«عکاسی حقیقت است و سینما حقیقتی بیست و چهار بار بر ثانیه.»

درامانقد-سینما: تجربه زاده شدن هنرهای گوناگون از ابتدای بشریت تاکنون همواره کارکردهای انسانی و اجتماعی متفاوتی را به همراه داشته‌است. امروزه هر یک از این گرایش‌های هنری را به مثابه یک رسانه نیز ارزیابی می‌کنند. شناخت و بررسی مدیوم‌های گوناگون هنری در عصر گسترش ارتباطات از اهم موضوعات در جامعه انسانی‌ست، چراکه همین رسانه‌ها هستند که در زمانه ما خطوط ایدئولوژیک و مرزبندی یا عدم آن را تعیین می‌کنند. سینما در آغاز خود با حرکت قطاری به سوی تماشاچیان آنان را با ترس از اتاق نمایش گریزاند، در تاریخ بیش از یک سده گذشته این تاثیرگذاری‌ها از سوی نهادهای قدرت در جهان برای پروپاگاندا و همچنین اشاعه ایدئولوژی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر گروهی نیز از آن برای مبارزه با وضع موجود خود بهره برده‌اند و به ثبت حقیقت پرداخته‌اند. دو پدیده، یکی جریان حمایت شده مرکزی و دیگری جریان‌های از هم گسسته و به حاشیه رانده شده که درواقع مستقل نام می‌گیرند زاده وضعیت موجودند همچون دوتایی‌های موجود در سیاست و جامعه. مدیوم فیلم کوتاه که دهه‌هاست ذائقه و زیبایی‌شناسی خود را نیز عرضه داشته جملگی جریان‌های غیرمرکزی را رقم زده‌اند. چه بسیار کارگردانان و تولیدکنندگان مطرح سینما که عرصه حضور خود را با ساخت و پرداخت فیلم‌های کوتاه رقم زده‌اند.‌

این برنامه شانزده جلسه‌ای در گام نخست تلاش بر رواج مدیوم فیلم کوتاه دارد. از سوی دیگر گرد هم آمدن کارگردانان و تولیدکنندگان فیلم کوتاه، دانشجویان و علاقمندان به جهت مرور آثار یک کارگردان و نشست تخصصی و رویکردی نسبت به آنها این امکان را فراهم می‌آورد تا در طول چهار ماه دنبال کردن مسیری با دغدغه‌های آموزشی میسر گردد. در ابتدای این راه آنچه برای گروه برگزارکننده از اهمیت بالایی برخوردار بود، امکان فرصت برابر برای دیده شدن آثار گوناگون از فیلم کوتاه سازان گوناگون بوده است. چراکه در گام اول هیچ حمایت مستقیم و رایجی بر ساخت فیلم کوتاه وجود ندارد. فضاهای جشنواره‌ای خصوصا در داخل ایران خود دچار بروکراسی پیچیده‌ای‌ست که لزوما یک جشنواره فیلم کوتاه همواره به معنای حضور و فرصت برابر تمام تولیدکنندگان فیلم کوتاه نیست، با توجه به اینکه بیشترین اتفاقات نیز صرفا تهران را سرگرم خود می‌کند و چه بسیار کارگردانانی که در مناطق غیر مرکزی زندگی می‌کنند و فیلم می‌سازند اما لزوما کارشان دیده نمی‌شود. در هر شنبه از این شانزده، به مرور آثار کوتاه یک کارگردان می‌پردازیم، سپس در دو بخش نقد تکنیکی آثار و بررسی موضوعی و رویکردی با منتقدین و کارگردان همراه خواهیم شد. تلاش تمام دست اندرکاران و همراهان این پروژه ایجاد فضایی برای تصادم ایده‌ها و تبادل افکار است، شنبه‌های «فیلمکوتا» در کافه‌گالری آس به همت گروه هنری پژواک، کلینیک خدمات روانشناسی سیاووشان و با همراهی و پشتیبانی انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران و انجمن صنفی کارگردانان مستند از روز شنبه بیست و نهم مهرماه 1396 ساعت هجده، آغاز خواهد شد. برنامه روز آغازین «فیلمکوتا» با سه فیلم کوتاه از آناهیتا قزوینی‌زاده آغاز به کار خواهد کرد، سپس در بخش نقد روان‌پژوهانه آثار ایشان در خدمت جناب آقای دکتر مکارمی(روانکاو) مقیم پاریس خواهیم بود و در بخش بعد با منتقد سینما جناب آقای امید رنجبر به نقد وجوه گوناگون فرمی، تکنیکی و … پرداخته خواهدشد.

بنیامین بهادران

جدول برنامه فیلم‌های «فیلمکوتا» به صورت ماهانه در طول این چهار ماه در تبلیغات به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید. از جمله دست اندرکاران این گردهمایی چهارماهه: تهیه‌کننده: سینا محمدیان/ دستیار تهیه: سپهر انصاری/ مشاور هنری: بنیامین بهادران/ مشاور اجرایی: علی زمانی/ کارگردان مستند جلسات: علی پوراسد/ طراحی گرافیک: رضا فرزان‌یار-دفتر تحقیق و طراحی گوشه/ گروه موسیقی: آکولاد/ موشن‌گرافی: علیرضا محسنی/ عکاسان: محمدرضا محمدیاری، یاسمین صفاریان.

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید