درامانقد-سینما: فرهاد ورهرام درباره تازه‌ترین قسمت از مجموعه مستند «خاطرات روستا» گفت: ابیانه ده کوچکی است که تا اوایل دهه ۵۰ چندان شناخته‌شده نبود، گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران نخستین گروه مطالعاتی بودند که به مسئولیت محمود روح‌الامینی به این روستا رفتند، یکی از دانشجویان خانم پروین مصطفایی ابیانه، روح الامینی را به این روستا دعوت کرد، سفری که من هم همراهشان بودم. درنتیجه این سفر مونوگرافی ابیانه به‌عنوان یک پروژه مطالعاتی در دستور کار گروه مردم‌شناسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این روستا سال ۵۵ همراه با روستاهای زواره و ماسوله در فهرست آثار ملی ثبت شد و به شهرت رسید، پس از انقلاب هم ابیانه لوکیشن  چند فیلم و سریال ازجمله «مثل آباد» بود، چهره خاصی از این روستای تاریخی نشان داده شد و کم‌کم گردشگران به این منطقه  آمدند.

این مستندساز پیشکسوت گفت: «دیروز و امروز ابیانه» با نگاه به تاریخ مطالعاتی ابیانه از سالی که نخستین مونوگرافی در این منطقه انجام شد تا امروز ساخته‌شده و تغییر و تحولات این روستای تاریخی را بررسی کرده است.

ورهرام افزود: نخستین مستند ابیانه با یک دوربین سوپر هشت تصویربرداری شده است، درباره این روستا مستندهای دیگری هم مثل «نخل» ساخته‌شده است.

وی درباره تغییرات دیروز تا امروز این روستای تاریخی هم گفت: بعد از ثبت ملی، محدودیت‌هایی ازلحاظ ساخت‌وساز در ابیانه ایجاد شد، با وقوع انقلاب تا زمانی که ادارات دولتی دوباره سرپا شوند، عده‌ای شروع به تخریب و ساخت‌وساز در این روستا کردند که متأسفانه به بافت تاریخی ابیانه لطمه زده است. منظر قدیمی ابیانه از بین رفته، امروز در روستایی که برای رنگ‌های قرمز و زردش خیلی موردتوجه قرار می‌گرفت، شاهدیم که در بعضی خانه‌ها از در و پنجره آلومینیومی استفاده‌شده و بام‌ها ایزوگام شده‌اند، از بالا که نگاه می‌کنیم انگار آیینه پهن کرده‌اند.

این مستندساز تصریح کرد: این مستند حاصل سال‌ها کار و خاطره‌نویسی است اما فیلمبرداری آن در یک هفته انجام‌شده است.

«دیروز و امروز ابیانه» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن سه‌شنبه ۲۲ خرداد ساعت ۹ خواهد بود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید