درامانقد-سینما: جشنواره فیلم سن‌سباستین امسال محل پیروزی زنان فیلمساز بود. سیزده فیلم در بخش رقابتی جشنواره حضور داشتند که علاوه بر موفقیت شگفت انگیز خانم دیا کولومبگاشویلی گرجستانی با فیلم «آغاز»، زنان برنده جوایز اصلی در بخش‌های رقابتی «کارگردانان نو»، «افق‌های لاتین» و «زابالتگی-تاباکالری» شدند.

 فیلم «آغاز» که نخستین ساخته دیا کولومبگاشویلی نویسنده و کارگردان اهل گرجستان است، توانست چهار جایزه از هفت جایزه هیات داوران از جمله بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن برای ایا سوخیتاشویلی ایفاگر نقش اصلی فیلم و جایزه صدف طلایی بهترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد.

این دستاوردی مثال‌زدنی برای یک فیلم آوانگارد است که در زمانه بحرانی سینما توانسته همه منتقدان را شگفت‌زده کند. این فیلم هفته پیش برنده جایزه فیپرشی منتقدان تورنتو هم شده بود. برخی از منتقدان این فیلم را با آثار شانتال آکرمن و میشل هانکه مقایسه کنند.

«آغاز» که به صورت مجازی در فستیوال فیلم نیویورک هم به نمایش گذاشته خواهد شد، محصول مشترک فرانسه و گرجستان است. داستان فیلم به گروهی مذهبی در یک منطقه روستایی دورافتاده در گرجستان می‌پردازد و عذاب روانی رو به رشد همسر رهبر این گروه با نقش‌آفرینی سوخیتاشویلی را بعد از یک حمله افراطی به محل عبادت آن‌ها به تصویر می‌کشد.

در میان فیلم‌هایی که برای باقی مانده جوایز سن سباستین رقابت کردند، مستند موسیقی «خمره طلا: چند دور با شین مک‌گاون» ساخته جولین تمپل کارگردان بریتانیایی پیروز شد و توانست جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کند که دومین جایزه مهم فستیوال است.

این فیلم، روایتی متفاوت از مرد اول گروه پانک راک ایرلندی The Pogues است. جانی دپ حضوری کوتاه در این فیلم دارد و تهیه‌کننده آن است.

مدز میکلسن ستاره هلندی هم توانست به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «یک دور دیگر» توماس وینتربرگ جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد را از آن خود کند.

جایزه بخش کارگردانان نو به خاطر «آخرین روزهای بهار» به ایزابل لامبرتی از آلمان رسید، جایزه افق‌های لاتین به فرناندا والادز از مکزیک به خاطر «شاخصه‌های شناسایی کنند» تعلق گرفت و کاتارینا واسکونسلوس از پرتغال با نخستین ساخته خود «دگردیسی پرنده‌ها» برنده جایزه در بخش زابالتگی-تاباکالری شد تا در این جشنواره زنان فیلمساز تازه ای تشویق و مورد توجه علاقه مندان قرار گیرند.

در نهایت جوایز منتخب مخاطبان نیز به فیلم‌های منتخب جشنواره ساندنس رسید و فلوریان زلر با فیلم «پدر» با بازی آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن جایزه اصلی این بخش را برد. مستند متی آلبردی با عنوان «نفوذی» نیز جایزه بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کرد.

شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سن‌سباستین از ۱۸ تا ۲۶ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۵ مهر) برگزار شد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید