درامانقد-تجسمی: با زرد شدن وضعیت شیوع کرونا در تهران این جمعه سوم بهمن‌ماه، تعداد بیشتری از نمایشگاه ها کار خود را از سر گرفتند. 22 افتتاحیه رخداد امید بخشی است که هنرهای تجسمی و هنرمندان این عرصه را دوباره به متن فضای هنری تهران کشانده است. هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری‌های تهران حاضر شده‌اند تا عکس‎ها، آثار حجمی و نقاشی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار دهند. در ادامه گزارش گالری‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند را می‌خوانید.

آرتیبیشن: نمایشگاه آثار پروین هانی طبایی 3 تا 12 بهمن در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک 6 برپاست.

ایرانشهر: نمایشگاه نقاشی بهرام غنچه‌پور از 3 بهمن‌ماه در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

کالبدهای ازلی
ما این بناها را پشت‌سر گذاشته‌ایم، گویی هر کدام در  واحه‌ای رها‌شده‌اند و ما نظاره‌گر فروریختن و زوال آنهاییم. اما هنوز می‌توان سیطره و قدرت ازلی آنها را در جای جای زندگی احساس‌کرد. این بناها بیش از آن که میراث تاریخی به‌حساب آیند کالبد نیروهای متافیزیکی‌اند. در نتیجه؛ اینها نه واسطه‌ای به امر قدسی و نه نشانه‌هایی‌ست در ارجاع به عظمتِ اساطیریِ پس و پشت آنها. بلکه یکه، خودِ قدرت‌های ازلی‌اند. همان چیزی‌اند که بیان می‌شوند، نه تصور و نه بشارت به چیز دیگری. هایدگر درباره پیکره‌های یک معبد این نکته را روشن می‌کند: «این پیکره‌ها فقط تصاویری نیستند که به کمک آن بتوان آسان‌تر سیمای خدای معبد را تصور کرد، بلکه کالبداند که به خدای معبد امکان حضور و بودن می‌دهند، از این نظر؛ این پیکره‌ها همان خدای معبد‌اند…»

 

اثر: نمایشگاه نقاشی نفیسه صدیقی با عنوان “ناتور” 3 بهمن تا 1 اسفند در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.

احسان: نمایشگاه گروهی نقاشی 3 تا 8 بهمن در گالری احسان به نشانی  اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 میزبان هنردوستان است.

ایوان: نمایشگاه آثار علی قائمی با عنوان “شناوری” و نمایشگاه مجسمه‌های احسان صفری با عنوان “از پس سالها” 3 تا 24 بهمن در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.

قائمی در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: برای بالا نگه داشتن حجمی روی سیال، نیرویی لازم است که توسط همان سیال وارد میشود تا حجم غوطه ور به سمت بالا بماند، یعنی غرق نشود یعنی بتواند نفس بکشد، بتواند خود را زنده نگه دارد. چه در دود و چه در درد و صبر کند، تا نوبتش بشود، یا رها شود یا فرسوده و ذره ذره آب شود و بپوسد یا بگذارند که بپوسد.
شناوری در هر چیزی یک اصل است.
وزن مهم است، وزن فکر، وزن روح، وزن بار و وزن شعور …

 

 

فرمانفرما: نمایشگاه آثار ایمان صادقی با عنوان “خسک” 3 تا 12 بهمن در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

آیریک: نمایشگاه گروهی نقاشی 3 تا 8 بهمن در گالری آیریک برگزار می‌شود. این گالری در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه 3، واحد 102 قرار دارد.

اعتماد: نمایشگاه آثار فلورا فیض بخش با عنوان “فاصله” و نمایشگاه آثار بریت با عنوان “اشکال بیان” 3 تا 14 بهمن در گالری اعتماد برپاست. در بیانیه این نمایشگاه آمده است :

گویی برای ساکنین، چاره ای جز رفتن نبود. طبیعت تغییر کرد و بسیاری از گیاهان از دست رفتند. آنها که مقاوم تر بودند اما، سازگار با شرایط، به زندگی ادامه دادند. این مجموعه، نگاهی از دور به این سرزمین ترک شده و رویاها و خاطرات به جامانده در آن است.

گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

 

ویستا: نمایشگاه نقاشی فاطمه ابراهیمی با عنوان “چو پرده برافتد” 3 تا 13 بهمن در گالری ویستا برگزار می‌شود. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

شریف: نمایشگاه گروهی “سه‌گانه/ شماره 3” با آثاری از کتایون حسین‌راد، نیلوفر رضایی و سعید غلامی 3 تا 15 بهمن در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست.

صبا: نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان 30 کشور از 3 بهمن در نگارخانه ملی موسسه صبا برپا می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند به نشانی خیابان ولی عصر(عج) نرسیده به خیابان طالقانی شماره 1550 فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

باروک: نمایشگاه آثار ساغر مسعودی با عنوان “چهل و نه صدم گرم” 3 بهمن تا 29 اسفند در گالری باروک به نشانی شریعتی، پایین‌تر از پل رومی، جنب خانه چوب، پلاک ۱۷۳۶ برپاست. در بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است:

از نه به مصرف گرایی شروع شد، حالا دیگر هر چیزی که از کار افتاده است برایم معنا دارد، حالا چشمهایم به دست عزیزیست که تی بگ ها یا هر شی به نظر غیر قابل استفاده ای را به سطل آشغال می ریزد، دلم می لرزد وای تی بگ ها با آن ظرافت مواج رنگ دانه های چایی روی کاغذش … و آن منگنه ی بسیار کوچک که دل نخ را به کاغذ خیسیده در چایی و دلبرایی رنگش پیوند داده … دلم می رود … چشمهایم را پای نقوش ریز تصویر ذهنی ام می دهم … کمی درد می گیرد ولی ادامه می دهم چشمهایی روی صفحه ی خوشحال چای مصرف شده من را نگاه می کند بی لبخند بی حتی دهان فقط نگاه می کند، اما انگار از من راضی است … انگار دارد حرف می زند انگار می گوید … چگونه آدم ها پس از استفاده ی ما حتی بی هیچ نگاه ما را به زباله می سپارند … دل نخ می گیرد، دل منگنه ی کوچک روی کاغذ دل کاغذ لطیف تی بگ، رنگ چایی شُره می کند شبنم می شود، دل من هم بسان آن ها …
از نه به مصرف گرایی شروع شد، و من وارد جهان جدیدی شده ام ….

 

دستان+2: نمایشگاه آثار پی‌بک با عنوان “خَ لَ” 3 تا 24 بهمن در گالری دستان+2 برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 8 طبقه 2 مراجعه کنند.

زرنا: نمایشگاه آثار فاطمه غلامی با عنوان “اتفاق” از 3 تا 7 بهمن در گالری زرنا به نشانی خیابان شهرارا، خیابان 13، پلاک 12، طبقه دوم برگزار می‌شود.

کاما: نمایشگاه آثار فرنوش قربانی با عنوان “اوسیا” 3 تا 8 بهمن در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.

پروژه‌های آران: نمایشگاه آثار فاخته شمسیان با عنوان “درخت باژگون” 3 تا 17 بهمن در گالری پروژه‌های آران برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: درخت باژگون در اساطیر درختی ست که ریشه‌هاش در آسمان می روید و نوک و شاخه‌هاش در دل زمین. استحاله ی از پژواک  آواهایی که در دل باد ابدی شده اند و اشاره ی به این که «زمین و آسمان نخست سخت به هم نزدیک بودند.»

جهان را از منظر گیاه دیدن در بطن این آثار جا دارد.  شکنندگی و گسستگی بخشی از روایت هنرمند است :‌گیاه بودن وخون و درد وعصب را به تصویر کشیدن و جذب و تحلیل رفتن . تصویر ریشه‌ای که از یک بافت پوستی روییده میشود و خاک که پذیرای تمام پاکی ها و کژی هاست. نهایتا در این پیوستگی بین تمام عناصر جهان، میتوان بی رنج بود و پروای مرگ نداشت.

 

علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط  مراجعه کنند.

 

ثالث: نمایشگاه گروهی “کوکا مشدی 2” از 3 تا 21 بهمن در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ میزبان علاقمندان به هنر است.

 

گل‌های داودی: نمایشگاه گروهی “جادوی قلم” 3 تا 8 بهمن در نگارخانه گل‌های داودی به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات الهی، پلاک 263 برپاست.

نیان: نمایشگاه گروهی “پرانتز / سری اول” 3 تا 20 بهمن در گالری نیان به نشانی بلوار اندرزگو، بلوار صبا، خیابان شب نما، نبش گوهر، شماره ۲ برپاست. تصویر اصلی این مطلب یکی از آثار مریم کوهستانی است که در این نمایشگاه گروهی به نمایش در آمده است. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

پرانتز

گالری چیست؟!
افق‌اَش کجاست؟
در فضایی که انبوهی از نشده‌گی‌های فرهنگی و حجم سنگینی از بی‌توجهی‌ها به عرصه‌ی تجسمی، به وضوح قابل رویت است، گالری‌ها در حال تبدیل وضعیت از بنگاهی برای فروش و عرضه‌ی آثار، به شخصیتی حقوقی در زعامت امر فرهنگ ‌اَند!
برگزاری رخدادها، تاثیر بر نظام ارزش‌گذاری آثار، تعیین جایگاه و مقبولیت هنرمندان در عرصه‌ی عمومی، استعدادیابی، ترویج تئوری‌های کاربردی هنر و ایجاد موج، بخشی از اموری است گالری های امروز علاوه بر وظایف روتین خود به آن مشغول‌اَند!

اما در به‌ترین حالت، گالری می‌بایست نمایش‌گر حدودی از سلیقه‌ی تصویری باشد که از یک‌سو مخاطب بتواند پیش‌فرضی نسبی برای آن‌چه در گالری بر دیوار می‌رود، در ذهن تصویر کند و از سویی، هنرمند بداند برای نمایش آثارش به دیوار آن گالری فکر کند یا خیر! دیوار گالری نماینده و آینه‌ی فرم، رفتار و اندیشه‌های گالری است.
دست‌یابی به چنین حدودی، مستلزم وحدت رویه، شفافیت در تصمیم‌گیری‌های بلند مدت، توان ایستادگی در برابر نظام بازار، حضور اخلاق حرفه‌ای و استمرار فعالیت است.
ناگفته پیداست، که حدود، لبه‌های قطعی و واضح ندارد و این می‌تواند پاشنه‌آَشیل مسیر حرکت گالری باشد، آن‌جا که ماندن و پای فشردن بر حدود، محتاج تشخیص و تخصص است.

پرانتز، عنوان مجموعه‌ای از پروژه‌ها برای نیل به یک حدود است. حدودی که در آن کیفیت، فردیت و احترام هنرمند رکن اول و غیر قابل مذاکره است.
در پرانتز، رخدادی کیوریتوریال صورت نمی‌پذیرد؛ تنها، تلاش می‌شود انتخاب و کنار هم چیدن افراد با حساسیت صورت پذیرد. این چیدمان از سویی می‌خواهد به بیان اعتقادات حرفه‌ای نیان بپردازد و از سویی با پرهیز از پراکندگی به دیالوگ مابین تصاویر متفاوت و معنای حاصل از آن گفت‌و‌گوها تکیه کند.
پرانتز، اعلام صریح نیان برای انتخاب و نمایشِ افراد و تصاویری است که به آن‌ها اعتقاد دارد.

سری اول

روایت، مشاهده‌ی مستقیم و پیکربندی فیگورال، حلقه‌های اتصال سری اول است.
هنرمندان حاضر در سری اول، همه‌‌گی در تولیدات دیداری خود، ساختاری فیگورال دارند و هریک در تقسیم بندی‌های کلان‌تری جای می‌گیرند که شامل توجه به پیکره‌های انسانی، پرتره‌نگاری، داستان گویی‌های پرایهام و استعاری و توجهات واقع نمایانه است. تبار تصویر هنرمندان در همان حلقه‌های ارتباطی به یک‌دیگر تلاقی می کند و این حدود پرتکرار تاریخ هنر با اختلافاتی در استفاده از کارماده، نحوه‌ی دخالت طراحی، میزان انتزاع از واقعیت و چه‌گونگی مسیر مشاهده از هم قابل تمیز است.
پرانتز/ سری اول، به انسان و آن‌چه زیست امروزش را ساخته، نگاه می‌کند.

هفت ثمر: نمایشگاه گروهی “هنر الیاف” 3 تا 15 بهمن در گالری 7 ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپا است.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید