درامانقد-تجسمی: با آغاز فصل رنگ‌ها آثار هنری تازه به نمایشگاه های تهران پا گذاشتند. این هفته 17 نمایشگاه افتتاح خواهند شد که از سمیرا اسکندفر تا مهدی وکیلی، مریم تخت‌کشیان تا مهین منفرد و گروهی از هنرمندان جوان که به طور گروهی آثار خود را به نمایش گذاشتند را در بر می گیرد.

برای نمونه این هفته مریم تخت‌کشیان با نمایش انفرادی آثار عکس، فیلم و ویدئو به گالری راه ابریشم پا گذاشته است. تخت‌کشیان در بیانیه خود نوشته است:  این مجموعه با دوربین Agfa Isolette I و نگاتیوهای تاریخ‌مصرف‌گذشته‌ سیاه و سفید عکاسی شده است. دوربینی که در سال‌های جنگ جهانی دوم تولید و آن را «دوربین سرباز» می‌نامیدند. نگاتیوهای تاریخ‌مصرف گذشته‌ با ایجاد تصاویری گنگ، به پنهان ماندن هویت سربازان کمک می‌کردند. چرا‌که سربازها همسانند؛ هویت‌شان در لباس و هدف‌شان برای میهن محو شده است. پرتره‌ها ترکیبی‌ست از تصاویر آرشیوی جنگ و عکاسی شده از قطعه‌ی شهدا که روی شیشه با تکنیک «کلودیون تر» چاپ شده‌اند؛ تصاویری شکننده اما نامیرا. ویدئو، با استفاده از تصاویر آرشیوی جنگ، زندگی در جنگ را به تصویر کشیده است.

 

اما در گالری محسن اپیزود 06 کار خود را آغاز کرده است.

«اپیزود» عنوان یکی از سلسله‌نمایشگاه‌های گروهی گالری محسن است که فارغ از دغدغه ی اشتراک مضمون یا تکنیک و مدیوم از سویی به نمایش آثار هنرمندان جوان و نوظهوری اختصاص دارد که هنوز مجال کافی برای ارائه و معرفی خود در عرصه هنرهای معاصر نداشته‌اند و از سوی دیگر حامل زبان روایی نسل نو و ویترینی متنوع از دغدغه‌های تصویری ‌منحصر به‌ ایشان است. ازاین‌رو، مخاطب اصلی این مجموعه‌نمایش‌ها دانشجویان، کیوریتورها و مجموعه‌داران هستند. «اپیزود» هر سال در دو نوبت تابستان و زمستان برگزار می‌شود. در شماره‌ی ششم این نمایش با عنوان «اپیزود ۰۶»، سوگل احدی، لیلا اسکندری، علیرضا رجبی، آرزو شهدادی، سمانه صالحی ابری، نازنین قرنجیک، جمشید محمدی، حسین محمدی، فرهاد مفوز، کیمیا میرزایی، سحر نجفی و مهسا نوری حضور دارند.
آثار این دوازده نفر با همه تفاوت ها و شباهت های شان، هریک با زبانی خاص در خط و فرم و رنگ و بافت،  موضوعات مختلفی را با حساسیت‌های عمومی و خصوصی به نمایش گذاشته‌اند. در این نمایش، دل‌مشغولی‌های همگانی، بریده‌های اخبار، حضور و غیاب با جزئی‌نگری در چیزها و ستایش دقیقه‌های گذرای زندگی و طبیعت پیوند خورده  است. سیاهی و سپیدی، مرگ و زندگی و یاد و فراموشی با هم و در رکاب هم  به بازی دسته‌جمعی فقدان و بقا معنا داده‌اند.

اما آدرس و عنوان گالری‌های تهران که جمعه 4 مهرماه افتتاحیه خواهند شد به شرح زیر است.

انتظامی: نمایشگاه  گروهی “ایده‌های ناگفته” 4 تا 7 مهر در نگارخانه انتظامی به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپا می‌شود.

ایده: نمایشگاه نقاشی آرمان جدیدیان با عنوان “حسرت درناها” 4 تا 9 مهر در گالری ایده به نشانی کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ٢٦ میزبان علاقمندان به هنر است.

ثالث: نمایشگاه آثار حسنا کارنما با عنوان “مارش” 4 تا 29 مهر در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ میزبان علاقمندان به هنر است.

راه ابریشم: نمایشگاه عکس و ویدیو مریم تخت‌کشیان 4 تا 30 مهر در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، پلاک ۲۱۰ برپاست.

سایه:  نمایشگاه آثار سارا رشیدی با عنوان “جدا شدن از ماه” 4 تا 16 مهر در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره 21 قرار دارد.

سرزمین هنر: نمایشگاه آثار ابراهیم الفت با عنوان “و عشق تنها عشق” 4 تا 22 مهرماه در گالری سرزمین هنر (آرت‌لند) واقع در اوین، خیابان شهید کچویی، کوچه صفا، پلاک 4 برپاست.

شیدایی: نمایشگاه گروهی “رب النوع” 4 تا 22 مهر در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم‌تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز، روبروی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹ ، واحد ۱ برپاست.

طراحان آزاد: نمایشگاه آثار سمیرا اسکندرفر با عنوان “من اینجا بودم” 4 تا 15 مهر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

فرهنگسرای سرو: نمایشگاه گروهی “مهرآفرین” 4 تا 9 مهر در فرهنگسرای سرو به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوی ساعی دوم، فرهنگسرای سرو برپاست.

گلهای داودی: نمایشگاه گروهی “پاییزانه” 4 تا 9 مهر در نگارخانه گلهای داودی به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات الهی، پلاک 263 برپاست.

نگاه: نمایشگاه طراحی بابک امجد با عنوان “درباره خانه” 4 تا 18 مهر در گالری نگاه برگزار می‌شود. گالری نگاه در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 644 واقع شده است.

نگر: نمایشگاه نقاشی مهین منفرد با عنوان “آشکارگی” 4 تا 15 مهر در گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک۱۵۴، طبقه اول برپاست.

هفت ثمر: نمایشگاه نقاشی مهدی وکیلی 4 تا 9 مهر در گالری 7 ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپا است.

هما: نمایشگاه آثار مائده سالار با عنوان “سری مرد و رمان نویس” 4 تا 14 مهر در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.

ویستا: نمایشگاه گروهی “افتاد ولی نشکست” با گردآوری غزال زارع 4 تا 14 مهر در گالری ویستا برگزار می‌شود. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

 

تصویر اصلی مطلب تابلویی از سارا نظری است که از 4 مهر نمایشگاه آثار نقاشی او در گالری اُ افتتاح می گردد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید