درامانقد-سینما: دهمین دوره جشنواره لومیر از پیتر باگدانوویچ فیلمساز و تاریخ‌نگار فیلم تجلیل خواهد کرد. وی کارگردان فیلم‌های کلاسیکی چون «آخرین نمایش فیلم» و «ماه کاغذی» بوده است.

این تجلیل شامل نمایش نسخه بازسازی شده درام سال ۱۹۷۹ وی یعنی «جک مقدس» برای نخستین بار در فرانسه خواهد بود. مستند جدید وی با عنوان «باستر بزرگ» نیز که درباره باستر کیتون است در این جشنواره نمایش داده می‌شود.

این جشنواره که از ۱۳ تا ۲۱ اکتبر در لیون فرانسه برگزار می‌شود، همچنین فیلم «آخرین نمایش فیلم» محصول ۱۹۷۱، فیلم مستند «به کارگردانی جان فورد» محصول ۱۹۷۱ که توسط کارگردان در سال ۲۰۰۶ دوباره تدوین شد، «دیگه چه خبر، دکتر؟» کمدی دلچسب او که در سال ۱۹۷۲ ساخت و «ماه کاغذی» محصول ۱۹۷۳ را به نمایش درمی‌آورد.

در این جشنواره باگدانوویچ ۷۸ ساله در یک مسترکلاس از تجربیات دوره طولانی کاری‌اش در هالیوود سخن خواهد گفت.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی علاوه بر این برای نخستین بار در فرانسه مستند «یک روز از دیروز: پیتر باگدانوویچ و فیلم گمشده آمریکا» محصول ۲۰۱۴ ساخته بیل تِک نمایش داده می‌شود.

کتابی که باگدانوویچ در سال ۱۹۸۴ با عنوان «کشتن اسب تک‌شاخ» نوشت نیز در این جشنواره ارایه می‌شود. این کتاب درباره رابطه وی با دوروتی استراتِن بازیگری است که به قتل رسید. کتاب دو جلدی «استادان هالیوود» به زبان فرانسوی شامل مجموعه‌ای از مصاحبه‌های مهم باگدانوویچ با چهره‌های مشهور هالیوود مانند فریتس لانگ، جرج کیوکر، هاوارد هاکس، آلفرد هیچکاک، سیدنی لومت، چاک جونز و اتو پرمینجر نیز که بهار امسال منتشر شد، در این جشنواره در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید