درامانقد-سینما: علی رخشی خالق و کارگردان مجموعه موفق انیمیشن «دیرین دیرین» هفته گذشته اعلام کرده که دیگر در ساخت این مجموعه دخالتی ندارد و به طور رسمی از ادامه همکاری با این مجموعه کناره‌‌گیری کرد. او در متنی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد، فراهم نبودن شرایط برای ادامه کار را دلیل اصلی خداحافظی خود دانسته بود. پس از او محمدرضا علیمردانی صداپیشه اصلی این اینیمشن که به جای اکثر شخصیت‌ها صحبت می‌کرد هم به تاسی از درخشی، جدایی خود را از «دیرین دیرین» اعلام کرد. این جدایی‌ها و تاکید درخشی بر فراهم نبودن شرایط ادامه همکاری نشان از مشکلات جدی در تیم تولید و سرمایه‌‌گذاری این مجموعه داشت.
خالق «دیرین دیرین» در گفت‌وگو با سازندگی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه منظورش از فراهم نبودن شرایط چه بوده، نبود واحد بازرگانی حرفه‌ای در این مجموعه و عدم همخوانی سفارش‌ها با ساختار این انیمیشن و سابقه آن را دلیل جدایی خود اعلام کرد؛ درخشی دراین باره می‌گوید: « این پروژه‌‌ای بود که مرحوم ابولحسنی بنیانگذار آن بودند و قرار بود که وابسته نباشد، به طور مستقل از راه تبلیغات تولید شده و از همه مهم‌تر حرف مردم را بزند. ما همیشه سعی می‌‌کردیم به روز باشیم، پیشرفت کنیم و به تکرار نیفتیم کما اینکه سریال هم ساختیم. اما متاسفانه بعد از فوت ایشان جایگزین مناسبی برایشان وجود نداشت و شرایط آنطور که ایشان هدایت و مدیریت می‌کردند تا این مجموعه استقلالش را حفظ کند پیش نرفت.»
این کارگردان با تاکید بر اینکه از سال گذشته سفارش‌ها مناسب این مجموعه انیمیشن نبود، توضیح می‌دهد:‌ « چون مجموعه موفق بود، اسپانسرها خودشان می‌آمدند و با ما قرارداد می‌بستند. ما واحد بازرگانی حرفه‌‌ای نداشتیم که اقدام به جذب اسپانسر خصوصی کند و بیشتر نهادهای دولتی سفارش می‌دادند. درنتیجه این سفارش‌ها، متناسب انیمیشن و فضای دیرین دیرین نبود. مثلا اسپانسر می‌خواست درباره جداسازی پارک‌ها یا نحوه پوشش مردم و یا نگهداری از حیوانات خانگی انیمیشن بسازیم. ما هر روز چالش داشتیم که این قبیل موضوعات یا مناسب انیمیشن نیست و یا اینکه به فضای کار ما ارتباطی ندارد. من یک سال و پنج ماه صبر کردم اما متاسفانه دیگر شانسی برای ادامه کار وجود نداشت.»
محمدرضا علیمردانی طولانی شدن ساخت مجموعه و خستگی را از دلایل خداحافظی خود اعلام کرده بود اما درخشی می‌‌گوید:‌ «محمدرضا خیلی درگیر روند تولید پروژه نبود و کمتر می‌دانست که در فرایند تولید چه مشکلاتی داریم یا در جریان جزییات نبود. متاسفانه تهیه‌کننده فعلی به خاطر خوش‌بینی و صداقت ذاتی که دارند،‌ بعضی از آقایان را که صلاحیت نداشتند در این مجموعه نگه داشتند و اراده‌ای درباره اینکه از نظرات کسی که خالق این انیمیشن است،‌ استفاده کنند،‌ وجود نداشت. من می‌دانستم که مخاطب این مجموعه مردم هستند. ساخت دیرین دیرین صرفا بیزینس نیست. بلکه یک فعالیت فرهنگی است. اما متاسفانه آنها این را درک نمی‌کردند و کار به اینجا رسید. تولید این انیمیشن یک تیم بازرگانی قوی می‌خواست اما دوستان دراین‌باره سنگ‌اندازی هم کردند و دیگر نمی‌شد، ادامه داد.»
به گفته خالق این مجموعه،‌ وراث مرحوم ابولحسنی صاحب امتیاز این مجموعه هستند و در حال حاضر پدر آن مرحوم مدیریت این پروژه را برعهده دارد که به دلیل صداقت و خوش‌بینی بسیار نسبت به عده‌ای اعتماد کردند و همان‌‌ها هم درست عمل نکردند. دیگر اعضای تیم تولید «دیرین دیرین»‌ هم با وجود اینکه درخشی از انها خواسته بود به دلیل شرایط سخت اقتصادی بر سر کار خود بمانند، از این پروژه جدا شدند. چراکه آنها فهمیدند وقتی با خالق وکارگردان یک مجموعه برخورد درستی صورت نمی‌گیرد، با آنها هم همینطور رفتار خواهد شد. به همین دلیل به اعتقاد درخشی بعید است که تولید «دیرین دیرین»‌ ادامه پیدا کند. درخشی مي‌گوید: «از نظر مردم رفتن کارگردان خیلی عجیب نیست اما محمدرضا گوینده معمولی نیست و کسی نمی‌تواند جایگزین او شود. چراکه صدا نقش مهمی در این پروژه داشت.»
درخشی ارتباط خود را با خانواده مرحوم ابولحسنی حفظ کرده اما حضور دوباره‌اش را در این پروژه منوط به رفتن افرادی می‌داند که باعث بوجود آمدن چنین شرایط و اتفاقاتی شدند.

 

منبع: سازندگی

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید