درامانقد-سینما: درام جنایی- دادگاهی «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه که برنده جایزه نخل طلای کن شد درباره ساندرا فلنگمن، نویسنده­‌ای آلمانی‌تبار است که با همسر فرانسوی خود و فرزندشان در فرانسه زندگی می­‌کنند. ساندرا پس از مرگ همسرش بر اثر سقوط، متهم به قتل او می­‌شود و سعی می‌کند در طول دادگاه بی‌گناهی خود را ثابت کند. اما روند فیلم علاوه بر جریان اثبات و جستجوی حقیقت همانطور که از هر درام دادگاهی انتظار می‌رود، سیری درون‌نگرانه است از بازشناخت و کالبد شکافی یک زندگی مشترک و اختلافات متعددی که در درون خود پرورش داده است و حالا رخداد سقوط معنای بسیاری از گفت‌وگوها و احساسات این زندگی را تغییر داده و حریم امن یک زندگی‌زناشویی را به صحنه‌ای قابل قضاوت تقلیل داده است.

فیلم به واسطه این پرونده و از دریچه دادگاهی که همه چیز را تبدیل به نشانه‌ا­ی از قتل یا خودکشی می‌­کند، رابطه­‌ای را واکاوی می‌کند که زیر پوسته آرامش -مانند هر رابطه زوجی دیگری- رازها، اختلافات و تضادهایی عمیق در جریان است که با خشونت و نفرت، در عین همکاری و عشق همراه است. فیلم دریچه‌­ای بدیع و البته غیرمتکلف بر این نکته است که چگونه یک رخداد، به تنش‌ها و چالش‌های عادی و هر روزه زندگی معنایی وارونه و گاه مهلک می­‌بخشد که هیچ یک، هیچگاه نسبت به آن آگاه نیستند.

بخش عمده‌ای از فیلم در دادگاه می­‌گذرد و به مانند هر فیلم دادگاهی دیگری بر مبنای شواهد واقعی و رویکردهای حقوقی، دیالوگ­‌هایی استدلالی به وجود می‌آید که در واقع روند اصلی درام و تنش‌های آن را شکل می­‌دهند. اینجا فیلم با هوشمندی صاحب کنایات زبانی و میزانسن­‌هایی گویا اما ظریف است که به اثر گرما می‌بخشد و مخاطب را با اشتیاق همراه خود نگه می­‌دارد. فیلمساز با تمهیداتی خاص، از جمله استفاده از لنزهای تله‌فوتو در نماهای دادگاه، علاوه بر تمرکز دادن به گفته‌­‌ها، بر روی نگاه‌ها و واکنش‌های جزئی و لحظه‌­‌ای تأکید می‌­کند، امری که معناها و تحولات اصلی درام در آن شکل می‌گیرد. همچنین در یک فضاسازی صوتی منحصر به فرد، روند استدلالی و عقلانی دادگاه در بستری واقعی به ذهنیت و احساسات درونی شخصیت­‌ها آمیخته می­‌شود. در این میان این تمهید بیش از هر چیز ما را به جهان درونی دَنیِل فرزند خانواده می‌برد؛ کودکی با هوش که توان این را دارد که در سخنانی درخشان- و البته باورپذیر بر مبنای ساخت پیشینی شخصیت- پنجره‌­‌ای تازه به سوی حقیقت باز کند و همه را در دادگاه مبهوت سازد. او در موقعیتی پیچیده از نظر احساسی و عقلانی قرار دارد و در نهایت در سرنوشت دادگاه افزون­ بر آنچه انتظار می­‌رود اثرگذار است.

«آناتومی یک سقوط» پاسخی قطعی به موقعیت و معمای خود نمی­‌دهد، اما در لابلای همین مباحثات و مشاهده جزئی احساسات، ما را به عنوان مخاطب به سمتی می‌برد که با رضایت و قطعیتی بر آمده از داده­‌های ظریف فیلم و برداشت­‌های ذهنی خود، پاسخ مورد نظرمان را بسازیم. یکی از نقاط قوت فیلم رعایت اندازه‌هاست. تمهیدات فنی فیلمساز در ساخت یک فضای ذهنی در کنار ساخت کامل واقعیت جاری، به قدری دقیق بهم آمیخته شده است که به فیلم لحنی پیچیده اما یکپارچه داده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید