش پیدا کرده است.

داروغه‌زاده در ادامه در پاسخ به این پرسش که باوجود همه نقدهای اهالی رسانه به برج میلاد؛ اهالی رسانه همچنان به پردیس ملت اعتراض دارند، گفت: فکر می‌کنم دو ماه بیشتر است که اعلام کردیم پردیس ملت سالن اهالی رسانه خواهد بود. ما نمی‌توانستیم در برج میلاد به درستی از اهالی رسانه پذیرایی کنیم. در نهایت هم دو پردیس مطرح شد یکی پردیس ملت و یکی پردیس چارسو که درنهایت پردیس ملت موافقان بیشتری داشت.

داروغه زاده درباره فیلم‌های بیرون مانده از جشنواره و نقش علیرضا رضاداد در جشنواره امسال گفت: راجع به فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا نکردند، بیش از اندازه صحبت شد و این توهین به فیلم‌های حاضر در جشنواره است. ما سه فیلم داشتیم که تلاش کردند به جشنواره برسند اما در آخرین روزها نتوانستند. هیچکدام از فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا نکردند ربطی به حاشیه‌ها نداشتند.

وی با بیان این مطلب که فکر می‌کنم به جشنواره و سینماگران باید احترام بگذاریم، افزود: برخی فیلم‌ها اساسا برای بخش رقابتی جشنواره تولید نمی‌شوند. فکر می‌کنم به‌ خاطر دو یا سه اثر درست نیست فیلم‌های جشنواره را نادیده بگیریم. در مورد آقای رضاداد هم باید بگویم که او یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است. اینکه شما می‌گویید نظر شخصی‌تان است. دبیر جشنواره هم بخشی از زنجیره مدیریتی جشنواره است. باید امیدوار باشیم سیاست‌ها و تصمیمات، رضایت اهالی سینما را برآورده کند.

وی همچنین درباره جمع‌آوری آرای مردمی از طریق اینترنت گفت: امسال قرار است آرای مردمی از طریق اینترنتی جمع‌آوری شود. در این مورد تا دیشب همه مسائل حل شده بود تا آرا به‌صورت اینترنتی جمع آوری شوند و امکان دخالت در نتیجه آرا هم کمتر شود. امیدوارم این مسئله امسال اتفاق بیفتد و اگر مسائلی به وجود بیاید، قطعا قابل رفع است. اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم منوط به اجازه صاحبان اثر و در مراکز استان خواهد بود که نهایتا 14 فیلم است.

داروغه‌زاده درباره اضافه کردن افتتاحیه به جشنواره فیلم فجر و اینکه ابتدا اعلام شد جشنواره افتتاحیه ندارد اما چه شد افتتاحیه به جشنواره اضافه شد، اظهار داشت: فکر می‌کنم باید بگویم که اشتباه کردم. در ابتدا ما فکر می‌کردیم همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا با یک فیلم مهمان آغاز می‌شوند و صرفا اختتامیه دارند و از طرف دیگر افتتاحیه هزینه‌هایی داشت که حذف آن از هزینه‌ها می‌کاست؛ اما بعد فکر کردیم و دیدیم جشنواره ما هیچ گردهمایی جز افتتاحیه و اختتامیه ندارد. ما مراسم‌ بزرگداشت هم داشتیم که نمی‌توانستیم آنها را در اختتامیه برگزار کنیم. امیدواریم بعد از پایان جشنواره گزارشی درمورد مسائل مالی اعلام کنیم.

داروغه‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره صرفه‌جویی در جشنواره امسال نیز ابراز کرد: قطعا کیفیت برای ما مهم است و نباید فدای صرفه‌جویی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان اوج با چهار فیلم در جشنواره حضور دارد و آیا این تعداد تولیدات، امکان دارد منجر به ایجاد حاشیه امن دریافت سیمرغ این فیلم‌ها شود، گفت: سیمرغ به داوران جشنواره مربوط می‌شود و کسی تاثیری در نظرات این داوران ندارد. داوران فیلم‌ها را می‌بینند و رقابت بین تولید فیلم‌های خوب است. بهتر است جو منفی برای داوران ایجاد نکنیم و اجازه دهیم فیلم‌ها تخصصی انتخاب شوند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید