درامانقد-سینما: نودمین مراسم اسکار در حالی دیشب برگزار شد که پوسته هالیوود در سالی که گذشت ترکی اساسی خورد. بزرگترین صنعت سرگرمی آمریکا با رسوایی های پایان ناپذیری درباب تبعیض جنسیتی و آزار جنسی زنان مواجه شد. ابعاد این تبعیض و آزار روز به روز افزایش یافت و بزرگترین و پر نفوذترین هنرمندان و تاجران هالیوودی را از کار بیکار کرد. اما همه منتظر بودند تا بازتاب این رخدادها را در مراسم اسکار ببینند.  جایی که معمولاً مشکلات در آن به سبک هالیوودی حل و فصل می شود و گویی همه چیز با یک پایان خوش(happy end) در رؤیای آمریکایی هضم می گردد.

پایانی با ترانه و لباس زیبا و سخنرانی های احساساتی که شروعی تازه را برای صنعتی به فساد نشسته نوید می دهد. برخورد اسکار با مسئله تبعیض نژادی که در سالهای اخیر بیشتر مطرح بود، با مسئله مهاجرت که هنوز مسئله ای حاد است و دیشب گیرمو دل تورو بزنده بهترین کارگردانی تلاش کرد به ان اشاره کند و… همواره به همین شکل در مراسم اسکار مطرح بوده اس. دیشب هم در کنار سخنرانی های مهمی که خاصه توسط زنان روی سن شد آکادمی تلاش کرد با مرور بصری مداوم سینمای هالیوود تصویر گزینش شده از قدرت زن در فیلمهای آمریکایی نشان دهد. همان پایان خوش ساختگی حتی با تصویری دگرگون از تاریخ یکی از مرد سالار ترین هنرها و سینماهای جهان که تا به امروز بشر به خود دیده است. سینمای آمریکا از درون مرد سالاری و تبعیض دیشب تلاش کرد که حتی تاریخ خود را به شکلی دیگر روایت کند. بارها در بین یا به بهانه اهدای جوایز تصاویری دیدیم از زنان مشهور بازیگر و یا کارگردان در لحظاتی که کارشان را انجام می دهند یا در دیالوگهایی برآمده از درام و جهان درونی فیلمها خود را اثبات می کنند، اما در نهایت همان تصویر ابژه محور در لابلای مراسم مجلل دیشب آشکار بود. هالیوود ترکی برداشته اما پوستین خود را عوض نکرده. زنان همچنان در جهان سینمای آمریکا ابژه های جنسی هستند و کارگرانی درجه دوم در صنعتی که مدام خود را بازتکثیر می کند.

تنها دو کلمه: «ماده فراگیر»

اما از فرازهای مراسم چه به لحاظ هنری و چه از نظر مسائل جنسیتی مطرح شده، گرفتن جایزه بهترین زن توسط فرانسی مک دورمند و سخنرانی او در این مراسم بود. سخنان فرانسیس مک‌دورماند در هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر زن یک نکته خاص داشت. وی گفت: من باید دو کلمه برای شما بگویم: «ماده فراگیر»و بعد در ادامه گفت: حالا این چی هست؟ این موردی است که خیلی‌ها از آن در هنگام بستن قرارداد استفاده می‌کنند تا تنوع نژادی و جنسیتی را فراهم کنند. ما باید از این مورد به یک میلیون دلیل حمایت کنیم، اما اگر بتوانی فقط یک دلیل پیدا کنی، باید گفت این امر ممکن است فیلم‌ها را بهتر کند.

وی در همین حال از همه نامزدهای خانم در سالن خواست تا بلند شوند و بعد از آقایان انتخاب کننده خواست تا از آنها درباره پروژه‌ها و ایده‌هایشان نه فقط در مراسم، بلکه پس از اسکار در اتاق کار و پس از فصل اهدای جوایز سوال کنند.

در این مراسم برخی از اهداکنندگان و نامزدها نیز خواستار محقق شدن فرصت‌های بهتر برای زنان در هالیوود شدند. در این زمینه اما استون که نامزدهای بهترین کارگردانی را معرفی می‌کرد به طعنه گفت: چهار مرد و گرتا گرویگ.

اما سخنرانی هایی که به مهمترین مسئله این روزهای سینمای آمریکا می پرداخت بیشتر از این بود. وقتی کریستین اندرسون-لوپز و رابرت لوپز ترانه نویس‌های انیمیشن «کوکو» جایزه این بخش را دریافت کردند اندرسون-لوپز تاکید کرد این بخش از آن بخش‌هایی است که شانس ۵۰/۵۰ از نظر جنسیتی در آن وجود دارد. وی گفت: وقتی به این بخش نگاه می‌کنی، کمک می‌کند که تصور کنی که همه بخش‌های دنیا می تواند شبیه این بخش شود.

 

در مراسم دیشب که به دنبال خیزش جنبش‌های «منم هم همینطور» و «وقتش رسیده است» برگزار شد در عین حال بحث قدرت مردان در هالیوود مطرح بود و شماری از زنان به بیان تجربیاتشان در این زمینه پرداختند. اشلی جاد، سلما هایک و آنابلا سیورا سه زنی بودند که از هاروی واینستین و بحث آزار جنسی توسط وی حرف زدند. جاد گفت امیدوار است که در ۹۰ سال آینده آکادمی اسکار بتواند امکانات بیشتری برای برابری، تنوع و فرصت‌های میان بخشی فراهم کند. وی گفت: این قولی بود که امسال به ما داده شد.

تاریخ‌سازی «برو بیرون»

در مرسام دیشب شگفتی کم نبود. در حالی که برای جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال هر فیلمنامه شناسی منتظر نام مارتین مک دونا بود جایزه این بخش به فیلم ترسناک «برو بیرون» رسید. جردن پیلی با ابراز تواضع از دریافت این جایزه توضیح داد که چقدر وقت نوشتن این فیلمنامه شک داشت.

وی گفت: این جایزه برای من معانی خیلی زیادی دارد. من ۲۰ بار نوشتن فیلمنامه را متوقف کردم زیرا فکر می‌کردم غیرممکن است. فکر می‌کردم اصلا نمی‌شود این را کار کرد. فکر می‌کردم هیچ کس حاضر نشود این فیلم را بسازد، اما من هر بار به نوشتن ادامه دادم زیرا می‌دانستم خلاصه یک نفر پیدا می‌شود که به من اجازه بدهد این فیلم را بسازم و مردم درباره فیلم می‌شنوند و دلشان می‌خواهد که فیلم را ببینند.

وی همچنین از مردمی که به تماشای فیلم رفتند تشکر کرد و از آنهایی که به او کمک کردند تا این فیلم را بسازد قدردانی کرد.

این فیلم کم بودجه ترسناک که درباره گروهی از سفیدپوستان است که سیاه‌پوستان را می‌کشند، چندین نامزدی و جایزه معتبر سال را کسب کرده و یک شب پیش‌تر در جوایز مستقل اسپیریت برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

پیلی در عین حال سومین فردی است که در تاریخ اسکار با اولین کارش نامزد بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم شده است. پیش از او وران بیتی و جیمز ال بروکس این موفقیت را کسب کرده بودند. در عین حال پیلی چهارمین فرد آمریکایی-آفریقایی است که تاکنون نامزدی بهترین کارگردانی را کسب می‌کند.

طلسم فیلمبردار انگلیسی شکست

در این مراسم فیلمبردار برجسته راجر دیکینز پس از ۱۴ بار نامزدی اسکار در این بخش، سرانجام نخستین جایزه اسکار خود را کسب کرد. وی این جایزه را برای فیلمبرداری فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» به کارگردانی دنیس ویلنوا به خانه برد.

این لحظه بزرگی برای جنکینز بریتانیایی ۶۸ ساله بود که همیشه در این حوزه تجلیل شده است. وی در هنگام دریافت جایزه گفت: یک بخش بزرگ من همین حالا داشت می‌گفت لطفا، لطفا نه.

وی افزود: فکر می‌کنم این افتخار خیلی بزرگی است زیرا من با افراد زیادی در دوران حرفه‌ای‌ام کار کرده‌ام و این به نوعی تایید تاثیر آنهاست.

این فیلمبردار تاکید کرد با برخی از همکارانش در همین فیلم بیش از ۳۰ سال است که کار می کند و برخی از همکارانش را برای نخستین بار بود که می‌دید. وی گفت این همکاران حالا در لندن، نیویورک و بوداپست این مراسم را تماشا می‌کنند. دوست دارم به هر یک از آنها یادآوری کنم که این جایزه متعلق به آنها هم هست چون ما با هم یک تیم بودیم که این کار را انجام دادیم. این واقعا یک کار تیمی بود.

دنکینز تاکنون چهار جایزه بفتا و چهار جایزه از انجمن فیلمبرداران آمریکا دریافت کرده که جدیدترین آنها برای «بلید رانر ۲۰۴۹» بوده است.

موفقیت برای فیلمی پرفروش

در عین حال برنده اصلی امسال یعنی فیلم «شکل آب» پرفروش‌ترین فیلم برنده این جایزه در سال‌های اخیر بود. این فیلم در باکس آفیس آمریکا ۵۷.۴ میلیون دلار فروش کرده است. این در حالی است که در دو دهه اخیر این اتفاق برای هیج یک از فیلم‌هایی که بهترین فیلم شدند نیفتاده بود. این فیلم تاکنون در سراسر جهان موفق به فروشی ۱۲۶.۴ میلیون دلاری شده است.

در ادامه اسامی کامل برندگان را می توانید ببینید.

بهترین طراحی صحنه:

نامزدها: «شکل آب»، «دیو و دلبر»، «دانکرک»، «بلید رانر ۲۰۴۹»، «تیره ترین ساعت»

برگزیده: «شکل آب»

بهترین طراحی لباس:

نامزدها: «دیو  و دلبر»، «تیره‌ترین ساعت»، «رشته خیال»، «شکل‌آب»، «ویکتوریا و عبدل»

برگزیده: «رشته خیال»

بهترین فیلمبرداری:

نامزدها: «بلید رانر ۲۰۴۹»، «تیره‌ترین ساعت»، «دانکرک»، «ماد بوند»، «شکل‌آب»

برگزیده: «بلید رانر ۲۰۴۹»

بهترین تدوین صدا:

نامزدها: «بیبی درایور»، «بلید رانر ۲۰۴۹»، «دانکرک»، «شکل آب»، «جنگ ستارگان: آخرین جدای»

برگزیده: «دانکرک»

بهترین میکس صدا:

نامزدها: «بیبی درایور»، «بلید رانر ۲۰۴۹»، «دانکرک»، «شکل آب»، «جنگ ستارگان: آخرین جدای»

برگزیده: «دانکرک»

بهترین فیلم کوتاه:

نامزدها: «امِت برادرزاده من»، «ساعت یازده»، «همه‌مان»، «کودک خاموش»، «مقدماتی دی‌کالب»

برگزیده: «کودک صامت»

بهترین موسیقی متن اورژینال:

نامزدها: «دانکرک»، «جنگ ستارگان: آخرین جدای»، «رشته خیال»، «شکل‌آب»، «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»

برگزیده: «شکل آب»

بهترین انیمیشن کوتاه:

نامزدها: «بسکتبال عزیز»، «مهمانی باغ»، «فضای منفی»، «قافیه‌های قهرمانانه» و «لو»

برگزیده: «بسکتبال عزیز»

بهترین جلوه های ویژه بصری:

نامزدها: «بلید رانر ۲۰۴۹»، «محافظان کهکشان قسمت دوم»، «کونگ: جزیره جمجمه»، «جنگ ستارگان:‌آخرین جدای» و «جنگ برای سیاره میمون‌ها»

برگزیده: «بلید رانر ۲۰۴۹»

بهترین تدوین:

نامزدها: «بیبی درایور»، «دانکرک»، «من، تونیا»، «شکل‌آب»، «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»

برگزیده: «دانکرک»

بهترین گریم:

نامزدها: «تیره‌ترین ساعت»، «ویکتوریا و عبدل»، «شگفتی»

برگزیده: «تیره ترین ساعت»

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

نامزدها: مری جی. بلایژ برای «مادبوند»، الیسون جنی برای «من، تونیا»، لزلی من‌ویل برای «رشته خیال»، لوری مِت‌کلف برای «لیدی برد» و اکتاویا اسپنسر برای «شکل‌آب»

برگزیده: الیسون جنی برای «من، تونیا»

بهترین بازیگر نقش اصلی زن:

نامزدها: سالی هاوکینز برای «شکل آب»، فرانسیس مک‌دورماند برای «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»، مارگوت رابی برای «من، تونیا»، سیرشا رونان برای «لیدی برد»، مریل استریپ برای «پست»

برگزیده: فرانسیس مک دورماند برای «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

نامزدها: ویلم دفو برای «پروژه فلوریدا»، وودی هارلسون برای «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»، ریچارد جنکینز برای «شکل‌آب»، کریستوفر پلامر برای «تمام پول‌های دنیا» و سم راکول برای «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»

برگزیده: سم راکول برای «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد:

نامزدها: تیموتی شالامه برای «من را با نام خودت صدا بزن»، دنیل دی-لوییس برای «رشته خیال»، دنیل کالویا برای «برون بیرون»، گری اولدمن برای «تیره‌ترین ساعت» و دنزل واشنگتن برای «عالیجناب رومن جی. ایزراییل»

برگزیده: گری اولدمن برای «تیره ترین ساعت»

بهترین فیلم خارجی زبان:

نامزدها: «یک زن شگفت‌انگیز» از شیلی، «توهین» از لبنان، «بی‌عشق» از روسیه، «در بدن و روح» از مجارستان و «میدان» از سوئد

برگزیده: «یک زن شگفت انگیز» از شیلی

بهترین فیلم بلند انیمیشن:

نامزدها: «بچه رییس»، «نان‌آور»، «کوکو»، «فردیناند»، «ونسان دوست داشتنی»

برگزیده: «کوکو»

بهترین مستند کوتاه:

نامزدها: «ادیت+ادی»، «بهشت ترافیک در بزرگراه ۴۰۵ است»، «هرویین»، «استعداد با چاقو» و «توقف در ترافیک»

برگزیده: «بهشت ترافیک در بزرگراه ۴۰۵ است»

بهترین فیلم مستند:

نامزدها: «آباکوس: به اندازه کافی کوچک برای زندانی شدن»، «چهره‌ها و مکان‌ها»، «ایکاروس»، «آخرین مردان حلب» و «جزیره قوی»

برگزیده: «ایکاروس»

بهترین ترانه اورژینال:

نامزدها: «رودخانه قدرتمند» از فیلم «مادبوند»، «معمای عشق» از فیلم «من را با نام خودت صدا بزن»، «مرا به یاد بیاور» از انیمیشن «کوکو»، «برای چیزی بایست» از فیلم «مارشال» و «این من هستم» از فیلم «بزرگترین شومن»

برگزیده: «مرا به یاد بیاور» از انیمیشن «کوکو»

بهترین فیلمنامه اقتباسی:

نامزدها: «من را با نام خودت صدا بزن» نوشته جیمز آیووری، «هنرمند فاجعه» نوشتن اسکات نویشتاتر و مایکل اچ. وبر، «لوگان»، «بازی مولی» نوشته ارون سورکین و «مادبوند» نوشته دی ریس و ویرجیل ویلیامز

برگزیده: «من را با نام خودت صدا بزن» نوشته جیمز آیووری

بهترین فیلمنامه اورژینال:

نامزدها: «مریض بزرگ» نوشته امیلی وی. گوردون و کومیل نانیجانی، «برون بیرون» نوشته جوردن پیلی، «لیدی برد» نوشته گرتا گرویگ، «شکل آب» نوشته گیرمو دل‌تورو و ونسا تیلور و «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» نوشته مارتین مک‌دونا

برگزیده: «برون بیرون» نوشته جوردن پیلی

بهترین کارگردان:

نامزدها: پل توماس اندرسون برای «رشته خیال»، گیرمو دل‌تورو برای «شکل آب»، گرتا گرویک برای «لیدی برد»، کریستوفر نولان برای «دانکرک» و جوردن پیلی برای «برو بیرون»

برگزیده: گیرمو دل تورو برای «شکل آب»

بهترین فیلم:

نامزدها: «من را با نام خودت صدا بزن»، «تیره‌ترین ساعت»، «دانکرک»، «برو بیرون»، «لیدی برد»، «رشته خیال»، «پست»، «شکل‌آب» و «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»

برگزیده: «شکل آب»