آن‌چه باید درباره «ارواح ما در شب» ساخته ریتیش باترا بدانید:

درامانقد-سینما: درام «ارواح ما در شب» ساخته ریتیش باترا برگرفته از رمانی به همین نام نوشته کنت هروف است که نخستین بار در جشنواره جهانی فیلم ونیز 2017 خارج از بخش مسابقه رونمایی شد و از 29سپتامبر، توسط کمپانی نتفلیکس در چند سینمای محدود نمایش داده شده و سپس به صورت گسترده پخش شد. منتقدان از فیلم در جشنواره ونیز استقبال کردند به خصوص در زمینه کارگردانی، بازیگری و اقتباسی که از کتاب انجام شده بود. نویسنده کتاب کنت هروف در روزهای آخر زندگی این کتاب را به رشته تحریر درآورد وکمی پس از تمام کردن کتاب در سن 71 سالگی در سال 2014 درگذشت.«ارواح ما درشب» را می‌توان غزل خداحافظی این نویسنده برشمردکه پس از مرگش منتشر شد. بازیگران نقش‌های اصلی را جین فاندا و رابرت ردفورد برعهده دارند. این چهارمین همکاری جین فاندا و رابرت ردفورد بایکدیگر است. در جشنواره جهانی فیلم ونیز از زوج هنری جین فاندا و رابرت ردفورد تجلیل به عمل آمد. منتقدان نقش‌آفرینی بی‌نظیر این دو  را و بده بستانی که میان آنهاست ستودند.  رابرت ردفورد یکی از  سرمایه‌گذاران فیلم نیز هست.

کارگردان  39 ساله ریتیش باترا با نخستین فیلم هندی خود «ظرف غذا» در بخش دو هفته منتقدان جشنواره فیلم کن 2013 خوش درخشید. مجله ورایتی در گزارشی نام ریتیش باترا را جزو ده کارگردانی برشمرد که باید فیلم او را در جشنواره پالم اسپرینگس در ماه ژانویه امسال به تماشا نشست. «ارواح ما درشب» سومین فیلم ریتیش باترا است. دومین فیلم او «درک یک پایان» با نقش‌آفرینی جیم برادبنت در ماه‌های اول سال به نمایش عمومی درآمد. «درک یک پایان» اقتباسی از  کتاب مشهور جولین بارنز به همین نام بود.

«ارواح ما در شب»/Our Souls at Night

 

کارگردان:ریتیش باترا،فیلمنامه: مایکل.اچ. وبر، اسکات نوستاتر مدیر فیلمبرداری:استیون گلدبلت، تدوین:جان اف لیونز ،موسیقی: الیوت گولدنتال، بازیگران: جین فاندا (ادی مور)، رابرت ردفورد(لوئیس واترز)،ماتیاس اشون‌آرتس(جین مور)، جودی گریر(هالی واترز)،بروس درن(دورلان بکر)، یان آرمیتاژ(جیمی مور)و…محصول 2017 آمریکا،101 دقیقه، تهیه کننده و پخش : نتفلیکس

خلاصه داستان:لوئیس واتر و ادی مور همسایگان قدیمی هستند که هر دو همسران خود را از دست داده‌اند و تنها زندگی می‌کنند. شبی ادی مور به خانه لوئیس واتر می‌آید و پیشنهاد می‌دهد که شب‌ها تنهایی را باهم قسمت کنند. لوئیس می‌پذیرد و پیله تنهایی این دو می‌شکند. دیری نمی‌پایید که همسن و سالان این دو رابطه دوستانه و سالم ادی و لوئیس را به دیده تردید می‌نگرند. روزی پسر ادی،جین که همسرش او را ترک گفته به خانه مادر می‌آید و پسر کوچکش  جیمی را به دست مادربزرگ می‌سپرد و می‌رود. جیمی کنار ادی و لوئیس با طبیعت و بازی‌های قدیمی بیشتر انس پیدا می‌کند. لوئیس سگی را به جیمی هدیه می‌دهد . پس از مدتی پسر ادی دنبال فرزندش آمده و او را با خود می‌برد. حالا ادی و لوئیس به یکدیگر علاقه پیدا کرده‌اند. ادی زمین می‌خورد و به پایش آسیب می‌رسد و در بیمارستان بستری می‌شود. در بیمارستان جیمی از مادرش می‌خواهد که با او و پسرش زندگی کند چرا که همسرش او را برای همیشه تنها گذاشته است. ادی بخاطر نوه‌اش می‌پذیرد و لوئیس را تنها می‌گذارد. اما آنها با تلفن ارتباط خویش را حفظ می‌کنند.

واکنش منتقدان: «ارواح ما در شب» با واکنش اولیه نسبتا خوب منتقدان روبه رو شده است. سایت متاکریتیک براساس 14 نقد منتشر شده امتیاز 69 از 100 را به فیلم اعطا کرده است.از میان این 14 نقد 10 نقد مثبت و 4 نقد متوسط ارزیابی می‌شود. در سایت راتن‌تومیتوز 91 درصد نقدها مثبت ارزیابی و براساس 33 نقد امتیاز7.7 از10 به فیلم داده شده است. در ادامه گزیده‌ایی از واکنش منتقدان را می‌خوانیم:

ریچارد روپر(شیکاگو سان-تایمز):تقریبا نیمی از سکانس‌های «ارواح ما در شب» شامل گفت‌وگوی جین فاندا و رابرت ردفورد  با یکدیگر است. این صحنه‌ها هیجان انگیزتر، شورانگیزتر و خاطره انگیزتر از بسیاری –شاید نه همه‌ی –سکانس‌های عظیم فیلم های اکشن پرهزینه است.(88 از 100 براساس امتیازدهی سایت متاکریتیک)

کنث توران(لس آنجلس‌تایمز):همانطور که «ارواح ما در شب»  رابطه غیرمنتظره میان دوشخصیت اصلی را کنکاش می‌کند و با ظرافت و اندیشه رابطه را می‌سازد،دو مساله را  هم تفسیر می‌کند.:آنچه در مردم با بالارفتن سن تغییر می‌کند و هرآنچه ثابت باقی می‌ماند. «ارواح ما در شب» به بخش کوچکی از حیطه احساسات می‌پردازد، اما  به همین بخش کوچک خیلی‌خوب می‌پردازد.   (80 از 100)

دبورا یانگ(هالیوود ریپرتر):جین فاندا و رابرت ردفورد درقامت ادی و لوئیس زوجی که یکدیگر را در پایان زندگی پیدا می‌کنند جذاب،دلنشین و متقاعدکننده ظاهر می‌شوند. آنها با فرهیختگی و بدون  ذره‌ایی ملودرام یا احساسات‌گرایی توسط ریتیش باترا کارگردانی می‌شوند.(80 از 100)

زان بروکس(گاردین):ریتیش باترا که با «ظرف غذا» ملودرامی جذاب که داستانش در شهر مومبایی می‌گذشت شهرت کسب کرد در «ارواح ما در شب» به حیطه‌ایی مشابه می‌پردازد. فیلم نمایش متاخر بی‌نقضی برای رابرت ردفورد  وجین فاندا  است که بیش از پنجاه سال پیش کنارهم در «تعقیب»(آرتور پن،1966) نقش آفرینی کردند.هردو چنان نقش‌آفرینی با اعتباری به نمایش می‌گذارند که بازی‌های شان کمتر به نقش‌آفرینی شباهت دارد.  زمانی که فیلم به سمت کلیشه‌ایی شدن و مجموعه‌های تلویزیونی می‌رود، نقش‌آفرینی رابرت ردفورد و جین فاندا  شرافت«ارواح ما در شب» را حفظ می‌کند.   (80 از 100)

لیه گرینبلات(اینترتینتمنت ویکلی):انگیزه واقعی  دیدن فیلم تماشای این دو اسطوره(جین فاندا و رابرت ردفورد) در کنار یکدیگر است.(75 از 100)

گای لوج(ورایتی):چشم‌پوشیدن از این نکته دشوار است که شاید برای فیلم ریتیش باترا  باتوجه به سبک بصری بی‌پیرایه و قصه‌گویی آرام تلویزیون بهترین مدیوم باشد.(70 از 100)

دیوید اهلریچ(ایندی‌وایر):شاید پایان‌بندی «ارواح ما در شب» ضعیف باشد، اما مسیرش به احساسات درستی  منتهی می‌شود.(67 از 100)

دیوید ادلستین(نیویورک مگزین):یک سوم نهایی «ارواح ما در شب» سردستی و پایان‌بندی ابتر است. اما انرژی‌های خوب باقی می‌مانند. کمپانی نتفلکیس به صورت محدود فیلم را در چند سالن به نمایش عمومی درآورد و حالا به صورت آنلاین پخش شده است. باید ببینیدش. یک فیلمِ کوچکِ نازنین است.(60 از 100)

ای.ا. اسکات(نیویورک تایمز):بخشی از لذت «ارواح ما در شب»، به کارگردانی ریتیش باترا(ظرف غذا)، در کشف دوباره این نکته است که جین فاندا و رابرت ردفورد چه بازیگران شگفت‌انگیزی می‌توانند باشند و چقدر کنارهم خوب هستند.(60 از 100)

رابی کالینز(دیلی تلگراف):ماتیاس شون‌آرتس انتخاب هوشمندانه‌ای است.این بازیگر بلژیکی در نقش پسر جین فاندا پذیرفتنی است. اما درمجموع در نقشی که عمیق نوشته نشده سرگردان است.او وزن گسترش متاخر بن‌مایه داستان را بر دوش می‌کشد.(60 از 100)

 

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:ورایتی-متاکریتیک

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید