درامانقد-سینما: در هر سالی، جز سالی که پشت سر گذاشتیم، فیلمبرداری هوایی از لس آنجلسی متروک برای یک فیلم پساآخرالزمانی، می‌توانست چالشی بزرگ و بسیار پر هزینه باشد. اما بهار امسال این مهم برای آدام میسون کارگردان فیلم «Songbird» تنها 900 دلار هزینه برداشت. این یکی از مزایای ساخت فیلم درباره بیماری همه گیر، در دوران همه گیری است!

آدام میسون درباره تجربه ساخت فیلم در دوران همه گیری می‌گوید: بیشتر این نماها حاصل بیرون رفتن من در زمان تعطیلی کامل شهر بود. ما به یک تولید با ارزش دست یافتیم که در هر شرایط دیگری تنها با بودجه ای عظیم و در استودیوهای بزرگ ممکن بود.

میسون احساس تنهایی زیادی که در این شرایط در لس آنجلس به او دست داده را با موضوع فیلم خود بسیار نزدیک می داند و می‌افزاید: خط میان هنر و واقعیت کاملاً تار شده بود. و من احساس می کردم دقیقاً مثل یکی از شخصیت‌های فیلم‌م هستم.

«Songbird» اولین فیلمی بود که در دوران کرونا در لس آنجلس فیلمبرداری شد. یک فیلم علمی تخیلی که توانسته به دلیل شکل تولیدش به ساختار اثری مستند نزدیک شود، به خصوص با توجه به شرایط و پروتکل هایی که برای ساختش توسط گروه فیلمبرداری رعایت می‌شد.

میسون البته خاطرنشان می‌کند که: با وجود همه عوامل مثبتی که گفته شد، هیچ چیز در ساخت این فیلم ساده نبود. صحنه هایی ساده که در شرایط عادی اصلا به دو برداشت نمی‌رسیدند، برای اینکه به دلیل شیوع، گاه نمی توانستیم دو بازیگر را همزمان در صحنه داشته باشیم، ساختشان بسیار پیچیده می‌شد.

در این درام هیجان انگیز چهارمین سالِ منع آمد و شد و قرنطینه اجباری را به خاطر بیماری کووید می‌بینیم، حالا ویروس رشد کرده و از 19 به کووید 23 تبدیل شده است. کسانی که مبتلا به ویروس شدند در کمپ نگهداری می‌شوند و تنها آنها که به طور مستند مصونیتشان اثبات شده است، اجازه بیرون آمدن از خانه را دارند. حال یک پیک به نام نیکو با بازی کی جی آپا، باید عشق زندگی خود سارا را با بازی سوفیا کارسون نجات دهد که از زمان منع آمد و شد و بعد از آنکه توسط مقامات امنیتی مورد هدف قرار گرفته، ناپدید شده است. نیکو در این مسیر با یک زوج با بازی دمی مورد و بردلی ویتفورد برخورد می کند که به خاطر محافظت از تجارت سیاه خود و دخترشان که نقص ایمنی بدن دارد، حاضر به آدم کشی هستند.

سوفیا کارسون بازیگر نقش سارا می‌گوید: به ندرت پیش می‌آید که همزمان نقشی را بازی و داستان را تعریف کنید که در زندگی واقعی نیز در حال تجربه کردن آن هستید.

کارسون در خصوص نوع اجرای نقش خود می‌گوید: کار ما هنر تقلید از واقعیت است، اما در این فیلم ما چیزی را اجرا کردیم که مشغول زندگی کردن آن بودیم. تمام آن ترس ها، نگرانی ها و کابوس ها برای ما واقعی بود و همین مرا در مسیر رسیدن به نقش سارا قرار داد.

ایده ساخت «Songbird» از اینجا شکل گرفت که در همان دوران ممنوعیت آمد و شد در ایالت کالیفرنیا، سایمون بویز همکار فیلمنامه نویس آدام میسون، ایده ساخت یک فیلم چریکی را به او داد. او پیشنهاد داد تا برای شروع کار بازیگران با تلفن همراه خود صحنه‌هایی را فیلمبرداری کنند و آنها بعدتر آن صحنه ها را بررسی و تدوین نمایند.

در همان روز این دو نویسنده یک طرح دوازده صفحه ای تهیه کردند که داستان فیلم و نوع و پروتکل های فیلمبرداری و مانیفست آنها در اینگونه فیلمسازی را توضیح می‌داد.

آدام میسون درباره انگیزه ساخت این فیلم می‌گوید: ما نمیخواستیم این فیلم را به امید پخش شدن بسازیم، بلکه بیشتر می خواستیم تمرکز خود را از آن وضعیت ترسناک که همه چیز متوقف شده بود، خارج کنیم.

کارگردان فیلم «رودخانه خون» که در بریتانیا به دنیا آمده، می افزاید: من همسر و سه فرزند دارم و پدر و مادرم 6000 کیلومتر دورتر از من در بریتانیا زندگی می کنند و این وضعیت قرنطینه و بیماری واقعا برایم سنگین بود.

میسون و بویز طرح و شیوه نامه تولید خود را برای آدام گودمن تهیه کننده فرستادند و پس از چراغ سبز گودمن، مایکل بی، کارگردان فیلمهای «ترانسفورمرها» و «راک» به عنوان تهیه کننده به این پروژه پیوست.

تهیه یک فیلم با بودجه کم و ساخت آن در زمانی که صنعت فیلمسازی تعطیل و اتحادیه‌ها مشغول تنظیم پروتکلهای جدید ایمنی هستند، کار دشواری است و شبیه راه رفتن روی مین بود.

این فیلم تنها با سی نفر ساخته شد که این یک دهم تعداد نفراتی است که یک فیلم استاندارد معمولی را در سینمای آمریکا تولید می کنند. در اغلب صحنه‌ها علاوه بر بازیگر تنها خود میسون و ژاک ژوفرت مدیر فیلبرداری فیلم حضور داشتند.

کارسون می گوید برای این فیلم حداقل هفته‌ای چهار تا پنج بار عوامل، تست کرونا می‌دادند.

این بازیگر همچنین می‌افزاید: در این فیلم اینطور حس می شود که صحنه هایی غیر ممکن رخ داده، اما واقعاً این صحنه‌ها به شکل کاملاً واقعی و بدون ابزار ویژه ای ساخته شدند. حسی که صحنه های این فیلم ایجاد می کند فراواقعی است اما در حقیقت همه آنها بسیار واقعی بودند.

 

منبع:NBC

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید