درامانقد-تجسمی: آخرین ماه سال آغاز شد و هنرمندان در این زمستان کم رمق و گرم با وجود شیوع نوع جهش یافته کووید آثار خود را در معرض دید هنردوستان قرار دادند. این هفته با  ۱۸ افتتاحیه، گالری‌های تهران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند.

 

پروژه‌های آران: نمایشگاه گروهی «روایت های کاغذی» ۱ اسفند تا ۱۳ فروردین در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط مراجعه کنند. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

آثار جمع آوری شده در این نمایشگاه پایانی سال و شروع قرن جدید، بر روی کاغذ و با کاغذ انجام شده اند. این مجموعه نمایشگر معاصریت و جهانی بودن زبان و نگاه هنرمندان معاصر ایرانی است که هریک بر زبان شخصی خود مسلط هستند.  

جذابیت کاغذ به عنوان ماده اولیه و اصلی، سنتی دیرینه در هنر ایران دارد و تنوع آثار در این مجموعه نشانگر برخوردهای متفاوت هنرمندانی است که با انتخابهای خود مسیر مستقل خود را تببین کرده اند. تلاش و تجربه و نوزایی که به قدمت تاریخ این سرزمین است. 

زرنا: نمایشگاه گروهی «سرزمین خیالی من» ۱ تا ۵ اسفند در گالری زرنا به نشانی خیابان شهرآرا، خیابان ۱۳، پلاک ۱۲، طبقه دوم برگزار می‌شود.

راه ابریشم: نمایشگاه عکس و ویدیو شاهین اسفندیاری با عنوان «جزر و مد» ۱ تا ۲۰ اسفند در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، پلاک ۲۱۰ برپاست. در بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است:  پدیدۀ کشَند یا جزر و مد (به انگلیسی: Tide) زاییدۀ نیروی گرانش کره ماه است،آشکار است که دریاها در مقایسه با خشکی های زمین نرمش پذیری بیشتری دارند و از این روی در برابر نیروی کشش ماه کمتر ایستادگی می کنند، به همین دلیل توده های آب در زیر پای ماه انباشته می گردند و پدیده ای را به نام «مد» ایجاد می کنند.

هم زمان با «مد» رو به ماه، «مد» دیگری در آن سوی کره زمین ایجاد می گردد بدین سان که آب های آن سوی کرۀ زمین که از ماه به دورند، کمتر متأثر گردیده و به اصطلاح عقب می مانند و آب- توده کلانی را ایجاد می کنند، بنابراین روزانه (هر 24 ساعت و 50دقیقه و 2 ثانیه) هر نقطه از سطح دریا دو بار دستخوش مد و دو بار دستخوش «جذر» می گردد.

ویستا: نمایشگاه طراحی سرمه عرب ۱ تا ۱۱ اسفند ماه در گالری ویستا برگزار می‌شود. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

آ: نمایشگاه گروهی عکس «سورشارژ» ۱ تا ۱۱ اسفند در گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ برقرار است. در بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است:

Surcharge

سورشارژ، واژه‌ای است در زبان فرانسوی و به معنی؛ بارِ بیش از اندازه یا بارِ اضافی (ابژکتیو/ سوبژکتیو)، که حاصل ترکیب “sur” (عمدتا به معنای بَر، فرا، مُضاف بر و …) و  “charge” (عمدتا به معنای بار، وزن، عهده، مطالبه و…) است. این واژه هم بمانند بسیاری از واژگان، در اثر تنانده‌شدن لایه‌های معنایی گوناگون به پیرامونش، به تدریج از پیله‌ی محدود خود، فراتر رفته و در بافتارهای متنوع زبانی‌، دگردیسی‌های معنایی فراوانی را زیست کرده است.

بخشی از کارکردهای ثانویه‌ی سورشارژ :

افزودن (دانسته/ نادانسته‌ی) پی‌درپی المان‌های بصری، روی یک تصویر و تولید (شدن/کردن) آشفتگی بصری.
اختلال گوارشی در اثر غذا (خوردن/ خوراندن) بیش از اندازه.
اضافه‌کردن تدریجی بار، بر یک انسان یا حیوان یا یک وسیله نقلیه، بیش از حد توانش.
تحمیل چندین باره‌ی بار روانی اضافه، بر یک نفر، گروه، یا جامعه، فراتر از میزان تحملش.
قیمت اضافه شده بر چیزی، فراتر از قیمت اولیه‌ی وضع یا توافق شده.
چیزی نهاده شده (قرارگرفته شده/ قرارداده شده) بر چیزی دیگر، به‌گونه‌ای که هیچ‌یک از آن دو چیز قابل تفکیک از هم نباشند.
برهم‌ نهی (افتادن/ انداختن) ارزش‌های شخصی یا اجتماعی بوسیله‌ی تولید مکرر وضعیت‌های متناقض‌نما.
بازتولید پی‌درپی تعاریفی حقیقت‌نما، از یک مفهوم، نه به قصد گستردن دایره‌ی معنایی آن، بلکه جهت تولید چندمعناییِ (polysemi) مازاد و ایجاد ابهام و ناخوانایی.
تولید (شدن/کردن) ازدحامی از روایات جعلی و نهادن آن بر تکثر ذاتی روایات، جهت ایجاد خدشه در به رسمیت شمردن تنوع و تکثر ماهوی روایات از یک رخداد یا بازه‌ی زمانی.
تولید (شدن/کردن) مضاعف وضعیت‌ها، جهت تضعیف یک وضعیت.

سورشارژ، مکانیسمی است که :

هم به نحوی طبیعی، پیشینی و نهاده، در جهان ذهنی و بیناذهنی وجود دارد. مانند ترکیب‌شدن ناخواسته‌ی زمانمکان‌ها، (همچون رویدادها، روایات، یادها، خاطرات و…) با یکدیگر و ساخته‌ شدن کلاژی از آنها، بدون آنکه خود متوجه اختلاط صد‌ق و کذب آنها شویم. لغزشی آنی در ساختار حافظه که بر خلاف بخش طبیعی مکانیسم فراموشی (کاهش دسترسی به اطلاعات غیرضروری)، به علت انباشت اطلاعات، بروز می‌کند. که در شکل حاد خود منجر به از کار افتادن دائمی دسترسی به حافظه می‎شود.

و هم توسط نیرو یا برآیندی از نیروهای آگاه گشته بر این مکانیسم طبیعی، به شکلی تعمدی و به هدفی خاص بازتولید شود. در واقع تولید پیاپی و ساختگی وضعیت‌هایی از امور و بارگذاری‌ آنها روی هم، جهت از کار انداختن سایر نیروهای فردی، اجتماعی، فرهنگی، ایدئولوژیک و غیره.

 

انتظامی: نمایشگاه آثار علیرضا عباچی با عنوان «خواب عمیق بدون رویا» ۱ تا ۶ اسفند در نگارخانه انتظامی واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپاست.

ایوان: نمایشگاه آثار حجم و چیدمان «زیست- تن» با آثاری از آرفه آراد ۱ تا ۱۵ اسفند در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.

با: نمایشگاه گروهی آثار هنرمندان معاصر ۱ تا ۱۵ اسفند در گالری با به نشانی بلوار ارتش غرب، بعد از محلاتی، خیابان بهاران، بن بست نسترن، پلاک ۱ ، ساختمان مدرن پلازا، واحد ۶۰۳ برپاست.

خورشید: نمایشگاه آثار شیما نوربخش با عنوان «طلوع» ۱ تا ۶ اسفند در گالری خورشید به نشانی بلوار آفریقا، بالاتر از پمپ بنزین، کوچه تور، پلاک ۷٠، طبقه یک، واحد ۱ برپاست.

زیرزمین دستان: نمایشگاه گروهی «روز نو، موج نو» با کیوریتوری فریدون آو ۳۰ بهمن تا ۱۹ اسفند در زیرزمین دستان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۶ مراجعه کنند.

سرزمین هنر: نمایشگاه گروهی نقاشی «قرن صفر» ۱ تا ۱۰ اسفند در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ برپاست.

شکوه: نمایشگاه گروهی «نقاشی های کوچک ۹۹» ۱ تا ۲۱ اسفند در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپاست.

شلمان: نمایشگاه نقاشی طوفان ارفع با عنوان «پیش از باران» ۱ تا ۶ اسفند در گالری شلمان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه کنند.

شمیده: نمایشگاه گروهی عکس حراج یاپان سال ۱ تا ۱۵ اسفند در نگارخانه شمیده به آدرس میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید سنجابی(بهروز سابق)، بن بست یکم، پلاک۸، طبقه اول، واحد۱۲ برپاست. عکس اصلی این مطلب نیز از یکی از آثار این نمایشگاه انتخاب شده است.

طراحی هنر: نمایشگاه گروهی «اسطوره گاو» ۱ تا۱۰ اسفند در گالری طراحی هنر واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، نرسیده به زعفرانیه، پلاک ۲۸۸۰ میزبان علاقمندان است.

فرهنگسرای نیاوران: نمایشگاه گروهی «رویای کودکی من» ۱ تا ۸ اسفند در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

هو: نمایشگاه نقاشی شاهد گلشنی با عنوان «ازدحام سکوت» ۳۰ بهمن تا ۳ اسفند در گالری هو به نشانی کریمخان، خیابان ویلا، کوچه خسرو، نبش بن بست پرویزی، شماره ٢، همکف برپاست.

والی: نمایشگاه «پوسته» با آثار ویدئو و چیدمان آنیتا هاشمی مقدم ۱ تا ۲۰ اسفند در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می‌شود.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید