درامانقد-سینما: مراسم نکوداشت مهوش شیخ‌الاسلامی مستندساز نام آشنا  چهارشنبه 26 آذرماه در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شد.

در این مراسم ارد زند (مستندساز و تهیه‌کننده) درباره ویژگی‌های سینمای مهوش شیخ‌الاسلامی گفت: خانم شیخ‌الاسلامی اوایل دهه 50 به انگلیس رفت و در یکی از بهترین مدارس سینمایی دنیا تحصیل کرد. وقتی به ایران آمد، خیلی زود وارد عرصه سینما شد و به عنوان مدیر تولید و برنامه‌ریز که دو وظیفه مهم در سینماست فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: او همکاری با فیلمسازانی همچون آقای تقوایی را تجربه کرده و در یکی از مهمترین سریال‌های تلویزیونی ما «دایی‌جان ناپلئون» حضور داشته است. در سریال‌های «کوچک جنگلی» و «سربداران» به فعالیتش  ادامه داد و تجربه کسب کرد. خانم شیخ‌الاسلامی با وجود سابقه تحصیلی و حرفه‌ای خوب در عرصه سینما رو به سینمای مستند آورد.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: عده زیادی با تجربه به مراتب کمتر از این سعی می‌کنند به سینمای داستانی بروند. به این خاطر که سینمای مستند را پله‌ای برای رسیدن به آن نقطه می‌دانند و برای آن استقلال ویژه‌ای قائل نیستند. اما خانم شیخ‌الاسلامی به این شاخه از سینما وفادار ماند.

زند ادامه داد: علت انتخاب او دریافتی است که از سینمای مستند دارد. او سادگی سینمای مستند را درک کرد. سینمای مستند جلال، جبروت و زرق و برق ندارد و نسبت به سینمای داستانی به واقعیت متعهدتر است. به همین دلیل در سینمای مستند باقی ماند و تا آنجا که به خاطر دارم در سمت کارگردان، فیلم داستانی تولید نکرد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: مستندهای خانم شیخ‌الاسلامی وجهه اجتماعی دارند و زنانگی در آنها پررنگ است. تا آنجا که از آثار ایشان متوجه شدم، باید بگویم خانم شیخ الاسلامی اسیر شعارزدگی و فمنیسم نشده است. فیلم‌های او روایت‌های ساده و خاص از زندگی روزمره زن‌ها یا دخترانی است که خیلی زود پا به عرصه زنانگی گذاشته‌اند. این ویژگی همیشه من را به تحسین وا داشته است.

همچنین در این بزرگداشت محبوبه هنریان با اشاره به کارنامه غنی و قابل توجه مهوش شیخ‌الاسلامی در سینمای مستند، به تحسین شخصیت و آثار او پرداخت.

محبوبه هنریان (کارگردان و تهیه‌کننده، عکاس و مستندساز) درباه ویژگی های مهوش شیخ‌الاسلامی و سینمای او گفت: صبور بودن خانم شیخ‌الاسلامی رمز موفقیت او است. ورود به سوژه‌های اجتماعی، فرهنگی سختی‌هایی دارد و او قطعا با محدودیت‌ زیادی روبه‌رو بوده است.

وی افزود: بالاخره موضوعات اجتماعی یک ‌سری خط قرمزها و تبعاتی دارد که صبور بودن ایشان باعث شده تا همه این موارد را به طور منسجم کنار هم حفظ کند و در این دوران کم نیاورد. این موارد توانایی او را می‌رساند. چراکه توانسته با این دقت، ریزبینی و ظرافت زنانه خیلی خوب از دوربینش برای به تصویر کشیدن شخصیت فیلم‌هایش استفاده کند.

این مستندساز درباره تفاوت مهوش شیخ‌الاسلامی با کارگردان‌های نسل جدید بیان کرد: اگر نسل جوان ما صبوری ایشان را داشته باشند، مطمئنا خیلی خوب می‌توانند راهشان را پیدا کنند، مستمر پیش بروند و پراکنده نباشند. جوان‌های امروز خیلی عجول هستند و می‌خواهند یک شبه به همه چیز برسند. آنها هدف اصلی را فراموش کرده و فیلم می‌سازند تا در جشنواره‌ها جایزه بگیرند.

هنریان ادامه داد: خانم شیخ‌الاسلامی به جشنواره فکر نمی‌کند، بلکه به دغدغه‌اش فکر می‌کند که چطور آن را به تصویر بکشد. این دغدغه همان مردمی است که بین آنها زندگی می‌کند. مشکلاتشان را لمس کرده و درکشان می‌کند. جوان‌های امروز خلاقیت بالایی دارند و اگر کمی زیرک و صبوری باشند، به خوبی می‌توانند فیلم‌های ارزشمندی را تولید کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: البته جوان‌هایی داریم که فیلم‌های ارزشمند تولید کردند ولی فکر می‌کنم جهت را اشتباه گرفته‌اند. اگر نگاه ما برای خوب و بد بودن فیلم جایزه جشنواره‌ها نباشد، قطعا فیلمسازهای ما حتی با وجود محدودیت‌های فراوان از فیلم ساختن دلسرد نشده و راهشان را ادامه می‌دهند. توانایی و صبوری خانم شیخ‌الاسلامی است که سبب شده او این همه سال در این حوزه دوام آورد.

این کارگردان در پایان درباره ویژگی مشترک آثار مهوش شیخ‌الاسلامی گفت: گوش کردن شخصیت فیلم‌ها در اغلب آثارش مشترک است. شخصیت‌های او خیلی خوب گوش می‌کنند و بعد اگر ذهنشان در جایی پراکنده شد با یک سوال کوتاه دوباره شخصیت را بر می‌گرداند به جایی که باید صحبت خود را بکند. این توانایی خیلی بزرگی است و ایشان توانسته به این خوبی آنها را به تصویر بکشد.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا  ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

 

منبع: ستاد اطلاع‌رسانی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت»