درامانقد-سینما: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی روز گذشته اسامی نامزدهای 24 بخش نود و دومین دوره جوایز اسکار را در حالی اعلام کرد که نکات جالبی در فهرست نامزدها دیده می‌شود.

1- 9 فیلم “فورد در برابر فراری” از فاکس قرن بیستم، “ایرلندی” از نتفلیکس، “جوجو خرگوش” از فاکس سرچ‌لایت، “جوکر” از برادران وارنر، “زنان کوچک” از سونی،”داستان ازدواج” از نتفلیکس،”1917″ از یونیورسال، “روزی روزگاری در هالیوود” از سونی و “انگل” از نئون در جوایز اسکار 2020 در بخش بهترین فیلم نامزد شده‌اند. از 9 فیلم هفت تای آن‌ها در آمریکای شمالی روی هم 747.2 میلیون دلار دیگر فروخته‌اند. آمار فروش دو رقیب دیگر، “ایرلندی” مارتین اسکورسیزی و “داستان ازدواج” نوا بامبک از آنجا که هر دو فیلم تولید نتفلیکس هستند، هنوز مشخص نیست. با این حال، همین رقم 747.2 دلار، دومین فروش برتر نامزدهای اسکار بهترین فیلم در سال‌های اخیر است. سال گذشته فیلم‌های نامزد اسکار این بخش روی هم 1.26 میلیارد دلار در آمریکا فروش داشتند. (“بلک پنتر” به‌تنهایی در آمریکای شمالی 700 میلیون دلار فروخت). امسال در بین نامزدها، “جوکر” با 334 میلیون دلار فروش در آمریکای شمالی و 1.07 میلیارد دلار در بازار جهانی بیشترین فروش را داشته است. پس از آن “روزی روزگاری در هالیوود” با 141.1 میلیون دلار فروش در ایالات متحده و کانادا قرار دارد. “فورد در برابر فراری” (111.4 میلیون دلار)، “زنان کوچک” (74 میلیون دلار)، “1917” (39.2 میلیون دلار)، “انگل” (25.4 میلیون دلار) و “جوجو خرگوش” (22 میلیون دلار) در رده‌های بعدی هستند.

2- فیلم جنجالی “جوکر” با 11 نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز اسکار امسال است. به غیر از “جوکر” سه فیلم هر یک 10 نامزدی کسب کرده‌اند: “روزی روزگاری در هالیوود”، “ایرلندی” و “1917”. در همین حال فیلم‌های “جوجو خرگوش”، “زنان کوچک”، “داستان ازدواج” و “انگل” هر کدام شش نامزدی به دست آورده‌اند. “فورد در برابر فراری” چهار نامزدی کسب کرده است. سه فیلم “خبر تکان‌دهنده”، “جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر” و “دو پاپ” هر کدام سه نامزدی و فیلم‌های “هریت”، “سرزمین عسل”، “جودی”، “رنج و افتخار” و “داستان اسباب‌بازی 4” هر کدام دو نامزدی به دست آورده‌اند.

3- “جوکر” بعد از “بلک پنتر” دومین فیلم برگرفته از قصه‌های مصور است که نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شود. “جوکر” همچنین اولین فیلم اقتباس‌شده از شخصیت‌های دی‌سی کامیکس است که برای دریافت جایزه اصلی اسکار نامزد می‌شود. و “جوکر” با 11 نامزدی اولین فیلم برگرفته از قصه‌های مصور است که بیش از هر فیلم دیگری در این حوزه در تاریخ جوایز اسکار نامزد اسکار شده است.

4- برابر با قوانین اسکار، بازیگران نمی‌توانند در یک بخش دو نامزدی به دست بیاورند، اما نامزدی جداگانه در بخش‌‌های اصلی و مکمل مانعی ندارد. اسکارلت جوهانسن تا پیش از اعلام نامزدهای نود و دومین دوره جوایز اسکار هیچ‌وقت نامزد اسکار نشده بود. اکنون این بازیگر 35 ساله با نامزدی در بخش بهترین بازیگر زن (برای “داستان ازدواج”) و بخش بهترین بازیگر زن مکمل (برای “جوجو خرگوش”)، دوازدهمین بازیگری است که در تاریخ اسکار در یک سال دو نامزدی کسب می‌کنند. 11 بازیگر قبلی، فی بینتر (در 1938)، ترزا رایت (در 1940)، بری فیتزجرالد (در 1944)، جسیکا لنگ (در 1982)، سیگورنی ویور (در 1986)، آل پاچینو (در 1992)، اما تامپسن و هالی هانتر (هر دو در 1993)، جولین مور (در 2002)، جیمی فاکس (در 2004) و کیت بلانشت (در 2005) بودند. هانتر اولین بازیگر زن بود که در یک سال دو نامزدی کسب کرد و توانست برنده اسکار بهترین بازیگر زن (برای “پیانو”) بشود.

5- شرکت نتفلیکس برای تولید فیلم‌هایی شامل “ایرلندی” مارتین اسکورسیزی، “داستان ازدواج” نوا بامبک و “دو پاپ” فرناندو میرلس 24 نامزدی اسکار کسب کرده و از این جهت جلوتر از بقیه شرکت‌ها و استودیوهاست. نتفلیکس سال گذشته 15 نامزدی اسکار داشت. والت دیزنی با 23 نامزدی و سونی پیکچرز با 20 نامزدی در رده‌های بعدی هستند. برادران وارنر (12) و یونیورسال پیکچرز (11)، دیگر استودیوهایی هستند که بیش از 10 نامزدی به دست آورده‌اند.

6- جان ویلیامز برای “جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر” نامزد اسکار بهترین موسیقی متن شده است. این پنجاه و دومین نامزدی اسکار دوران کاری پربار ویلیامز و از این جهت هیچ نامزد اسکار که همچنان در قید حیات است، به پای او نمی‌رسد. والت دیزنی کاریکاتوریست و انیماتور و خالق شخصیت‌های کارتونی ماندگار مانند میکی ماوس، در دوران کاری خود که حدود نیم قرن ادامه داشت، درمجموع 59 بار نامزد جایزه اسکار شد و 22 بار این جایزه را به خانه برد که از این جهت رکورددار است. او در 1954 چهار جایزه اسکار گرفت که از این لحاظ هم رکورددار است. ویلیامز برای فیلم‌های “ویولن‌زن روی بام”، “آرواره‌ها”، اولین فیلم “جنگ‌های ستاره‌ای”، “ئی‌تی” و “فهرست شیندلر”‌ پنج بار برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی شده است. در بین بازیگرها مریل استریپ با 21 نامزدی و سه پیروزی رکورددار است.

7- تعدادی از بازیگران مورد توجه در فصل جوایز سینمایی در فهرست نامزدهای اسکار 2020 جایی ندارند؛ ازجمله جنیفر لوپز برای “گوش‌برها”، آکوافینا برای “خداحافظی”، لوپیتا نیونگو برای “ما”، تارون اجرتن برای “راکت‌من”، کریستین بیل برای “فورد در برابر فراری”، ادی مورفی برای “اسم من دولمایت است”، رابرت دنیرو برای “ایرلندی” و آدام سندلر برای “جواهرات تراش‌نخورده”. گذشته از این، بخش اسکار بهترین کارگردانی نیز کاملاً مردانه است و در آن نشانی از خانم‌های کارگردان مانند گرتا گرویگ برای “زنان کوچک”، لولو وانگ برای “خداحافظی”، لورن اسکافاریا برای “گوش‌برها” یا ماریل هلر برای “یک روز زیبا در محله” دیده نمی‌شود. البته امسال درمجموع 62 خانم سینماگر در بخش‌های مختلف نامزد اسکار شده‌اند که یک‌سوم کل نامزدهاست و از این جهت یک رکورد است. نامزد نشدن بیانسه در بخش بهترین ترانه برای “روح” از فیلم “شیرشاه” نیز باعث شگفتی خیلی‌ها شد. از آن عجیب‌تر این که “یخ‌زده 2” پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تاریخ (1.371 میلیارد دلار) نتوانست به فهرست نامزدهای بهترین فیلم بلند انیمیشن راه پیدا کند. نامزد نشدن مستند تحسین‌شده “آپولو 11” به کارگردانی تاد داگلاس میلر در بخش مستند بلند نیز دور از انتظار بود.

8- هیلدور گودنادوتیر آهنگساز ایسلندی برای کار خود در فیلم “جوکر” یکی از نامزدهای اسکار بهترین موسیقی متن است. او هفتمین زنی است که در تاریخ اسکار در این بخش نامزد شده است. اگر او برنده شود، بعد از ریچل پورتمن برای فیلم “اما” (1996)، اولین آهنگساز خانم خواهد بود که در بیش از 20 سال گذشته این جایزه را گرفته است.

9- “سرزمین عسل” به کارگردانی تامارا کوتفسکا و لوبومیر استفانوف اولین فیلمی است که در تاریخ آکادمی همزمان در دو بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی (با نام قبلی بهترین فیلم خارجی‌زبان) و بهترین مستند بلند نامزد شده است. این فیلم همچنین بعد از “پیش از باران” (1994) به کارگردانی میلچو مانچفسکی، دومین نماینده مقدونیه شمالی در اسکار است که در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی نامزد می‌شود. “سرزمین عسل” سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس در بخش مسابقه فیلم‌های مستند سینمای جهان نمایش داده شد و جایزه بزرگ داوران این بخش را دریافت کرد. فیلم درباره یک زنبوردار در دهکده‌ای دورافتاده است.

10- فیلم کره‌ای “انگل” به کارگردانی بونگ جون هو یازدهمین فیلم خارجی‌زبان است که در تاریخ جوایز آکادمی نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شود و در عین حال تنها ششمین فیلمی است که در هر دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم بلند بین‌المللی نامزدی به دست می‌آورد. پنج فیلم قبلی “زد” (1969) از الجزایر، “زندگی زیباست” (1998) از ایتالیا، “ببر پنهان، اژدهای غران” (2000) از تایوان، “عشق” (2012) از اتریش و سال گذشته “رُما” از مکزیک بودند. هر پنج فیلم برنده جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی شدند، اما تاکنون هیچ فیلم خارجی‌زبان اسکار بهترین فیلم را نگرفته است. “انگل” سی‌ و یکمین فیلمی است که کره جنوبی از 1962 تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. این کشور تا پیش از “انگل” در بخش فیلم بلند بین‌المللی نامزد نشده بود، هرچند سال گذشته “سوختن” به کارگردانی لی چانگ-دونگ از کره به فهرست کوتاه نامزدهای این بخش راه پیدا کرد. بونگ جون هو امسال در بخش بهترین کارگردانی هم نامزد اسکار شده است. تاکنون تنها چند کارگردان فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان در این بخش نامزد شده‌اند، ازجمله اینگمار برگمان و میشائل هانکه. سال گذشته هم دو کارگردان آلفونسو کوارون برای “رُما” و پاول پاولیکوفسکی برای “جنگ سرد” در این بخش نامزد شدند. بونگ جون هو که فیلم او امسال درمجموع در شش بخش نامزد اسکار شده، بعد از آنگ لی دومین کارگردان آسیایی است که فیلمش در بخش اسکار بهترین فیلم شانس دریافت جایزه را دارد. فیلم او در دنیا 131 میلیون دلار فروخته است.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه (بامداد دوشنبه 21 بهمن به‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس، کالیفرنیا برگزار و زنده از شبکه ای‌بی‌سی پخش می‌شود. امسال برای دومین دوره پیاپی مراسم اسکار مجری نخواهد داشت.

منبع: هنرآنلاین

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید