درامانقد-سینما: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2020 مجلات و نشریات مختلف لیست بهترین‌های سال را منتشر می‌کنند. در این میان بهترین فیلم‌ها یکی از رایج ترین لیست‌هایی است که منتشر می‌گردد.

از آخرین لیست‌های جالب توجهی که به تازگی منتشر شده است فهرست برترین‌ها به انتخاب منتقدان و نویسندگان مجله معتبر «کایه دو سینما» است. این مجله که یکی از محبوب‌ترین مراجع سینمایی جهان محسوب می‌شود به رسم هر سال ۱۰ فیلم برتر خود را معرفی کرده است.

«کایه دو سینما» که اولین شماره آن در آوریل ۱۹۵۱ توسط چهره‌های ماندگاری چون اریک رومر، فرانسوا تروفو، ژان لوک گدار، کلود شابرول و ژک دونیل ولکروز تهیه و منتشر شد، به عنوان یکی از پایه‌های موج نوی فرانسه شناخته می‌شود و همچنان یکی از مجلات سینمایی جریان‌ساز و صاحب سبک در ادبیات سینمایی جهان است.

اما امسال کایه در راس ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ فیلم «شورای شهر» را قرار داده است. این فیلم که جدیدترین ساخته کارگردان ۹۰ ساله آمریکایی فردریک وایزمن است به عملکرد مقامات شهری بوستون در حوزه‌های برابری نژادی، مسکن و تغییرات آب و هوایی می‌پردازد.

وایزمن که در ماساچوست زندگی می‌کند، مستندسازی را از 1967 با ساخت فیلم Titicut Follies شروع کرد. اثری تکان‌دهنده که به یک بیمارستان مخصوص برای جنایتکاران روانی می‌پرداخت. استفاده از نماهای طولانی و عدم تفسیرگرایی و روایت، از ویژگی‌های منحصر به فرد کار وایزمن اوست.

این مستندساز پرکار در سال 2014 جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد هنری جشنواره ونیز را دریافت کرد و در 2017 اسکار افتخاری گرفت. «در برکلی» (2013)، «در جکسن هایتس» (2015) و «اکس لایبریس: کتابخانه عمومی نیویورک» (2017) از دیگر ساخته‌های اوست.

از نکات قابل توجه اینکه «کایه دو سینما» امسال با مالکیت جدید به فعالیت خود ادامه داد و همین امر موجب تغییراتی در کادر نویسندگان آن شده است. از نکات جالب دیگر در این لیست، حضور دو فیلم از هونگ سانگ سو کارگردان مؤلف کره‌ای در جایگاه دوم و ششم است.

لیست کایه به مانند لیست دیگر مجلات و روند توجه منتقدان سرشناس دیگر نشریات، نشان می‌دهد که سینمای مستند محبوب‌تر از همیشه به شکلی جالب توجه در میان آثار برتر سال پیشتازی می‌کند. پیشتر در لیست آثار منتخب جاناتان رزنبام نیز که مجله  «سایت اند ساوند» منتشر کرد همین نکته به شکلی برجسته به چشم می خورد.

۱۰ فیلم برتر ۲۰۲۰ عبارتند از:

۱. «شورای شهر» ساخته فردریک وایزمن مستندساز آمریکایی

۲. «زنی که گریخت» ساخته هونگ سانگ سو کارگردان کره‌ای

۳. «الماس‌های تراش‌نخورده» ساخته برادران سفدی از آمریکا

۴. «مالمکراگ» ساخته کریستی پویو فیلمساز رومانیایی

۵. «چیزهایی که می‌گوییم، کارهایی که می‌کنیم» ساخته امانوئل موره فرانسوی

۶. «هتل کنار رودخانه» ساخته هونگ سانگ-سو از کره جنوبی

۷. «اقامت در کوهستان فوچون» ساخته جی‌یو ژیائوگنگ از چین

۸. «شوری اشک‌ها» ساخته فیلیپ گارل از فرانسه

۹. «عظیم» ساخته سوفی لوتورنر از فرانسه

۱۰. «آگوست ویرجین» ساخته یوناس تروئبا از اسپانیا

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید