درامانقد-سینما: مستند «جاهای خالی پر شود» ساخته عطیه زارع جایزه «نشان فیروزه» چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را دریافت کرد.

دیگر جوایز بخش مسابقه ملی نیز به شرح زیر اهدا شد:

– بهترین نویسنده و گوینده متن: نویسنده: امیرمسعود حسینی و گوینده متن: سیامک صفری برای فیلم «طاهر»
– بهترین صدا: آرش قاسمی برای فیلم «سنجاقک‌های برکه خشک»
– بهترین پژوهش: مهرداد شیخان برای فیلم «انیمیشن ایرانی»
در ادامه این مراسم، علی لقمانی و علی راضی برای اهدای ادامه جوایز این بخش به صحنه آمدند.
– بهترین موسیقی: کیاوش صاحب‌نسق برای فیلم «آخرین نفس‌ها»
– بهترین تدوین: مصطفی گندم‌کار و سوگل مرادی برای فیلم «هوبره»
– بهترین تصویربردار: داوود رحمانی برای فیلم «کل فاطمه»

– جایزه ویژه هیئت داوران:
محسن خان‌جهانی برای فیلم «بر سرخاک»

بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه ملی نیز پس از اهدای این چند جایزه قرائت شد که متن آن به شرح زیر است: «به روزگار تنهایی در این سال سخت که بیماری جهان‌گیر ما را تنهاتر و در خود فرو رفته‌تر کرده است، سینمای مستند ایران مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت را جشن می‌گیرد. شادی بزرگ ما این است که در این شرایط توانست به خانه‌های بسیاری از ایرانیان راه پیدا کند و آنها را به دیدن و اندیشیدن درباره بخشی از خویشتن دعوت کند. همچنین از مشاهده روند جستجوگری و ادامه حیات سینمای مستند ایران خرسندیم.

مگر می‌شود کشوری دایه‌دار فرهنگ و هنر را بدون سینمای مستند پویا پرسشگر و پیشرو تصور کرد. مگر نه اینکه سینمای مستند امکان بشری است برای آنکه ما را و جهان ما را با فرض‌های پنهان شده یا به حاشیه رانده شده رو در رو سازد؟ مگر نه اینکه سینمای مستند امکانی است برای آشکار کردن حقیقت انکار شده‌ی بشری یا حتی حقیقت انکار شده یک فرد؟ زیرا که این سینما سینمایی انسانی است که در آن افراد با نام کوچک‌شان و با هویت فردی‌شان صدایی پیدا می‌کنند.

دهه‌ها است که سینمای مستند ایران در روشن نگاه داشتن چراغ پرسشگری و هستی اندیشی در این سرزمین نقش بازی می‌کنند. با این ایده که ساخت فیلم مستند عملی است به سوی آگاهی زیر که آگاهی یک عمل است که خود می‌تواند موضوع آگاهی را تغییر دهد.

پانزده روزی که گذشت برای ما به عنوان اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره حقیقت، فرصت بزرگی بود برای نگریستن به بخشی از سینمای مستندِ زنان و مردان ایران. از باز دیدن این همه تنوع اقلیمی، زبانی و قومی در سرزمین‌مان به وجد آمدیم. با فیلم‌های شما در مورد بحران‌های زیست‌محیطی که ایران‌مان را تهدید می‌کند همراه شدیم و خون دل خوردیم. آرزو می‌کنیم هرچه زودتر در خیشی ملی بحران‌های زیست محیطی این سرزمین فروکش کنند. بسیار کنجکاو بودیم مناظر بیشتری از زندگی شهری و طبقه شهرنشین را در فیلم‌ها ببینیم. اما متاسفانه یا بحران کرونا یا سختی‌ها و محدودیت‌های دگر تعداد چشم‌اندازها به زندگی شهری را در میان فیلم‌های امسال کم کرده بود. از مسئولان و تصمیم‌گیرندگان خواهش می‌کنیم با بازتر کردن فضا، فرصت‌های ساخت چنین فیلم‌هایی را بیشتر کنند. زیرا که هر منظر واجد حقیقت و داستان خود است و ایران ما و سینمای مستند ما بسیار به تنوع حقیقت‌های تولید شده در پهنه‌های گوناگون نیاز دارند.

با تمام بالاها و پایین‌ها در پس قرن‌ها و اعصار هیچگاه چراغ حقیقت در این سرزمین خاموش نشده است. حقیقت یک پرسش است و نه یک معرفت یقین یافته و از پیش تعیین شده. پس زنده باد سینمای مستند ایران. زنده باد فیلمسازان سینمای مستند ایران.»

پس از قرائت بیانیه، بقیه جوایز بخش مسابقه ملی به شرح زیر اهدا گردید:

* بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه:
– علی اسدی و رسول داوری برای فیلم «برانازا» (برادر خشکی‌ها)

* بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند:
– مهدی زمان‌پور کیاسری برای فیلم «کل فاطمه»

* بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند:
– عطیه زارع‌آرندی برای فیلم «جاهای خالی پر شود»

* جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس و لوح افتخار:
– علیرضا دهقان برای فیلم «ایساتیس»

حسین انتظامی (معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) مهمان بعدی مراسم اختتامیه بود که در سخنانی گفت: از فیلمسازانی که امسال با کارهای درخشان خودشان چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند تشکر می‌کنم. آنها به این شیوه نمایش اعتماد کردند. از هیات انتخاب و داوری قدردانی می‌کنم. همچنین از صنوف محتلف که مدتی است در شوراهای سیاست‌گذاری جشنواره‌ها حضور دارند و به بهتر برگزار شدن جشنواره‌های سینمایی کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌های مختلف سازمان سینمایی با ریسک پذیری خودشان کاری کردند که چراغ جشنواره‌ها خاموش نشود. حقیقت این است که جشنواره‌ها با ظرفیت‌هایی که برای شناخته شدن استعدادها دارند، خیز قابل توجهی برداشته و جایگاه بالایی پیدا کرده اند و می توانند روز به روز بهتر شوند.

انتظامی در ادامه بیان کرد: دبیران جشنواره ها جسارت، شهامت و تدبیر کردند. کرونا شرایطی را فراهم کرد تا از ظرفیت‌هایی که شاید پیش از این نیز وجود داشت اما دیده نمی شد، بهتر استفاده کنیم. به این ترتیب زمینه همگرایی هنر و صنعت فراهم شد. این نوع از برگزاری ظرفیتی است که بعد از کرونا نیز می‌تواند ادامه پیدا کند. چراکه به تحقق عدالت فرهنگی کمک می‌کند.  همان طور که امسال این عدالت به وجود آمد و آثار درخشان جشنواره در همه جای ایران دیده شد.

پس از صحبت‌های حسین انتظامی، با حضور او و محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره از بهترین فیلم جشنواره با اهدای نشان فیروزه قدردانی شد.

*بهترین فیلم جشنواره:
– «جاهای خالی پر شود» به کارگردانی عطیه زارع‌آرندی

*جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:
– فیلم «کودتای 53» به کارگردانی تقی امیرانی شرکت امریانی مدیا
تقی امیرانی در ارتباطی اسکایپی، از دست‌اندرکاران جشنواره «سینماحقیقت» تشکر کرد.

آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» پس از اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به پایان رسید.