درامانقد-سینما: انجمن ملی منتقدان و موسسه فیلم آمریکا برگزیدگان خود را معرفی کردند

این روز‌ها فصل جوایز حسابی داغ شده است و انجمن‌های مختلف منتقدان و موسسه‌های سینمایی، برگزیدگان خود را از میان فیلم‌های به نمایش درآمده در سال 2017 معرفی می‌کنند. کمی پیش از آغاز مراسم جوایز گلدن‌گلوب (اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود) انجمن ملی منتقدان و موسسه فیلم آمریکا هم برگزیدگان خود را معرفی کردند. به طور معمول نام‌هایی که در این جوایز تکرار می‌شوند از شانس بالایی در مراسم اسکار برخوردارند.

توجه اصلی انجمن امسال به «لیدی برد»، به کارگردانی گرتا گرویگ بوده که زیرمجموعه سینمای مستقل آمریکاست. فیلمی که اکثر منتقدان آن را پسندیده اند و شگفتی امسال می پندارند. در ادامه درخشش در فصل جوایز سینمایی، «لیدی برد» موفق به کسب چهار جایزه بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه (گرتا گرویگ) و بازیگر نقش مکمل زن (لاری میت کالف) شد. سیرشا رونان، بازیگر اصلی فیلم «لیدی برد»، نیز پس از سلی هاوکینز، برای فیلم «شکل آب»، از نگاه انجمن ملی منتقدان آمریکا، در جایگاه دوم بهترین بازیگران نقش اصلی زن قرار گرفت. گفتنی است ساعاتی پس از این مراسم «لیدی برد» جایزه بهترین فیلم در بخش کمدی موزیکال گلدن گلوب و بهترین بازیگر زن کمدی را به دست آورد.

در سایر بخش‌ها، انجمن ملی منتقدان دنیل کالویا برای بازی در فیلم «برو بیرون» را به‌عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب کردند و ویلم دفو عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «پروژه فلوریدا» از آن خود کرد. دفو که تاکنون برنده جایزه اسکار نبوده، تا این‌جا تقریبا همه جوایز انجمن‌های نقد و جایزه‌های صنفی را از آن خود کرده است. سال گذشته نیز این اتفاق برای ماهرعلی شالا افتاد و درنهایت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم «مهتاب» به او رسید. «فارغ‌التحصیلی»، به کارگردانی کریستین مونجو، از سینمای رومانی بهترین فیلم خارجی سال گرفت و جایزه بهترین مستند سال نیز به «چهره‌ها مکان‌ها» ساخته آنیس واردا و جی.آر رسید. «موفق باشی»، به کارگردانی بن راسل، نیز جایزه بهترین فیلم تجربی سال را به خود اختصاص داد.

انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا که از سال 1966 بنیان‌گذاری شده، متشکل از 59 منتقد سینمایی برتر از نشریه‌هایی چون «وال‌استریت ژورنال»، «نیویورکر»، «ویلج وُیس»، «کریستین ساینس مانیتور» و… است که ریاست آن‌ها را چانگ، منتقد نشریه «لس‌آنجلس تایمز»، بر عهده دارد. از سوی دیگر، موسسه فیلم آمریکا در هفدهمین دوره برگزاری خود از ۱۰ فیلم و ۱۰ برنامه تلویزیونی برتر سال تجلیل کرد. تد ساراندوس رئیس «نت‌فلیکس»، ران مه‌یر و دونا لنگلی رؤسای یونیورسال، مایکل بارکر و تام برنارد از سونی کلاسیکز و دیوید فنکل از «ای‌۲۴» از جمله چهره‌های پرنفوذ حاضر در مراسم بودند. امسال این موسسه از 10 فیلم «مریض بزرگ»، «مرا با نامت صدا کن»، «دانکرک»، «پروژه فلوریدا»، «برو بیرون»، «لیدی برد»، «پست»، «شکل آب»، «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» و «زن شگفت‌انگیز» تجلیل کرد. در میان سریال‌های تلویزیونی هم مجموعه‌های «دروغ‌های بزرگ کوچک»، «تاج»، «دشمنی: بت و جوآن»، «بازی تاج‌وتخت»، «جای خوب»، «سرگذشت ندیمه»، «ناایمن»، «استاد هیچ‌چیز»، «چیزهای عجیب ۲» و «این ماییم» به عنوان 10 سریال برگزیده سال 2017 تجلیل شدند. در این برنامه از شماری از فیلم‌های قدیمی از جمله «بانی و کلاید»، محصول ۱۹۶۷، به ‌مناسبت 40سالگی «آنی هال»، محصول ۱۹۷۷، به‌مناسبت 30سالگی «دیوانه»، محصول ۱۹۸۷، به‌مناسبت 20سالگی «تایتانیک»، محصول ۱۹۹۷ و به‌مناسبت 10سالگی «مد من»، محصول ۲۰۰۷، تجلیل و در قالب کلیپی از آن‌ها یاد شد. این موسسه همچنین جایزه ویژه خود را به مستند «جنگ ویتنام» به کارگردانی کن برنز اهدا ‌کرد. او از جمله مستند‌سازانی است که کار خود را از دهه 90 با مستند «جنگ داخلی» (1990) آغاز کرد. از ویژگی‌های سبک او به کاربردن فیلم‌ها و عکس‌های قدیمی و آرشیوی است. روش حرکت دوربین بر عکس‌ها که او در فیلم‌هایش به کار می‌برد، به «جلوه کن برنز» معروف شده است. امسال گروه داوری انستیتو فیلم آمریکا که به‌تازگی 50سالگی خود را جشن گرفته است، از دو گروه جدا برای بخش سینما و تلویزیون تشکیل شده بود. تام پولاک مدیریت داوری بخش فیلم و ریچارد فرانک مدیریت داوری بخش تلویزیونی را به عهده داشتند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید