درامانقد-سینما: پرویز پوحسینی بازیگر سینما و تئاتر ایران پس از مدتی بستری و مراقب ویژه در سن 79 سالگی به علت ابتلا به کرونا درگذشت.

پورحسینی از جمله بازیگران برجسته سینما و تئاتر ایران بود که کارنامه ای درخشان و متنوع داشت. سبک بازی او به مانند شخصیت آرام اما نکته سنج و دقیقی که داشت منحصر به فرد بود و در کنار شمایل و صدای متفاوت‌اش امکان اجرای نقش‌هایی گوناگون در گونه‌های مختلف را به این بازیگر توانا داده بود.

پرویز پوحسینی که متولد 20 شهریور  1320 بود، سال 1348 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و بازیگری خواند. او در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت. از جمله می توان به حضور درخشان پورحسینی در نمایش «کارنامه بندار بیدخش» نوشته و کار بهرام بیضایی و نمایش «اورگاست» به کارگردانی پیتر بروک اشاره کرد. همچنین پورحسینی در تله تئاترهای متعددی با کارگردانانی چون منصور کوشان، رضا کرم رضایی، محمد رحمانیان، داود میرباقری، منیزه محامدی و… به همکاری و ایفای نقش پرداخت، که «به سوی دمشق» به کارگردانی حمید سمندریان از ماندگارترین آثار وی در این عرصه بود.

پورحسینی در سینما نیز کارنامه پرباری داشت، «چشمه» ساخته آربی آوانسیان، «کمال‌الملک» از علی حاتمی، «باشو غریبه‌ای کوچک» ساخته بهرام بیضایی، «کشتی آنجلیکا» از محمد بزرگ نیا و «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ از جمله آثار مهمی بودند که پورحسینی در آنها بازی کرد.

پورحسینی در تلویزیون نیز در مجموعه‌های موفقی چون «هزاردستان» علی حاتمی، «روزی روزگاری» امرالله احمدجو، «اولین شب آرامش» احمد امینی و «سرزمین کهن» کمال تبریزی حضور داشته است.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید