درامانقد-تئاتر: حالا دیگر هر کسی که سر و کاری با تئاتر دارد، می داند و اگرنمی دانست دیروز به او ثابت شد که جمع کردن جمعیتی تئاتری که نظرات مختلفی دارند کاری دشوار و پر هزینه است. مسئله اصلی جمع کردن همه تئاتری ها در یک نقطه نیست چرا که احتمالاً  آنوقت بجای صفحه فرهنگ و هنر رسانه ها باید خبرهای آن گردهمایی را در صفحه حوادث پوشش دهند!

دیروز در جلسه مجمع عمومی انتخابات هیئت مدیره خانه تئاتر با اینکه بخشی از تئاتری ها حضور داشتند باز هم  جلسه سرشار از درگیری، جنجال و دلخوری و گله بود.

ادامه وضع موجود یا تحول اساسی؟ خانه تئاتر به عنوان اصلی ترین نهاد صنفی تئاتر ایران بر سر این دوراهی قرار دارد که نتایجی که امروز درباره انتخابات دیروز اعلام خواهد شد(که این تأخیر خود جای سؤال دارد) تکلیف این دوراهی را روشن خواهد کرد. اما جلسه دیروز از یک سو تغییر بنیادین را کمی دور و از سوی دیگر الزام تغییر را پر رنگ تر کرد. اما پیش نیاز این تحول بدون قطع توانا شدن تئاتری هاست، توانا شدن در کنار هم نشستن، اعتماد و بیان متمدنانه اختلافات، رفتاری که دیدن آن در تئاتر به آرزو می ماند.

عصر روز شنبه در حالی انتخابات در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که اختلاف نظر و تنش میان نسل های فعال در خانه و  دست اندرکاران آن مشهود بود و درنهایت این انتخابات که قرار بود ساعت ۱۷:۳۰ برگزار شود با تأخیر در ساعت ۱۹ برگزار شد.

در ابتدای مراسم مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر به رای حاضران در سالن اصلی، اسماعیل خلج را به عنوان رییس جلسه، مجید قناد و مجید گیاهچی را به عنوان ناظران انتخابات و زندیش حمیدی را به عنوان منشی جلسه انتخاب کرد.

حضور مجید گیاهچی کارگردان و منتقد تئاتر روی صحنه سالن اصلی با واکنش حمید صفایی از بازیگران و کارمندان قدیمی اداره تئاتر روبرو شد، این واکنش و اعتراض به گونه ای بود که صفایی روی صحنه رفت و قصد پایین بردن گیاهچی و برخورد فیزیکی با او را داشت که با میانجی گری اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر و چند تن دیگر، فضا کمی آرام شد.

پس از این اصغر همت به ارائه گزارش پرداخت و تلاش کرد به بخشی از نقدهای مطرح شده درباره خانه تئاتر پاسخ دهد. همت ضمن بی انصاف خواندن کسانی که دستاورد خانه تئاتر را هیچ می دانند گفت: مهم ترین اتفاق ۲ سال اخیر شورای داوری خانه تئاتر بوده که به بسیاری از شکایات رسیدگی و آنها را حل کرده است.

رئیس خانه تئاتر با اشاره به وام های دریافتی هنرمندان از صندوق اعتباری هنر به ۱۶ شرکت بیمه اشاره کرد که پیشنهادهای خود را برای ارایه خدمات به اعضای خانه تئاتر مطرح کردند که از میان آنها بهترین پیشنهاد انتخاب می شود.

اما پس از این گزارش مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر در گزارش خود عملکرد اصغر همت را به چالش کشید و با مطرح کردن نکاتی نظیر وجود اختلاس و دریافت حق بیمه اضافه از هنرمندان تئاتر، همت به پاسخ گویی وادار کرد.

سپس ۳۸ کاندیدای هیات مدیره خانه تئاتر به ارایه سخنان خود برای حاضران پرداختند که این بخش از انتخابات هیات مدیره خانه تئاتر نیز با حواشی همراه بود. که در این منزل از جلسه دیروز نیز حمید صفایی کارگردان تئاتر مذهبی که آخرین کارش سلیمان نبی بوده است باز هم به طور مشخص هنگام سخنرانی امیر اسمی اخلال ایجاد کرد و سخنرانی این نامزد هیئت مدیره را ناتمام گذاشت.

در نهایت حاضران در انتخابات آرای خود را درون صندوق ها انداختند تا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد هیات مدیره جدید خانه تئاتر معرفی شود. اما به نظر می رسد اختلافات و درگیری ها در میان تئاتری ها چنان شدید و عمیق است که تا سامان گرفتن خانه تئاتر به مانند یک نهاد صنفی فراگیر هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید