درامانقد-سینما: نشست خبری هیئت داوران کن برگزار شد و همانطور که قابل پیشبینی بود به سبب مناقشه‌های اخیر درباب رسوایی جنسی برخی سینماگران مطرح و همچنین جنبش مبارزه با آزار جنسی، تعداد بالای فیلمسازان زن در جشنواره و البته حضور کیت بلانشت به عنوان یکی از پایه گزاران جنبش «من هم همینطور/me too» در صدر هیئت داوران، نشست خبری بیشتر از بحث های سینمایی حول مسئله زنان و وضعیت پیش آمده بود که البته با رویکرد کن امسال هم به شدت ممزوج بوده است.

کیت بلانشت بازیگر استرالیایی برنده جایزه اسکار ابتدا به تعهد داوران به تماشای فیلم‌ها بدون تعصب و با ذهنی باز اشاره کرد. او همچنین تأکید کرد که کاملا به این موضوع که نقدها و نظراتی که در این چند روز منتشر می‌شوند احتمال دارد پای سیاست‌ را به میان بکشد واقف است. این نکته در مورد پرسش‌ها درباره سه فیلمساز زن حاضر در بخش مسابقه هم مصداق دارد. در حالی‌که بالا بردن شمار زنان در کمیته انتخاب آثار جشنواره بر نحوه گزینش فیلم‌ها از منظر سلیقه شخصی تاثیر خواهد داشت، بلانشت تاکید کرد: «این‌جور اتفاقات یک‌شبه رخ نخواهد داد. آیا من دلم می‌خواهد شاهد رقابت فیلم‌های بیش‌تری از کارگردانان زن در بخش مسابقه باشم؟ صد البته.» او اضافه کرد فیلم‌هایی که توسط کارگردانان زن ساخته شده‌اند «به خاطر جنسیت‌شان نیست که در اینجا حضور دارند بلکه به خاطر کیفیت آثارشان است.»

بلانشت به نمایندگی از دیگر اعضای هیئت داوری اعلام کرد: «همیشه قرار نیست نظرات‌مان با هم موافق و سازگار باشد. ما با آن‌چه که پیش روی‌مان است سر و کار داریم. وظیفه ما فارغ از بحث جشنواره، ادامه تلاش در جهت تغییر مثبت است … با یک جشنواره فیلم سیاسی طرف نیستیم. ربطی هم به جایزه صلح نوبل ندارد. جایزه نخل طلاست.»

دنی ویلنوو کارگردان کانادایی که فیلم‌های «ورود»، «سیکاریو» و «بلید رانر 2049» را در کارنامه دارد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره «تایمز آپ» جنبش مبارزه با آزار جنسی گفت: «این یک موج است، یک جنبش است … مدت زیادی زمان خواهد برد تا به کیفیت مورد نظرمان دست یابیم اما عاقبت این اتفاق خواهد افتاد.»

ویلنوو در ادامه افزود: «قصه‌گوها از همان ابتدا حضور داشتند تا فاش کنند در دنیا چه می‌گذرد. سینما بیش از هر زمان دیگری با این موضوع در تناسب است، به ویژه در دورانی که حقیقت در خطر است. سینما به آن معنا خواهد بخشید.»

ایوا دوورنای کارگردان فیلم تاریخی «سلما» و مستند «سیزدهم» نیز در ادامه نشست توضیح داد: «سینما آن چیزی است که باعث شد بتوانم انسانیت خانواده‌ای مقیم ایران یا شانگهای را درک کنم. کن ما را از همه بخش‌های دنیا در محلی گرد هم می‌آورد که در آن به زبان سینما با یکدیگر صحبت کنیم و صدای‌مان را به گوش دنیا برسانیم.»

کریستین استوارت بازیگر جوان امریکایی که با فیلم‌های «خریدار شخصی»، «کافه سوسایتی» و «در جاده» سابقه طولانی حضور در کن را دارد، از بازگشت به جشنواره محبوبش ابراز هیجان کرد.

آندری زویاگینتسف کارگردان روس که دو فیلم مهم سال‌های اخیر شامل «لویاتان» و «بی عشق» را در کارنامه دارد از اهمیت شاعرانگی در سینما گفت. زویاگینتسف عقیده دارد برنده نخل طلا باید فیلمی باشد که قلبش را بلرزاند و «اثر هنری به معنای واقعی باشد.»

همچنین لیا سیدو بازیگر فرانسوی فیلم برنده نخل طلا «آبی گرم‌ترین رنگ است» از علاقه قلبی‌اش به «خلق زبانی جدید» در سینما حرف زد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید