درامانقد-تجسمی: در حالی که کووید19 بحرانی ترین حضور خود را در تهران به رخ می‌کشد و ورود و خروج به این شهر ممنوع است، کوره همواره داغ هنر اگرچه نه به حرارت همیشه اما همچنان روشن است. از جمعه 25 مهرماه 11 نمایشگاه هنری میزبان نقاشی، عکس، اجرا، مجسمه و دیگر آثار حجمی هنرمندان هستند. با ماسک به نمایشگاه بروید و مرهم هنر را بر زخمهای پرشمار خود بکشید، شاید که التیام یابند…آمین.

 

در گالری پروژه های آران محبوبه حسینی موسی آثار خود را به طور انفرادی به نمایش گذاشته است، در بیانیه این نمایشگاه آمده است:  انتخاب طبیعی در ذهن محبوبه حسینی با مطالعه، دیدن و جمع آوری گیاهان و گلها و دسته بندی کردن و نهایتا طراحی روی کاغد، شکل می گیرد. فرم دانه ها و ساختار برگ ها اطلاعات و حس های مختلفی را در ذهن هنرمند می نشاند و تنها بخش هایی در ذهن و خاطره او ماندگار می شوند که متفاوت  باشند. در واقع محیط و فضای ذهن، نیروی محرکه برای دوام تصویر و حس هستند. در سازگاری با افکار و  احساسات هنرمند، فرم ها و خطوط با جان او انس میگیرند. نقطه شروع، یا بذر اولیه، با دیدن شروع میشود و با اشتیاق ذهنی و دید هنرمند به رشد و نمو میرسد و به مرور زمان تکامل می یابد تا نمایشگر حال و هوای رویاها و خیال پردازی های هنرمند باشد.

نهایتا با رویکردی انتزاعی و تواما هندسی، مثبت ها و منفی ها در هم نوایی با هم، آزاد شده از هر فضای بسته، مکالمه ی گنگ و شاعرانه را شکل میدهند که با نقطه آغاز جهان، با نقطه شروع همه چیز پیوند میخورد و تصویری از ذهن هنرمند به دست می دهد؛ نمایش امیال و  آرزوها و بلند پروازی ها که با طعم خاک عجین می شوند و با جان و دل هنرمند سازگار و سیراب می شوند. حال اگر زمان برای هنرمند کافی باشد، از تجمع داده ها و آغشته شدنشان به خیال، گونه ای جدید می تواند شکل گیرد. تلفیقی که در طول زمان تصویر یک گیاه را به یک اثر هنری تبدیل می کند.

در دیگر سوی شهر پژمان دادخواه در گالری شلمان آرمان شهر جنینی را که مجموعه ای از آثار عکاسی دکتر حمیده پیوره را گردآوری کرده است. دادخواه در بیانیه این نمایشگاه خاطرنشان کرده است: به نظر اولین نهاد دموکراتیک مطلق که همه انسان‌ها تقریباً به تساوی آن را تجربه می‌کنند، زندگی جنینی است و آخرین آن شاید مرگ باشد که تاکنون هیچ‌کس نتوانسته مانع آن شود. آرمان‌شهر جنینی تنها خیالی زیباست که درنهایت به ضد خود منتهی می‌شود؛ دنیایی ترسناک و قانونمند، عاری از افسون و رؤیا، محکوم به پذیرش تکنولوژی و الگوریتم‌های بیشمار کنترل‌کننده یا همان پادآرمان‌شهر. حالات و عواطف دیده‌شده در تصاویر، ادراک حملات مداوم بیرونی همان پادآرمان‌شهر است که رویای شیرین جنینی در جزیره‌ای نه‌چندان دورافتاده را هرلحظه بر هم می‌زند.

مجموعه حاضر در پی بیان ادراک انسان پیش از تولد است. ازآنجایی‌که ثبت تصاویر به‌صورت آنی، به‌وسیله ابزارهای تصویربرداری موجود و بدون دسترسی مستقیم به سوژه صورت گرفته، لزوماً بر پایه قواعد عکاسانه پدید نیامده است. شکل‌گیری این مجموعه بر اساس تصاویری به‌دست‌آمده از نزدیک به هزار جنین است که در مدت یک سال ثبت ‌شده‌اند.

 

اما لیست کامل نمایشگاه هایی که افتتاحیه خود را امروز شروع می کنند به همراه آدرس و مدت نمایش آثار به شرح زیر است:

آرتیبیشن: ششمین مزایده آنلاین آرتیبیشن 25 مهر تا 3 آبان در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک 6 برپاست.

آیریک: نمایشگاه گروهی “برای خسرو آواز” 25 تا 30 مهر در گالری آیریک برگزار می‌شود. این گالری در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه 3، واحد 102 قرار دارد.

برج میلاد: نمایشگاه خوشنویسی کاوه تیموری با عنوان “آموزگار مهر” 28 مهر تا 8 آبان ماه در گالری هنری برج میلاد برپاست.

پروژه‌های آران: نمایشگاه آثار محبوبه حسینی با عنوان “انتخاب طبیعی” 25 مهر تا 12 آبان در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

صبا: نمایشگاه آثار برگزیده‌ نخستین جشنواره‌ هنرهای تجسمی ساتین 27 مهر تا 9 آبان در نگارخانه خیال موسسه صبا برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند به نشانی خیابان ولی عصر(عج) نرسیده به خیابان طالقانی شماره 1550 فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

ایده: نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان “دگردیسی” 25 تا 30 مهر در گالری ایده به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، شماره ٢٦ برپاست.

شلمان: نمایشگاه عکس‌های حمیده پیوره با عنوان “آرمان شهر جنینی” 25 تا 30 مهر در گالری شلمان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 مراجعه کنند.

زرنا: نمایشگاه گروهی “هنر در قرنطینه 2” 25 مهر تا 1 آبان در گالری زرنا به نشانی خیابان شهرآرا، خیابان 13، پلاک 12، طبقه دوم برگزار می‌شود.

انتظامی: نمایشگاه گروهی “خیال” 25 تا 29 مهر در نگارخانه انتظامی واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپاست.

اُ: نمایشگاه نقاشی امین معظمی با عنوان “خیابان‌های تهران” و نمایشگاه آثار علی گنجوی با عنوان “نا-پیدا” که تصویر اصلی این مطلب نیز یکی از کارهای او در این نمایشگاه است از 25 مهر تا 5 آبان در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید