سرویس هنرهای معاصر درامانقد: افشین پیرهاشمی هنرمند ایرانی که سالهاست در ایران نمایشگاهی نداشته موفقیت بین المللی تازه ای کسب کرده است و به عنوان تنها خاورمیانه ای در حراج فیلیپس لندن شرکت کرده است.

این اثر افشین پیرهاشمی که با تکنیک رنگ روغن بر روی بوم و در ابعاد 119 در 89 سانتیمتر در سال 2007 خلق شده، 15 تا 20 هزار پوند برآورد قیمت شده است.

در میان نقاشان به نامی که آثاری از آن‌ها در حراجی فیلیپس حضور دارد می‌توان به جوزف بویز، گرهارد ریشتر، اندی وارهول، دیمن هرست، ویکتور وازارلی، دیه گو جیاکومتی، فرانتز کلاین، لوسی اسمیت، سیدنی شرمن، تریسی امین، سارا لوکاس، الکساندر کالدر و… اشاره کرد.

افشین پیرهاشمی متولد 1353با برنده شدن در پنجمین و ششمین بینال نقاشی تهران و سپس کسب جایزه برتر در دومین بینال بین المللی پکن در سال 2004 نگاهها را به خود جلب کرد، پس از آن موفقیت های بزرگی در حراج های بین المللی از جمله کریستیز خاورمیانه به دست آورد؛ از جمله خلق دو رکورد نیم میلیون دلاری در حالی که همچنان زیر 40 سال داشت. اکتبر دو سال پیش نشریه هافینگتون‌پست آمریکا، افشین پیرهاشمی را در زمره شش هنرمندی انتخاب کرد که در منطقه خاورمیانه الهام بخش اند. این مجله به سبب سه‌بار حضور پیاپی پیرهاشمی در فهرست 500 هنرمند برتر جهان و نیز آمارهای فروش دو مؤسسه  “آرت‌پرایس” و “فیاک” مستقر در پاریس چنین عنوانی به او داد.

در حراج فیلیپس پیش رو که آخرین روز ماه ژوئن برگزار می شود برخی برآورد قیمت های آثار هنری عبارتند از:  اثر تونی کراگ با قیمت پایه 150 تا 200 هزار پوند، آثار ویکتور وازارلی و گرهارد ریشتر هر یک با قیمت پایه 120 تا 180 ، دو اثر از دیمن هرست 150 تا 200 و 80 تا 120 هزار پوند، اثر جف الرود با قیمت 100 تا 150 هزار پوند و در میان آثار ارزان تر و البته کوچک تر آثار الکساندر کالدر و آرمان هر یک 25 تا 35 هزار پوند روی میز حراجی می روند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید