درامانقد-کتاب: رمان مشهور زندگی واقعی سیاستین نایت که اولین اثر انگلیسی‌زبان ولادیمیر ناباکوف نویسنده شهیر روس است، با ویراست جدید توسط انتشارات نیلا تجدید چاپ شد. این رمان که توسط امید نیک‌فرجام ترجمه شده، همراه با تحلیلی از مایکل هـ . بِنگَل منتشر شده است که دریچه‌ای مفید و روشنگر برای درک بهتر این اثر چندلایه، پیچیده و جذاب است.

ناباکوف که در دوران استبداد استالین در آمریکا زندگی می‌کرد، نظرات و شخصیت سیاسی پر چالش و جنجال برانگیزی داشت، درست همچون معروف‌ترین اثرش «لولیتا» که با در نوردیدن مرزهای اخلاق مرسوم به یکی از آثار بحث‌برانگیز ادبیات قرن بیستم تبدیل شد. «لولیتا» در فهرست صد رمان برتر کتابخانه‌ی مدرن آمریکا مقام چهارم را دارد. نابوکف علاوه بر رمان و داستان کوتاه، شاعر، مترجم و منتقدی چندزبانه‌ و نافذ بود. این وسعت خلاقیت، اثرگذاری سیاسی و البته زندگی پر ماجرا به مثابه یک تبعیدی، زندگینامه‌ی خودنوشت نابوکف با عنوان «حرف بزن خاطره!» را نیز تبدیل به اثری با اهمیت کرد که رتبه‌ی هشتم را در میان آثار غیرداستانی کتابخانه مدرن آمریکا کسب کرده است.

انتشارات نیلا در توضیح این اثر و ویراست تازه آن نوشته است: در رُمان «زندگی واقعی سباستین نایت»، شخصیت اصلی با نام «و» به دنبال بازیابی و کشفِ رخدادهای زندگی برادرِ مرده‌اش سباستین، قدم به گذشته‌ی به ظاهر ساده و در حقیقت هزارتووار او می‌گذارد و با انبوهی از شگفتی‌ها، بازی‌ها، تمثیل‌ها، نام‌ها و استعاره‌های رنگارنگ با جهانی چندلایه، عمیق و سخت جذاب مواجه می‌شود. پایان‌بندی شگفت‌انگیز اثر عطش دوباره خواندن آن را در آخرین سطرها برمی‌انگیزد. تحلیلِ افزوده‌شده به کتاب، تنها یکی از پرشمار تفسیرهایی‌ست که تا امروز از این اثرِ نابوکف ارائه شده.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید