درامانقد-سینما: «جاناتان روزنبام» منتقد سرشناس آمریکایی  فهرست ۱۰ فیلم برتر انتخابی خود را به مجله سینمایی «سایت اند ساوند» معرفی کرده است.

یکی از نکات جالب این فهرست حضور پر رنگ سینمای مستند در آن است و البته حضور یک مستند ایرانی به نام «زن به روایت مرد» به کارگردانی سعید نوری.

«سال گذشته در داخائو» به کارگردانی «مارک راپاپورت»، «ترانه های بطری شده» ساخته «کلوئی گالیبرت»، «سینوتی» به کارگردانی «اودا کائوری»، «اولین گاو» ساخته «کلی ریچارد»، «فرانسه علیه روبات ها» از «ژان ماری- استراب»، «خنده سوسیالیستی او» به کارگردانی «جان جیانویتو»، مستند «MLK/FBI» از «سم پولارد»، «دختران مدرسه ای» ساخته «پیلار پالومرو» و «ویتالینا وارلا» به کارگردانی «پدرو کاستا» دیگر فیلم های حاضر در  فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ از نگاه «جاناتان روزنبام» هستند.

اولین نمایش جهانی «زن به روایت مرد»  که به چرخه زندگی زن در خانواده، در تاریخ سینمای ایران می پردازد در جشنواره فیلم رتردام امسال بوده است.

«زن به روایت مرد» مستندی پژوهشی است که با استفاده از صحنه های بیش از صد و بیست فیلم ساخته شده که توسط فیلمسازان مرد کارگردانی و فیلمبرداری شده است ، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زنان ایرانی را از سال ۱۹۳۲ تا انقلاب ۱۹۷۹ به تصویر می‌کشد.

پخش جهانی این اثر با موسسه دریم لب فیلمز به مدیریت نسرین میرشب است.

نشریه معتبر سینمایی «سایت اند ساوند» سالانه‌ با نظرسنجی از منتقدان سینمایی فهرست ۱۰ فیلم برتر سال را منتشر می‌کند.

 

منبع: ایسنا

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید