درامانقد-سینما: به‌طور رسمی فصل جوایز برای فیلم‌های مهم سینمای دنیا و به‌طور مشخص سینمای هالیوود آغاز شده و تا ابتدای مارس 2018 هر چند وقت یک بار برندگان یکی از انجمن‌ها، حلقه‌ها و هیئت‌هایی که فیلم‌های سینمایی را بررسی می‌کنند، جوایز خود را اعلام خواهند کرد. پس از هیئت ملی نقد آمریکا، روز گذشته حلقه منتقدان نیویورک (NYFCC) برندگان جوایز سالانه خود در سال 2017 را اعلام کرد؛ جوایزی که هر یک از برندگان آن به‌طور ویژه نامزدها و امیدهای کسب اسکار را مشخص می‌کنند و اصلا دلیل اهمیت آن‌ها همین است، اما جوایز مهم حلقه منتقدان نیویورک به فیلم مستقل گرتا گرویک یعنی «لیدی برد» تعلق گرفت.

به گزارش آسمان آبی حلقه منتقدین نیویورک فیلم «لیدی برد» را به‌عنوان بهترین فیلم سال 2017 سینمای آمریکا معرفی کردند و به این ترتیب فیلم مستقل گرویک که تاکنون به‌عنوان بازیگر شناخته می‌شد، حال یکی از پر امیدهای امسال خواهد بود. این فیلم که روایتگر دوران بلوغ یک دانش‌آموز دبیرستانی و رابطه چالش برانگیز او با مادرش است، علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را نیز برای سیرشا رونان به ارمغان آورد.
همچنین شین بیکر برای فیلم «پروژه فلوریدا» به‌عنوان بهترین کارگردان سال از سوی حلقه منتقدین نیویورک انتخاب شد. انتخابی که «ورایتی» در گزارش خود آن را انتخابی تا حدی غیرمنتظره خواند. از سوی دیگر تیموتی شلمی 26 ساله برای بازی در فیلم «مرا به نامت صدا کن» بهترین بازیگر مرد در نقش اصلی شناخته شد؛ جایزه‌ای که به شکل‌های متفاوتی در دو جوایز هیئت ملی نقد آمریکا و جوایز سالانه فیلم‌های مستقل گاتام هم تکرار شده بود؛ هر چند که تاکنون شلمی همه جوایز ابتدایی فصل جوایز را درو کرده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به شانس بالای دنیل دی لوییس، تام هنکس و گری اولدمن در فصل جوایز، شلمی جوان کار سختی در پیش خواهد داشت. اساسا با توجه به بازی بازیگرانی که می‌توان آن‌ها را «دیوانگان سینما» خواند بخش بهترین بازیگر مرد اسکار یکی از جذاب‌ترین دوره‌های خود را سپری خواهد کرد.
«پروژه فلوریدا» علاوه بر جایزه بهترین کارگردانی، جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را هم از سوی حلقه منتقدان نیویورک به خود اختصاص داد و ویلم دفو این عنوان را به دست آورد؛ جایزه‌ای که با توجه به نقش درخشان دفو و نگرفتن اسکار توسط او ممکن است موفقیت نهایی برایش منجر شود. تیفانی هادیش برای فیلم «سفر دختران» جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به دست آورد که تاکنون چندان مورد توجه واقع نشده بود و «ورایتی» آن را انتخاب پررنگ و صادقانه عالی خوانده است.
اگر بخواهیم نگاهی دیگر به آن چه در فهرست برندگان حلقه فیلم نیویورک 2017 گذشت بیندازیم باید به فیلم «برو بیرون» هم دقت کنیم؛ فیلمی ساخته جوردن پیل که جایزه بهترین فیلم اول را به خود اختصاص داد. پیل پیش از این و در فصل جوایز 2017 جایزه بهترین کارگردان شاخص جوایز فیلم مستقل گاتام و جایزه بهترین کارگردان اول از جوایز سالانه هیئت ملی نقد آمریکا را کسب کرده است و این نشان می‌دهد این کارگردان با فیلم «برو بیرون» بیش از این مورد توجه قرار خواهد گرفت. حلقه منتقدان نیویورک جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را هم به فیلم «20 تپش در دقیقه» به کارگرانی روبن کامپیلو نماینده سینمای فرانسه در اسکار 2018 اهدا کرد؛ فیلمی که پیش از این جایزه بزرگ ویژه هیئت داوران در جشنواره کن را به دست آورده بود و یکی از فیلم‌های پر امید در اسکار امسال و بخش بهترین فیلم خارجی به حساب می‌آید.
اما در این میان حلقه منتقدین نیویورک مانند هیئت ملی نقد آمریکا جایزه بهترین فیلمنامه را به پل تاماس اندرسون برای فیلم«Phantom Thread» اهدا کرد. این نگرانی وجود دارد که این فیلم در همین حد مورد توجه واقع شود؛ البته این در شرایطی است که حلقه منتقدین نیویورک توجهی به فیلم «پست» اسپیلبرگ هم نکرده است. در سایر بخش‌ها جایزه بهترین انیمیشن به «کوکو» محصول استودیو پیکسار رسید؛ جایزه‌ای که به نظر می‌رسد تا اسکار به همین شکل ادامه پیدا کند و این انیمیشن برنده اسکار شود. همچنین «چهره‌ها، مکان‌ها» ساخته آنیس واردا بهترین فیلم غیرداستانی را از آن خود کرد. مراسم اعطای جوایز سالانه حلقه منتقدین آمریکا روز سوم ژانویه 2018 (13 دی) برگزار می‌شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید