درامانقد-تئاتر: نمایش “یک دقیقه و سیزده ثانیه” پس از دو اجرایی که در روز اول مردادماه داشت، شب گذشته در ساعت 19:30 در تالار ایرانشهر به روی صحنه نرفت و شنیدهها حاکی از آن است که به گروه نمایش اعلام شده است که این اثر نیاز به بازبینی مجدد دارد.
این نمایش کاری است از شهرام گیل آبادی که خود از مدیران صدا و سیما و همچنین شهرداری است. گیل آبادی همچنین مشاور فرهنگی محسن رضایی در انتخابات سال 92 بود و از مدیران محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران است. او همچنین سابقه مدیریت بر شبکه رادیویی جوان و تهران را نیز داشته است. گیل آبادی که از مدرسین تئاتر نیز محسوب می شود در «یک دقیقه و سیزده ثانیه» که نوشته محمد چرمشیر است به معضل زنان کارتن خواب پرداخته.
صبح امروز این مدیر اصولگرای فرهنگی هنری در توضیح اتفاق پیش آمده گفت: مسئله خاصی نبوده و این اتفاق را میتوان تزلزل در مدیریت هنری عنوان کرد. مدیریت هنری باید جسور، فکور و شجاع باشد. آنها باید جامعه، نگاه و حرفهای فرهنگی را مدیریت کنند. این نمایش پیش از این بازبینی شده و مدیریت هنری کشور نباید با خواندن خبری سه سطری از یک رسانه تحت تاثیر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه اتفاق شب گذشته را کج سلیقهگی در مدیریت فرهنگی کشور میدانم، یادآور شد: این اتفاق اشتباهی فاحش بود که دوستان میتوانستند به تماشای نمایش بنشینند و اگر مسئلهای وجود داشت آن را عنوان میکردند و گروه نیز نظرات را اعمال میکرد.
شهرام گیلآبادی در گفتوگویی دیگر با بیان اینکه نمایش “یک دقیقه و سیزده ثانیه” به آسیبهای اجتماعی از جمله زنان کارتن خواب میپردازد، تصریح کرد: این افراد دچار کژتابی اجتماعی شده اند و همراه با مشکلات منشاء الهی را گم کردهاند و حال اینکه بعضیها به دنبال یافتن مقصر در این نمایش هستند.
وی با اشاره به استفاده از موسیقیهای قدیمی در این نمایش اظهار کرد: استفاده از این موسیقیها برای نخستین بار در این نمایش اتفاق نیفتاده است بلکه نوای آنها بارها در سریال، فیلم سینمایی و تئاترهای مختلف به گوش رسیده است.
گیلآبادی افزود: کارتن خوابها فرهنگی جدای از فرهنگ اصلی جامعه را پذیرفتهاند که برای شخصیتپردازی و ارتباط نزدیکتر با مخاطب باید فرهنگ آنها را در صحنه نشان داد.
وی همچنین با بیان اینکه این نمایش درد نگار است، خاطرنشان کرد: در “یک دقیقه و سیزده ثانیه” توجه جدی به آسیبهای اجتماعی به ویژه زنان کارتن خواب و علل به وجود آمدن آنها شده است.
کارگردان نمایش “سپنج رنج و شکنج فرخنده” تاکیدات رهبری بر رسیدگی به آسیبهای اجتماعی را یادآور شد و گفت: ایشان به تمام مسئولان به صورت جدی رسیدگی به این امور را تذکر دادهاند تا جامعه به سمت سلامت کامل پیش برود و هرکدام از ما باید نقش خود را برای رفع این معضلات به درستی ایفا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اهل هنر باید جسارت بیان موضوعات مختلف، نقد، اعتراض اجتماعی همگن و همسان با فضای اجتماعی را داشته باشند گفت: اگر هنرمند دارای این خصوصیات نباشد هنر را مطرود کرده و راهی برای حل مشکلات باقی نمیماند.
گیل آبادی درباره کلیپی که در فضای مجازی با نام رقص در نمایش “یک دقیقه و سیزده ثانیه” پخش شده است نیز تصریح کرد: عدهای مانند کبک سر در زیر برف کردهاند و نه تنها به دیگران اجازه بیان مشکلات نمیدهند بلکه به تخریب نیز میپردازند.
وی افزود: آسیبهای اجتماعی باید کالبدشکافی شوند تا با کمک و همراهی مردم برای کنترل و رفع آن اقدامی صورت گیرد.
این مدرس تئاتر با تاکید بر اینکه کاری که به آن معتقد است را انجام میدهد، اظهار کرد: هیچ فردی نمیتواند با ایجاد مشکلات در مسیر بیان معضلات، هنرمند را از کار خود بازدارد زیرا افرادی که اقدام به تخریب میکنند باعث آسیب رساندن به جامعه میشوند.
وی تاکید کرد: هیچ فضای رقصی در اجرای نمایش “یک دقیقه و سیزده ثانیه” وجود ندارد و تمامی گفتهها در این زمینه کذب است.
به نظر می رسد درگیری اصلی به نوعی به دیوار بلند عدم گفت و گو بین مدیران فرهنگی ایران با سلایق مختلف سیاسی بر می گردد و این روند اینک خود را تا صحنه تئاتر کشانده است. مسئله کارتن خوابها از جمله معضلاتی است که به طور ضمنی همواره بین شهرداری و دولت درباب آن کشمکش وجود داشته است. از وعده های 12 سال پیش محمدباقر قالیباف شهردار تهران از بین بردن ایم عضل در شهر تهران بود اما در سالهای اخیر کارتن خوابی از شدن رشد فقز جایش را به گورخوابی داد و حالا این معضل بهانه ای شده است تا روی صحنه تئاتر رقابت های مدیران فرهنگی و سیاسی را پر رنگ تر کند.
شایان ذکر است نمایش “یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی مشترک محمد چرمشیر و بهمن عباسپور و کارگردانی شهرام گیل آبادی از اول مردادماه اجراهای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است.