درامانقد-سینما: تیری فرمو مدیر هنری جشنواره فیلم کن یک روز پیش از شروع هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن درباره موارد مهم رویداد امسال چون جنبش «من هم همین طور»، نتفلیکس و ممنوعیت سلفی گرفتن روی فرش قرمز صحبت کرد.

وی بار دیگر درباره توجه این رویداد به زنان حرف زد و تایید کرد خط تلفن و ایمیلی برای حاضران در این فستیوال تدارک دیده شده تا اگر با مواردی از آزار جنسی روبه رو شدند بلافاصه این امر را گزارش کنند. البته فرمو ارایه این شماره تلفن را به امروز (سه شنبه) موکول کرد.

وی افزود: پس از آشکار شدن رسوایی واینستین ما بلافاصله اعلام کردیم هیچ اطلاعی از چنین مسایلی نداشتیم و همبستگی خود را با قربانیان وی اعلام کردیم.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی مدیر هنری کن بار دیگر بر این امر تاکید کرد که کن همواره برای بهبود یافتن نسبت جنسی در کمیته های انتخاب تلاش کرده است. با این حال درباره این که امسال تنها سه فیلم از کارگردان های زن در بخش رقابتی حضور دارند وی گفت: همه تلاشمان را می کنیم تا این توازن وجود داشته باشد.

فرمو یادآوری کرد فیلم های کارگردان های زن در مجموع ۲۰ تا ۲۳ درصد فیلم های جشنواره ۲۰۱۸ را دربرمی گیرد که ۷ درصد بیشتر از فیلم هایی است که زنان در مقیاس جهانی کارگردانی می کنند. وی در عین حال گفت چندین رویداد برای حمایت از زنان در نظر گرفته شده که اهدای جایزه «زنان در حرکت» از جمله آنهاست.

در عین حال روز شنبه آینده حدود ۱۰۰ زن -شامل فیلمساز و بازیگر- روی فرش قرمز می روند. یکشنبه صبح نیز جلسه ای با وزرای فرهنگ فرانسه و سوئد برگزار می شود و روز دوشنبه کارگاه هایی به میزبانی سازمان های زنان فرانسه و چند سازمان مدافع حقوق زنان برگزار می شود.

وی همچنان از برگزار نشدن نشست های مطبوعاتی پیش از اکران فیلم ها حمایت کرد و در عین حال متذکر شد برخی منتقدان و روزنامه نگاران پیش از اکران فیلم ها ممکن است بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

فرمو در همین حال درباره ارایه کمتر فیلم های آمریکایی در کن حرف زد و گفت فرانسه بیش از همه برای جشنواره ما اهمیت دارد همانطور که آمریکایی ها بیش از همه برای اسکار ارزش قایل هستند.

با اشاره به فیلم «رود میستیک» کلینت ایستوود که سال ۲۰۰۳ در کن حضور داشت و بعد دو جایزه اسکار برد، فرمو افزود این احتمال وجود دارد که فیلمی که در کن نمایش داده می شود بتواند ماه ها بعد اسکار ببرد و همیشه حداقل سه فیلم از جشنواره کن نامزد بخش خارجی زبان اسکار می شوند.

کارگردان هنری کن از نتفلیکس هم یاد کرد که از شرکت در بخش رقابتی امسال کن باز ماند. وی در این باره گفت: سال پیش اپیزود یک بود، امسال اپیزود ۲ و سال بعد اپیزود سه خواهد بود.

این در حالی است که رید هاستینگز مدیرعامل نتفلیکس به تازگی گفت باید دیپلماتیک تر و با احترام بیشتر با این مساله برخورد می کردند.

ممنوع کردن سلفی گرفتن روی فرش قرمز نیز از دیگر مواردی بود که فرمو به آن پرداخت و ضمن خیلی مهم خواندن آن از ترافیکی که در اثر سلفی گرفتن ایجاد و موجب می شود شرکت کنندگان از پله ها پایین بیفتند به عنوان دلیل این امر یاد کرد. وی افزود: شما به کن نمی آیید که دیده شوید می آیید تا مردم و فیلم ها را ببینید.

فیلم پایان بخش جشنواره نیز همچنان وضعیت نامشخصی دارد و تیری فرمو یادآوری کرد که بر حسب این که نظر دادگاه چه باشد این فیلم می تواند در جشنواره نمایش داده شود یا نشود. تکلیف فیلم «مردی که دون کیشوت را کشت» روز چهارشنبه در دادگاه روشن می شود تا به اختلاف بین تهیه کننده و دیگر عوامل فیلم خاتمه دهد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید