درامانقد-تئاتر: برندگان هفتاد و سومین دوره جوایز تونی که به نمایش‌های اجراشده در برادوی اعطاء می‌شود، بامداد دوشنبه به وقت ایران در مراسمی در رادیو سیتی میوزیک هال در نیویورک معرفی ‌شدند.

نمایش موزیکال “هادس‌تاون” (Hadestown) که با 14 نامزدی از جمله بهترین موزیکال، پیشتاز نامزدهای جوایز تونی امسال بود در هشت بخش از جمله بهترین موزیکال جایزه گرفت. این نمایش برداشتی تازه از یکی از اساطیر یونان و ماجراهای اورفئوس و دنیای زیرین و هادس است.

“هادس‌تاون” همچنین در بخش‌های بهترین کارگردانی یک موزیکال (ریچل چاوکین)، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل یک موزیکال (آندره دی شیلدز بهترین موسیقی (آنی میچل)، بهترین طراحی صحنه یک موزیکال (ریچل هاوک)، بهترین طراحی نور یک موزیکال (برادلی کینگ)، بهترین طراحی صدا یک موزیکال (نوین استاینبرگ و جسیکا پاز) و بهترین ارکستراسیون (مایکل کورنی و تاد سیکافوس) برنده جایزه‌امی شد.

“The Ferryman” به کارگردانی سام مندس کارگردان و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی برنده اسکار با دریافت چهار جایزه از جمله جایزه بهترین نمایش و بهترین کارگردانی یک نمایش، دیگر نمایش موفق این دوره جوایز تونی بود. “The Ferryman” درباره یک مأمور سابق ارتش جمهوری‌خواه ایرلند است که اسیر گذشته رادیکال خودش شده است. این نمایش در 9 بخش از جمله بهترین نمایش شانس دریافت جایزه را داشت.

این اولین جایزه تونی مندس بود. او هم به خاطر آثار نمایشی و هم آثار سینمایی خود شهرت دارد. او در 1999 با “زیبایی آمریکایی” اولین فیلم بلند داستانی خود با بازی کوین اسپیسی در صحنه سینمای جهان به شهرت رسید و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را هم دریافت کرد. “جاده رولوشنری” با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت همسر سابق مندس و دو فیلم بسیار موفق جیمز باندی “اسکای فال” در 2012 و “اسپکتر” در 2015 از دیگر فیلم‌های سینمایی اوست. درام جنگی “1917” به کارگردانی مندس این روزها در مرحله پس از تولید است و به همین دلیل او نتوانست در مراسم تونی شرکت کند.

“توتسی” (Tootsie) که برداشتی روزآمد از یک فیلم کمدی کلاسیک به همین نام با بازی داستین هافمن است، جوایز تونی را در دو بخش بهترین بازیگر مرد نقش اصلی یک موزیکال (سانتینو فونتانا) و بهترین کتاب یک موزیکال (رابرت هورن) از آن خود کرد. “توتسی” در 11 بخش نامزد جایزه تونی بود. فونتانا در این نمایش نقش مردی را بازی می‌کند که برای حضور در یک نقش مهم وانمود می‌کند یک زن است.

نمایش موزیکال “Ain’t Too Proud ” که با 12 نامزدی بعد از “هادس‌تاون” بیشترین بخت را برای دریافت جایزه داشت، تنها در بخش بهترین طراحی رقص (سرخیو تروخیو) جایزه گرفت. این نمایش نوعی ادای احترام به موسیقی گروه تمپتیشنز است.

همچنین نمایش بسیار پرفروش “کشتن یک مرغ مقلد”  (To Kill a Mockingbird) که نامزد 9 جایزه تونی بود، تنها در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل یک نمایش (سیلیا کینان-بولجر)، جایزه دریافت کرد. این نمایش با اقتباس از رمان کلاسیک هارپر لی روی صحنه رفت.

نمایش خبرساز “شبکه”  (Network) که در پنج بخش نامزد بود، جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی یک نمایش را برای برایان کرانستن ستاره سریال “بِریکینگ بَد” به همراه داشت. او در این نمایش نقش هوارد بیل مفسر خبری کهنه‌کار یک شبکه تلویزیونی را بازی می‌کند که سر به جنون می‌گذارد. کرانستن پیش از این در 2014 برای بازی در در نقش لیندون بی. جانسون رئیس جمهور سابق آمریکا در نمایش “به طور کامل” (All the Way) همین جایزه را گرفت.

 بجز کرانستن، چند نفر از دیگر بازیگران معروف هالیوود از جمله جف دانیلز (“کشتن یک مرغ مقلد”)، آدام درایور (“این را بسوزان”، Burn This)، آنت بنینگ (“همه پسران من آرتور میلر”، Arthur Miller’s All My Sons) و لوری متکالف (“هیلاری و کلینتون”، Hillary and Clinton) در بخش‌های بازیگری نامزد جایزه تونی بودند، اما هیچ‌کدام جایزه دریافت نکردند.

ایلین می، کمدین 87 ساله برای بازی در نقش یک مادربزرگ دچار زوال عقل در نمایش “گالری ویورلی” (The Waverly Gallery) جایزه تونی بهترین بازیگر زن نقش اصلی یک نمایش را دریافت کرد. این اولین حضور می در برادوی بعد از 52 سال بود.

“اکلاهما!” (!Oklahoma) که برداشتی تیره‌تر از نمایش موزیکال کلاسیک راجرز و هامرستاین است، در دو بخش بهترین احیاء یک موزیکال و بهترین بازیگر زن نقش مکمل یک موزیکال (الی استروکر) جایزه گرفت. “اکلاهما!” در هشت بخش نامزد بود.

نمایش موزیکال “بیتل‌جوس” (Beetlejuice) که در هشت بخش نامزد جایزه تونی بود، مراسم را دست خالی ترک کرد.

جیمز کوردن مجری مراسم هفتاد و سومین دوره جوایز تونی بود که از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد.

برندگان جوایز تونی با رأی صدها تهیه‌کننده، بازیگر، نویسنده و… مشخص می‌شوند. شاخه تئاتر آمریکا در 1947 جوایز تونی را راه‌اندازی کرد و اکنون با همکاری اتحادیه برادوی جوایز را اداره می‌کند. این جایزه به نام آنتوانت پری بازیگر و کارگردان نمایش که لقبش “تونی” بود نام‌گذاری شده است.

این دوره جوایز تونی در حالی برگزار شد که موفقیت‌های تجاری نمایش‌ها در برادوی همچنان ادامه دارد. در فصل گذشته فروش بلیت از مرز 1.8 میلیارد دلار گذشت و تعداد تماشاگران به بالاترین حد رسید.

فهرست برندگان جوایز هفتاد و سومین دوره جوایز سالانه تونی به شرح زیر است:

بهترین نمایش: “The Ferryman”

بهترین موزیکال: “هادس‌تاون”

بهترین احیاء یک نمایش: “The Boys in the Band”

بهترین احیاء یک موزیکال: “اکلاهما!”

بهترین بازیگر مرد نقش اصلی یک نمایش: برایان کرانستن برای “شبکه”

بهترین بازیگر زن نقش اصلی یک نمایش: ایلین می برای “گالری ویورلی”

بهترین بازیگر مرد نقش اصلی یک موزیکال: سانتینو فونتانا برای “توتسی”

بهترین بازیگر زن نقش اصلی یک موزیکال: استفانی جی. بلاک برای “نمایش شر” (The Cher Show)

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل یک نمایش: برتی کارول برای “مرکب” (Ink)

بهترین بازیگر زن نقش مکمل یک نمایش: سیلیا کینان-بولجر برای “کشتن یک مرغ مقلد”

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل یک موزیکال: آندره دی شیلدز برای “هادس‌تاون”

بهترین بازیگر زن نقش مکمل یک موزیکال: الی استروکر برای “اکلاهما!”

بهترین کارگردانی یک نمایش: سام مندس برای “The Ferryman”

بهترین کارگردانی یک موزیکال: ریچل چاوکین برای “هادس‌تاون”

بهترین کتاب یک موزیکال: رابرت هورن برای “توتسی”

بهترین موسیقی: آنی میچل برای “هادس‌تاون”

بهترین طراحی صحنه یک نمایش: راب هاول برای “The Ferryman”

بهترین طراحی صحنه یک موزیکال: ریچل هاوک برای “هادس‌تاون”

بهترین طراحی لباس یک نمایش: راب هاول برای “The Ferryman”

بهترین طراحی لباس یک موزیکال: باب مکی برای “نمایش شر”

بهترین طراحی نور یک نمایش: نیل آستین برای “مرکب”

بهترین طراحی نور یک موزیکال: برادلی کینگ برای “هادس‌تاون”

بهترین طراحی صدا یک نمایش: فیتز پاتن برای “پسر گروه کر” (Choir Boy)

بهترین طراحی صدا یک موزیکال: نوین استاینبرگ و جسیکا پاز برای “هادس‌تاون”

بهترین طراحی رقص: سرخیو تروخیو برای “Ain’t Too Proud”

بهترین ارکستراسیون: مایکل کورنی و تاد سیکافوس برای “هادس‌تاون”

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید