درامانقد-سینما: در حالیکه فیلمسازان سیاه‌پوست دارند در سیستم استودیویی هالیوود نفوذ بیشتری پیدا می‌کنند، فستیوال فیلم لوکارنو هم تصمیم گرفته با یک بخش ویژه به نام «نور سیاه» توجه خود را معطوف سینمای سیاه‌پوست سراسر جهان بکند.

این بخش کار خود را با نمایش فیلم «کار درست را انجام بده» ساخته اسپایک لی آغاز می‌کند که به تازگی توسط استودیوی یونیورسال با کیفیت ۴K ترمیم شده تا به مناسبت ۳۰ سالگی این درام نژادی مهم به نمایش دربیاید.

بیش از ۴۰ عنوان فیلمی که قرار است در این بخش به نمایش در بیاید گستره‌ای عظیم دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم درام صامت «داخل دروازه‌های‌مان» ساخته اسکار میشو محصول سال ۱۹۲۰ که قدیمی‌ترین فیلم شناخته‌شده بازمانده از یک کارگردان آفریقایی‌آمریکایی است و مشکلات یک معلم مدرسه در جنوب آمریکا را به تصویر می‌کشد و همچنین فیلم مستند سال ۲۰۰۰ کریستوفر هریس به نام «هنوز اینجا» اشاره کرد که چالش‌های مدرن‌تر محله‌های آمریکایی را نشان می‌دهد که بیشتر ساکنان‌شان آفریقایی‌آمریکایی‌ها هستند.

عناوینی که از خارج از ایالات متحده به نمایش گذاشته می‌شوند شامل فیلم سال ۱۹۶۶ «دختر سیاه‌پوست اهل…» ساخته اوسمان سمبنه بر پایه داستانی کوتاه که به عنوان نخستین فیلم سینمایی منطقه آفریقای زیرصحرایی شناخته می‌شود؛ فیلم درام رمانتیک سال ۱۹۷۴ کوبایی «هر جور شده» ساخته سارا گومز؛ و فیلم موزیکال سال ۱۹۷۹ «وست ایندیز» مد هوندو کارگردان مائوری که داستان منطقه وست ایندیز را از طریق سده‌ها سرکوب فرانسوی‌ها به نمایش می‌کشد، می‌شود.

گرگ دو کوییر جونیور مدیر این بخش لوکارنو گفت: همانطور که نمی‌توانیم درباره یک آفریقای منفرد صحبت کنیم درباره یک سینمای سیاهپوست منفرد هم نمی‌توانیم حرف بزنیم» و اضافه کرد که به همین دلیل بخش «نور سیاه» گستره‌ای عظیم از آثار «بین‌المللی‌گرا» را به نمایش می‌گذارد که هر یک از آن‌ها مکالمه را پیش می‌برند.

البته همانطور که فیلمسازان سیاه‌پوست آمریکایی در سال ۲۰۱۸ تاریخ‌ساز شدند و سازنده ۱۴ درصد از ۱۰۰ فیلم پرفروش هالیوودی سال بودند، نقش آن‌ها در این فستیوال هم پررنگ‌تر خواهد بود.

فیلم «پلنگ سیاه» رایان کوگلر، «بلک کلنزمن» یا «کوکلاکس کلان سیاهپوست» اسپایک لی و «آیین ۲» استیون کیپل جونیور از موفق‌ترین فیلم‌های سال گذشته بودند و توانستند فروش فیلم‌های ساخته سیاه‌پوستان را نسبت به سال ۲۰۱۷ با افزایشی ۲۷۰ درصدی مواجه کنند.

بخش «نور سیاه» پس از نمایش در لوکارنو قرار است در سال ۲۰۲۰ در سراسر اروپا سفر کند و از همین حالا قرار شده در موزه فیلم EYE در آمستردام، موزه آرسنال در برلین و موزه سینتکا در مادرید به نمایش دربیاید.

هفتاد و دومین سالگرد فستیوال فیلم لوکارنو که متعهد به نمایش آثار سینمای مستقل جهانی است، بین روزهای هفتم و هفدهم آگوست (۱۶ تا ۲۶ مرداد) در این شهر ساحلی در سوییس برگزار خواهد شد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید