درامانقد-تجسمی: نقاشی ۶۵ فوتی مارک شاگال که در سال  1960 برای خانه اپرای متروپولیتن و پس زمینه اجرای فلوت سحرآمیز موتسارت خلق شده بود، 17 نوامبر با قیمت پایه ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن بونامز با قیمت 990,312 هزار دلار چکش خورد.

شاگال این پرده را در سن ۷۷ سالگی و بعد از اینکه نقاشی‌های او در خانه اپرای گارنیه در پاریس رونمایی شده بود، آغاز کرد. او در سپتامبر 1964 بعد از گفتگو با رودولف بینگ (Rudolf Bing)، مدیر اپرای متروپولیتن نیویورک، در پاریس مامور طراحی اجزای صحنه و لباس‌ برای اپرای فلوت سحرآمیز شد. او ۳ سال روی این پروژه کار کرد و بیش از ۱۲۰ لباس، ۲۶ شی برای صحنه و ۱۳ پس زمینه به ارتفاع ۲۰ متر طراحی کرد و حجم زیاد این پروژه، اجرای آن را تبدیل به کار تیمی کرد. شاگال برای اطمینان از اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های خود، تمام جزئیات لباس و مناظر را با طراح روسی، ولودیا اودینوکوف (Volodia Odinokov)، در میان گذاشت.

مولی اوت امبلر (Molly Ott Ambler) معاون ارشد بونامز می‌گوید: “پرده شاگال دنیایی از خاطرات کودکانه، رقصندها، حیوانات خارق‌العاده که ساز می‎زنند، آهنگ با رنگ‌های درخشان و شخصیت‌های اسطوره‌ای و مملو از تصاویر بصری غنی و کاراکترهای آشنای نقاشی این هنرمند است. پرده‌ای که مکمل زیبایی شاهکار اپرای “فلوت سحر آمیز” موتزارت است. من تعجب نمی‌کنم که به مبالغ قابل توجهی فروخته شد.”

نقاشی شاگال برخلاف دیگر آثاری که به مزایده گذاشته می‌شود به دلیل ابعاد بزرگش قابل نمایش نبود و در جعبه مخصوصش باقی ماند. البته خانه حراج بونامز برای عکاسی از آن مجبور شد استودیویی به بزرگی نصف یک زمین فوتبال را اجاره کند.

این پرده در سال ۲۰۰۷ توسط جرالد ال کافسجیان (Gerad Cafesjian) مجموعه‌دار ارمنی‌الاصل خریداری شد. او این پرده را به موزه‌ای در ایروان اهدا کرد. پیش از این قرار بود این پرده در موزه‌ای در ارمنستان نصب شود اما به دلیل اندازه بزرگش این اتفاق نیفتاد و پرده مجددا به نیویورک بازگشت.

مارک شاگال نقاش برجسته فرانسوی- روسی و از پیشگامان سبک سورئالیسم است. او به عنوان یکی از پیشروان هنر مدرن، در سبک‌های مختلف هنری کار کرد و تقریباً در تمامی رشته‌های تجسمی مانند نقاشی، تصویرگری کتاب، سرامیک، نقاشی روی شیشه، نقاشی روی دیوار، حکاکی روی فلزات، طراحی صحنه و لباس دست به خلق آثاری ماندگار زد.

شاگال با موفقیت توانست سبک‌های هنری کوبیسم، نمادگرایی و فوویسم را با یکدیگر تلفیق کند و با تکیه بر رویاهای کودکی و افسانه‌پردازی‌های ذهنی خود که همگی ریشه در زادگاهش داشتند،به سبکی کاملاً شخصی و منحصربفرد دست پیدا کند. جهان غیرمتعارفی که او آفرید آمیزه‌ای از رنگ‌های روشن، حیوانات، گُل، انسان‌ها، پرندگان و ماهیان در حال نواختن ساز و ویولنی با بال فرشته بود.

منبع: هنرآنلاین/درسا بخشندگی