درامانقد-سینما: فیلم «یادداشتهای روزانه یک عاشق» ساخته سهراب شهید ثالث در 1977 که از دسته فیلم های آلمانی این فیلمساز محسوب می شود چهارشنبه 28 تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در خواهد آمد.

یکی ديگر از داستان‌هاي برليني شهيدثالث که با «وقت بلوغ» شروع ‌شد و با جواني ميشائيل باور در «يادداشتهاي روزانه يک عاشق» ادامه پيدا کرد. در پس پشت پنجرها و ديوارهاي بتني برلين ميشائيل باور گرفتار و قرباني جامعه و يا دقيق‌تر، توليد جامعه آلمان غربي است. تمايل شهيدثالث براي ايزوله کردن فردي که زندگي‌اش آکنده از بدبيني است در اين فيلم به اوج مي‌رسد. فضاي بسته‌ي آپارتمان هم ترسناک است و هم امنيت مي‌آورد. فيلم تلاش دارد تا با جلوه‌هاي صوتي ظرافت و عمق بيش‌تري به موضوع فيلم ببخشد.  شهيدثالث در ياداشتي مي‌نويسد: «براي بعضي سکانس‌ها يک صحنه موزيک رمانتيک انتخاب کردم تا تماشاچي به يک داستان عاشقانه فکر کند. ولي در نماي بعدي يک شوک دادم. معالجه با شوک براي اين که فراموش نکند چه ديده است.» فيلم در برليناله‌ي سال 77 نامزد جايزه شد و در فستيوال لندن جايز‌ه بنياد فيلم بريتانيا BFI را دريافت کرد.
از دیگر عوامل فیلم 91 دقیقه ای “يادداشتهاي روزانه‌ي يک عاشق” (1977) می توان به نويسنده فيلم‌نامه: سهراب شهيدثالث، فيلم‌بردار: منصور يزدي، موسيقي:رالف بائر و بازيگران: کلاس سالگه، ايوا مانهارت، اينگه بورگ زيمندورف، اديت هيلده برانت و رابرت ديتل اشاره کرد.

علاقه مندان می توانند چهارشنبه 28 تیرماه ساعت 17 این فیلم را در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران تماشا کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید