همه‌آنچه باید درباره«پست»ساخته استیون اسپیلبرگ بدانید:

درامانقد-سینما: تریلر سیاسی«پست» ساخته استیون اسپیلبرگ محصول 2017 آمریکا، یکی از بهترین فیلم‌های سال گذشته دنیاست. فیلمنامه را لیز هانا و جاش سینگر نوشته‌اند. مریل استریپ در نقش کاترین گراهام، مالک  و ناشر روزنامه واشینگتن پست و تام هنکس در نقش تام برادلی، سردبیر این نشریه نقش‌آفرینی کردند. واشینگتن پست، پس از روزنامه نیویورک تایمز دومین افشاگری ها را درباره «کاغذها(اسناد) پنتاگون» در سال‌های 1970 و دروغ های دولت‌های مختلف آمریکایی درباره جنگ ویتنام را منتشر کرد.

منتقدان نقش‌آفرینی‌های بازیگران فیلم تام هنکس، مریل استریپ و باب ادنکرک را ستودند. «پست» بهترین فیلم از نگاه هیئت ملی نقد، یکی از ده فیلم برتر سال 2017 از نگاه مجله تایم و موسسه فیلم  آمریکا شناخته شد. در نودمین دوره جوایز آکادمی اسکار فیلم نامزد دو جایزه مهم بخش بهترین بازیگر زن نقش نخست (مریل استریپ) و بهترین فیلم شد. در هفتادو پنجمین دوره مراسم گلدن گلوب پست نامزد شش جایزه بود.

ماه اکتبر 2016 ایمی پاسکال، حقوق فیلمنامه پست نوشته لیزهانا را خرید و استیون اسپیلبرگ ماه فوریه 2017 پیش تولید «ربودن ادگاردو موتارا» را آغاز کرد. ماه بعد خبری اعلام شد که  اسپیلبرگ در حال مذاکره برای ساختن  فیلمی با حضور تام هنکس و مریل استریپ در نقش شخصیت های واقعی و آدم های اصلی روزنامه واشینگتن پست است.

اسپیلبرگ فیلمنامه را می‌خواند، می‌پسندد و تصمیم می‌گیرد هرچه زودتر آن را بسازد، خودش دراین باره گفته: «وقتی نخستین نسخه از فیلمنامه را خواندم موضوعی نبود که بخواهم سه سال شیکبایی کنم. داستانی بود که همین امروز باید روایت می‌شد.»

استیون اسپیلبرگ کار روی پروژه «پست» را در حالی آغاز کرد که هنوز مراحل پس از تولید «بازیکن اول آماده» تمام نشده بود. در این میان جاش سینگر استخدام شد تا ده هفته پیش از آغاز فیلمبرداری بازنویسی فیلمنامه را انجام بدهد.

فیلمبرداری ماه می 2017 آغاز شد وشش نوامبر 2017 تدوین فیلم به پایان رسید. در این فاصله نام پروژه از «کاغذها(اسناد)» به «پست» تغییر کرد.

پست نخستین فیلمی است که استیون اسپیلبرگ، تام هنکس و مریل استریپ برای اولین بار هر سه باهم همکاری داشتند.

ماه دسامبر 2017 نمایش عمومی فیلم آغاز شد. یکی از نکات جالب ابراز بی علاقگی تام هنکس در حضور در کاخ سفید زمان نمایش فیلم پست برای رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ بود.

«پست» با بودجه 50 میلیون دلاری تولید و فروش جهانی 85 میلیون دلاری داشت.

حاشیه: یکی از نکاتی که پس از نمایش عمومی فیلم مورد اعتراض واقع شد، کوچک جلوه دادن زحمات روزنامه گاران رقیب واشینگتن پست در نیویورک تایمز و مبالغه کردن در تلاش های خبرنگاران واشینگتن پست در افشای کاغذهای پنتاگون است. جیمز گرینفیلد یکی از روزنامه نگاران قدیمی نیویورک تایمز که در سال های 1970 در دوران افشاگری ها دبیر یکی از بخش‌ها بود و دوتن دیگر از آدم های مهم روزنامه نیویورک تایمز جیمز گودل و  مکس فرانکل بر این مساله صحه گذاشتند.

پست/ The post

کارگردان:استیون اسپیلبرگ، فیلمنامه: لیز هانا وجاش سینگر، مدیر فیلمبرداری:یانوش کامینسکی، موسیقی:جان ویلیامز، تدوین:سارا بروشر، مایکل کاهن، بازیگران: مریل استریپ(کاترین گراهام)، تام هنکس(تام برادلی)، سارا پاولسن(آنتونت)، باب ادونکرک(بن کاگدیکیان)، تریسی لتس(فریتز بیب)، بروس گرین وود(رابرت مک نامارا)، متیو ریس(دانیل السبرگ) و… محصول 2017 آمریکا،116 دقیقه. تهیه کنندگان:دریم ورکس ،امبلین پارتنرز، فاکس قرن بیستم، پاسکال پیکچرز، استار ترور اینترتینمنت.

 

خلاصه داستان:ماجرای واقعی مشارکت کاترین گراهام نخستین زن ناشر یکی از مهم ترین روزنامه های آمریکایی در انتشار افشاگری های  دانیل السبرگ  وتام بردلی سردبیر روزنامه واشینگتن پست از کاغذهای پنتاگون. در این اسناد سی سال دروغ دولتمردان آمریکا و چهار رئیس جمهور آمریکا به مردم افشا شده بود. مدیران روزنامه واشینگتن پست در رقابتی برای تبدیل شدن به یک روزنامه تاثیرگذار با روزنامه نیویورک تایمز پا به میدان می‌گذارند، در نهایت با پیدا کردن منبع روزنامه نیویورک تایمز با او قرار ملاقات گذاشته و کلی از اسناد پنتاگون را دریافت می کنند. پس از انتشار بخشی از اسناد پنتاگون، روزنامه نیویورک تایمز و واشینگتن پست دادگاهی می‌شوند اما درنهایت تبرئه می شوند. در این میان مدیران روزنامه های نیویورک تایمز و واشینگتن پست اختلافات قدیمی خود را کنار می‌گذارند و به صدایی حقیقت جو و حقیقت گو تبدیل می‌شوند.

 

واکنش منتقدان: واکنش‌ها به «پست» تقریبا مثبت بود. سایت «راتن توماتوز» براساس 282 نقد، امتیاز 8 از 10 را به فیلم می‌دهد و 80درصد نظر منتقدان را مثبت ارزیابی می‌کند. در سایت «متاکریتیک»امتیاز 85 از 100 برمبنای  نظرات 51 منتقد به «پست» برآورد  شده و در ادامه به «ستایش جهانی» فیلم اشاره شده است. در ادامه گزیده‌ایی از نظر منتقدان را مرور می‌کنیم:

استفانی زاکارک(تایم): حتی اگر اهداف «پست» سربه فلک کشیده باشند؛ فیلم بسیار یکدست و سرگرم‌کننده است و اصلا حس نمی‌کنید سخنرانی می‌شنوید. «پست» فیلم ابرقهرمانی آدم بزرگ‌های واقعی است. (امتیاز 100 از 100 براساس سیستم امتیاز دهی سایت متاکریتیک)

 

ریچارد روپر(شیکاگو سان_ تایمز): «پست» نامه عاشقانه‌ای برای جسارت روزنامه نگاری و متمم اول قانون اساسی آمریکا و بهترین فیلم باموضوع روزنامه نگاری پس از «همه مردان رئیس جمهور»(آلن جی پاکولا،1976) است.(100 از 100)

کنت توران(لس آنجلس تایمز): «پست» فیلم کمیابی است که برای امر فروش ساخته نشده زیراکه سازندگان فیلم احساس کردند موضوع ارتباط واقعی و بی‌واسطه با بحران جامعه و مطبوعات کاغذی دارد که در حال حاضر خود را گرفتارش می بینند.(100 از 100)

مانوئلا دارگیس(نیویورک تایمز): آقای اسپیلبرگ در مقام فیلمساز همیشه جانب خوش بینی را می‌گیرد. اما در «پست» نومیدی احساس می‌شود.«پست»همچنین به یک خروش اجتماعی شبیه است.(100 از 100)

آن هورنادی(واشینگتن پست):اگر «پست» ارزشمندترین بازیگر را داشته باشد، او باب اودنکرک است، اودنکرک ایفای نقشی شکوهمند و کاملا سرگرم‌کننده‌ را در نقش قهرمان ستایش نشده اسناد پنتاگون، معاون سردبیر بن باگدیکیان ارائه می‌دهد.(100 از 100)

فرد کاپلان(اسلیت): فیلم جذاب است: سرزنده، مفرح، تعلیق آمیز، الهام بخش.(90 از 100)

آنتونی لین(نیویورک تایمز): هیچ چیزی برای سینمادوستان نویدبخش تر از فیلمی از استیون اسپیلبرگ نیست. شما می‌توانید همه چیز، از میزان مهارت در خوش ساختی تا بخش عمده گروه بازیگران را پیش بینی کنید و «پست» بی هیچ بحثی این موارد را ارائه می‌دهد.(90 از 100)

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:متاکریتیک-ویکیپدیا

 

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید