درامانقد-سینما: روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه بود که سازمان سینمایی در راستای سیاست شفاف‌سازی گزارشی از آخرین وضعیت نوبت فیلم‌های متقاضی در شورای پروانه ساخت، نمایش سینمایی و نیز فهرست آخرین پروانه‌های صادره شده در این دو شورا را منتشر کرد.

 هدف از انتشار این فهرست‌ها آن طور که رئیس سازمان سینمایی تأکید داشت مانعی برای تبعیض است: «اولاً بازدارنده ازجابه‌جایی نوبت‌ها است و ثانیاً دستگاه حاکمیتی را ناچار می‌کند در شرایط مساوی، پاسخ یکسان بدهد» فارغ از تمام مزیت‌های این اطلاع‌رسانی که در چند سال اخیر با استقبال اهالی رسانه و سینما رو‌به‌رو بوده است حضور پرتعداد فیلمسازان شناخته شده متقاضی پروانه نمایش در این فهرست در کانون توجه قرار گرفت و رسانه‌های خبری از گمانه‌زنی‌ها درباره پروژه‌های تازه آنها نوشتند.

در میان تمام نام‌های آشنا، بازگشت رخشان بنی‌اعتماد به سینمای داستانی بر صدر این اخبار قرار گرفت. این که کارگردان تعدادی از مهم‌ترین آثار اجتماعی سینمای ایران مثل «روسری آبی»، «زیر پوست شهر»، «نرگس» و… تصمیم گرفته هشت سال پس از اکران «قصه‌ها» فیلم تازه‌اش را جلوی دوربین ببرد علاوه بر دوستداران سینمای بنی‌اعتماد برای علاقه‌مندان جدی سینما خبری خوشحال کننده بود. اگر چه این فیلمساز طی این سال‌ها در سینمای مستند فعال بود و آثاری چون «همه درختان من»، «آی آدم‌ها»، «توران خانم» و… را جلوی دوربین برد که با تحسین منتقدان سینمایی همراه بود اما در عین حال خیلی‌ها از جای خالی او در سینمای داستانی نوشتند و منتظر بازگشت این فیلمساز زن به سینما بودند. در اطلاعات اولیه منتشر شده در لیست سازمان سینمایی اعلام شد که فیلم تازه او «مه‌گرفتگی» نام دارد و رخشان بنی‌اعتماد به همراه جهانگیر کوثری به‌صورت مشترک تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارند. در غیبت اطلاعات تکمیل کننده اما بازار گمانه‌زنی و شایعات داغ شد و برخی رسانه‌ها از حدسیاتی چون حضور بازیگران تئاتر و نقش کوتاه بازیگران سینما نوشتند. تعجیل برخی از رسانه‌ها در انتشار جزئیات تأیید نشده و حتی انتشار حدسیات در قالب خبر در نهایت باعث شد سازندگان «مه گرفتگی» برای پرهیز از انتشار اطلاعات اشتباه و نادرست به‌صورت رسمی آخرین اخبار درباره «مه‌گرفتگی» را منتشر کنند. طبق اعلام روابط عمومی این پروژه، فیلمنامه نویس «مه‌گرفتگی»، اسماعیل منصف است؛ نویسنده و کارگردان فیلم تحسین شده «زغال». او به پشتوانه پیشینه‌ای موفق در فیلم کوتاه و همچنین تجربه موفق در ساخت اولین فیلم بلند خود در این پروژه به‌عنوان فیلمنامه نویس حضور دارد. انتشار اخبار تکمیلی درباره جزئیات عوامل و بازیگران آن به بعد از دریافت پروانه ساخت موکول شده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید