درامانقد-تجسمی: با ورود به آخرین روزهای تابستان از جمعه 21 شهریور ماه 17 گالری تهران آثار جدیدی را به نمایش خواهند گذاشت، که چند نمونه برگزیده از آنها در ادامه به تفصیل معرفی شده است. در پایان نیز لیست دیگر گالری‌هایی که این هفته افتتاحیه خواهند داشت به همراه آثار آورده شده است.

بخش دوم نمایشگاه «عکس از م. صیاد» از ۲۱ شهریور تا ۲۵ مهر در مرکز نبشی به ادرس میدان هفت‌تیر، خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی، کوچه‌ خسرو، پلاک ۵١ برگزار می‌شود. بخش اول این رویداد به نمایش عکس‌های انقلاب و پیامدهای آن پرداخت و اکنون بخش دوم با موضوع جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق با عزیمت از تهران به دل شهرها و خط مقدم ادامه می‌یابد. این نمایش به ارائه­‌ی چند­ صد عکس با توضیح ضمیمه‌شده به تصویر می­‌پردازد که آن سال‌ها برای ارائه و ارسال به خبرگزاری‌های سی.پی. (کانادین‌­پرس) ثبت و آماده می‌شد. در کنار این شیوه‌ی نمایش، تعدادی عکس در ابعاد بزرگ­، لحظه­‌های ناب و قابل تأمل این دوران را به تصویر کشیده‌اند. این سومین بخش از نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی پس از نمایش عکس‌­های انقلاب و آوارگان کرد عراقی است. عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می­‌شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی­‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران‌­های شهری و لحظه‌­های حماسی و تراژیک را در بر می‌گیرد. بخشی از عکس‌ها جسورانه به ضمیر جنگ و خط مقدم و صحنه‌های بمباران شیمیایی غیرنظامیان می‌روند و بخش دیگر شانه به شانه‌ی مردم در میان صفوف آوارگان غیرنظامی و راهپیمایی‌های حامی رزمندگان حاضر می‌شوند. ویژگی‌ بارز این عکس‌ها، بازتاب وفادارانه‌ به واقعیت هر رویداد به‌دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه‌­پردازی‌­شده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند. محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» -آن­گونه که پشت عکس­‌هایش مُهر می‌­زند- از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال­های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌­های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه‌­ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت. صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیه‌­ی عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب‌­های مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه خبرگزاری ای.پی. (اسوشیتدپرس) شد. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند. مرکز نبشی مطابق وعده‌­ی پیشین هم‌­زمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس‌­های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می­‌کند و هم‌­چنین نخستین فیلم مستندی را که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین‌­بار نمایش خواهد داد.

در تالار این/جا که در خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان میرزای شیرازی، شماره ۹۵ قرار دارد آثار مینا محمدی سرشت به نمایش گذاشته می شود. مینا خودش را نقاشی تجربه‌گر می‌داند و از جستجو در موضوعات و متریال‌های مختلف لذت می‌برد. ولی در نهایت پرتره و فیگور با تکنیک مدادرنگی از ویژگی‌های بارز نقاشی‌های مینا هستند. او فضای شخصی‌اش را به تصویر می‌کشد و به نظر او اثر هنری تحت‌تأثیر زندگی هنرمند و محیط اطرافش آفریده می‌شود. او برای خلق کارهایش از عکس استفاده می‌کند. عکس‌هایی که خودش می‌گیرد. در مجموعه‌ی آخرش، مینا به سراغ آرشیو عکس‌های خانوادگی‌اش رفته‌است.

او درباره‌ی مجموعه‌ی میرا می‌گوید: «در حین نگاه کردن به عکس‌های قدیمی خانوادگی، حس می‌کردم که چه حیف که در آن دوران نیستم. با دیدن هر عکس خیال پردازی می‌کردم و به این فکر کردم که خاطراتی که در ذهن ما از گذشته مانده میرا هستند و آنچه از گذشته در ذهن می‌ماند، تصویری‌ست که به مرور رو به زوال می‌رود.»

این مجموعه شامل ۶۰ فریم نقاشی مدادرنگی و ترکیب مواد روی مقوا است که هنرمند بر اساس آلبوم‌های خانوادگی آن‌ها را ترسیم کرده‌است. گاهی این تصاویر را با هم ترکیب کرده و فضای جدیدی درست شده و گاهی هم دقیقا خود عکس را اجرا کرده‌است.

پلانارین نام نمایشگاه انفرادی ازم طباطبایی مجسمه ساز در طبقه اول گالری فرمانفرما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی است. طباطبایی در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: کدام باکره گی آبستن  معنای تازه از پیرمرد روان آدمی است؟ چرا انسان همواره شکاف هایش را با خود به دوش می کشد؟

در هم تنیدگی روان انسان، خراشهایش را می پوشاند، چرا که از لحظه ی زاده شدن آموخته است در نهایت ظرافت، تمام تکه ها را بهم کوک بزند و یکپارچگی روانش را قاب بگیرد، پس از هر بار فروپاشی، مانند پلانارین* ، پدر و مادر خویش باشد، بارها از زهدان زمان رفته و خود را به تمام و کمال متولد کند. گویا داشته ها و نداشته هایش را در میان تار و پود نقش ها پنهان کرده تا زوایای تاریک روانش را در طرح های پرتکرار به زیبای نمایان کند.

یونگ عزیز تو بگو؟!

بین ناخود آگاه و خودآگاه کدام فاصله است که هر چه میکند پر نمی شود و هم چنان خون سرخ دردهایش، از پس خنده هایش بیرون می جهد؟

انسان در جیب های چهل تکه ی لباس روان اش، زخم هایش را در مشت می فشارد تا به هر آنکه خواست نشانشان دهد و گاه پشت پرده های تور و زیر لباس پنهانشان میکند، تا شگفتی دردهایش را از دست ندهد و هنرمندانه مرهمی به آنها کوک زند؛ پرده هایی هزار گره بر خشونت درد که  گاه نه لایه ای برای پوشاندن بلکه برای شفاف  نمایاندن رازهایی است گره خورده در تجربیات زیسته.

*پالنارین کرمی است بکرزا، نامیرا و تک جنس که از راه دو نیم شدن تولید مثل میکند و چون ویژگی بارزش ترمیم کنندگی است در نیمه ای که فاقد سر است شروع به بازسازی و تشکیل سر کرده و مغز خود را که حاوی همان خاطرات قدیمی است، مجدداً بدست می آورد.

 

در طبقه دیگری از گالری فرمانفرما آثار آزاده اولیائی شاد نقاش به نمایش در خواهد آمد. او در خصوص آثارش در این نمایشگاه می نویسد: در فارسی دیوانه ریشه در دیو دارد، همچو دیو مجنون و به کنایه عاشق. در نقاشی های من نیز انسان همچون دیو سرشتی از پلیدی و همچون دیوانه عشقی به روشنی اهورایی دارند. او تجسم انسان معاصری است که میان گذشته, حال وآینده وامانده و خود زاده اتفاقی است که در بازی لکه رنگ ها و فرم ها شکل گرفته و در بی مکانی و بی زمانی فضای آبستره تصویر به دنبال کشف تازه ای از درون خویش است.

 

اما در ادامه لیست دیگر گالری‌هایی را مشاهده می کنید که افتتاحیه آنها نیز این هفته برگزار خواهد شد:

طراحان آزاد: نمایشگاه آثار آیدین باقری و حمیدرضا علی ثانی با عنوان “شهیدگاه بخش دوم” 21 شهریور تا 1 مهر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

گلهای داودی: نمایشگاه گروهی نقاشی “رنگ خیال” 21 تا 26 شهریور در نگارخانه گلهای داودی به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات الهی، پلاک 263 برپاست.

نگر: نمایشگاه گروهی حجم “برای صلح” 21 شهریور تا 1 مهر گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک۱۵۴، طبقه اول برپاست.

احسان: نمایشگاه گروهی “فصل نو” 21 تا 26 شهریور در نگارخانه احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 برپاست.

انتظامی: نمایشگاه نقاشی سارا محتشمی مقدم با عنوان “حس شادی” 21 تا 26 شهریور در نگارخانه انتظامی به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپا می‌شود.

اِو: نمایشگاه گروهی “بدون مرکز شماره دو” با آثاری از هنرمندان زاهدانی 21 شهریور تا 1 مهر در گالری اِو به نشانی بلوار افریقا، پایین‌تر از پل همت، نبش کوچه پالیزوانی (هفتم گاندی) برپاست.

باوان: نمایشگاه آثار معصومه مهتدی با عنوان “مسخ” 21 شهریور تا 11 مهر در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک 7 برپاست.

دلگشا: نمایشگاه گروهی نقاشی “تاکنون بدون عنوان” 21 شهریور تا 6 مهر در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.

زیرزمین دستان: نمایشگاه آثار یاسمن نوذری با عنوان “در جریان” 21 شهریور تا 4 مهر در زیرزمین دستان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.

سو: نمایشگاه آثار پارسا مستقیم با عنوان “ناخالص” و نمایشگاه آثار آناهیتا شهامتی با عنوان “عنصر موهوم” 21 شهریور تا 8 مهر در گالری سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ برپاست.

شفق: نمایشگاه گروهی “هنر و احساس” 21 تا 26 شهریور در نگارخانه شفق، به نشانی خیابان سید جمال الدین اسد آبادی (یوسف آباد) ، خیابان 21 ، بوستان شفق برپاست.

شلمان: نمایشگاه نقاشی مرجان یزدانیان با عنوان “انرژی رنگ‌ها” 21 تا 26 شهریور در گالری شلمان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 مراجعه کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید