درامانقد-سینما:آثار مصطفی فرزانه مستند ساز پیشگام و تحسین شده سینمای ایران در سایت هاشور نمایش داده می شود.

به گزارش روابط عمومی هاشور نمایش آثار فرزانه برای نخستین بار است که در ایران اتفاق می افتد.

مرور فیلم‌های مستند مصطفی فرزانه با حمایت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران و سفارت فرانسه به صورت آنلاین و رایگان انجام خواهد شد. اکران آنلاین این آثار از 7 آبان در سایت هاشور به آدرس اینترنتی hashure.com  به مدت پنج روز قابل دسترسی و تماشا است.

مصطفی فرزانه، نویسنده٬ مترجم و سینماگر ۹۱  ساله ایرانی مقیم فرانسه  به واسطه ارتباط کتاب‌هایش درباره صادق هدایت شناخته می‌شود. وی اولین سینماگر ایرانی است که در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو با فیلم‌هایش حضور داشته است.

فرزانه ابتدا در سال ۱۳۳۷ با فیلم “مینیاتورهای ایرانی” در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد و پس از آن در سال ۱۳۴۰ با فیلم “کورش کبیر” در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن شرکت کرد. وی با فیلم “زن و حیوان” در سال ۱۳۴۱ در جشنواره‌ لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را نیز گرفت. پس از مدتی به ایران آمد و مستند “جزیره خارک” را ساخت و نخستین آموزشگاه سینمایی را در سال ۱۳۴۵ تأسیس کرد و از اولین پایه‌گذاران تلویزیون ملی ایران بود.

وی علاوه بر ساخت فیلم در نویسندگی رمان و نمایشنامه و همچنین مترجمی شناخته شده است، او رمان “چار درد” سال ۱۳۳۳ و نمایشنامه “ماه گرفته” سال ۱۳۳۴منتشر کرد. از دیگر آثار شاخص او می توان به کتاب “آشنایی با صادق هدایت” در سال ٬۱۳۶۷ رمان “خانه” سال ۱۳۶۹ و “عنکبوت گویا” سال ۱۳۷۵  اشاره کرد. فرزانه همچنین ترجمه‌هایی از گوگول، فروید، اشتفان تسوایک، رنه گروسه، و ژان پل سارتر را نیز در کارنامه خود دارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید