همه آنچه باید درباره «بی‌عشق» ساخته آندری زویاگینتسف بدانید:

دراما نقد-سینما: فیلم درام «بی‌عشق» ساخته آندری زویاگینتسف محصول 2017 کشور روسیه است. این فیلم نخستین بار درجشنواره فیلم کن در بخش مسابقه رونمایی و با تحسین بیشتر منتقدان روبه‌رو شد. فیلم توانست جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را از آن خود کند. «بی‌عشق» یکی از ستایش‌شده‌ترین فیلم‌های سال 2017 است. در جشنواره فیلم لندن بهترین فیلم شناخته شد. در مراسم اهدای جوایز آسیا پاسیفیک جایزه بهترین کارگردانی را گرفت. جشنواره فیلم مونیخ جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را به «بی‌عشق» اهدا کرد. انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس «بی‌عشق» را بهترین فیلم خارجی دانست. در فصل جوایز این ستایش‌ها ادامه دارد.

«بی‌عشق» در سال 2016 در شهر مسکو و با حمایت مالی خارجی‌ها فیلمبرداری شد. از زمانی که فیلم پیشین زویاگینتسف «لویاتان» مورد تایید دولتمردان روسیه قرار نگرفت؛ حمایتی از سوی دولت شامل حال آندره زویاگنتسف و آثارش نمی‌شود. تهیه‌کنندگان فیلم کمپانی‌های «آرته فرانس سینما» و «وای نات پروداکشنز» هستند. روسیه «بی‌عشق» را برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار به آکادمی علوم وهنر سینمایی معرفی کرده است. کمپانی «سونی پیکچرز کلاسیکز» حق پخش فیلم را در آمریکای شمالی خریداری کرد. پخش فیلم در روسیه به عهده کمپانی والت دیسنی استودیو سونی پیکچرز ریلزینگ بود.

 

بی‌عشق/loveless

کارگردان:آندره زویاگینتسف، فیلمنامه:آندره زویاگاینتسف و  الگا نگین، مدیر فیلمبرداری:میخائیل کریشمن، موسیقی:ایوگینی گالپرین، ساشا گالپرین، تدوین:آنا ماس،

بازیگران:مارایانا اسپیوک(ژانیا)، آلکسی روزین(بوریس)، متوی نویکوف(آلیوشا)،آندریس کیس(آنتون)و …محصول 2017 روسیه،128 دقیقه.

 

خلاصه داستان:«ژانیا» و «بوریس» می‌خواهند از هم جدا بشوند و این طلاق توام با سرخوردگی، اتهام‌زنی‌های متقابل وخشم است. آنها هرکدام برای شروع زندگی جدید همراهانی را برای خود پیدا کرده‌اند. ژانیا و بوریس بی‌صبرانه در انتظار شروع فصل جدیدی از زندگی خود هستند و در این میان پسر دوازده ساله آنها «آلیوشا» تنها مانده است. او شاهد یکی از مشاجرات پدرومادر خود است که تهدید به فرستادن آلیوشا به یتیم خانه نیز می‌کنند! پس از آن «آلیوشا» ناپدید می‌شود و«ژانیا» و «بوریس» باید به اتفاق دنبال او بگردند و….

 

واکنش منتقدان: «بی‌عشق» در زمره فیلم‌های محبوب منتقدان در سال 2017 قرار می‌گیرد. از زمان نمایش نخست فیلم در جشنواره کن، بیشتر نقدها مثبت بوده است. سایت راتن تومیتوز  براساس 50 نقد منتشر شده 92درصد نقدها را مثبت ارزیابی می‌کند و امتیاز 8.2 از 10 را به فیلم می‌دهد. سایت متاکریتیک براساس 19 نقد امتیاز 90 از 100 را به فیلم داده است. برآورد آرای کاربران سایت متاکریتیک نیز امتیاز 8.8 از 10 است. در ادامه گزیده‌ایی از نظر منتقدان را مرور می‌کنیم:

 

جاستین چانگ(لس‌آنجلس تایمز): «در اواخر این فیلم تلخ و منکوب‌کننده مشخص نیست فهم کدام گزینه آزاردهنده‌تر است: اینکه آلیوشا مدت‌ها پیش از ناپدیدشدنش از دست رفته است یا اینکه واقعا دل‌تان نمی‌خواهد او پیدا شود.»(امتیاز 100 از 100 براساس سیستم امتیازدهی سایت متاکریتیک)

رابی کالینز(دیلی تلگراف): «فیلمنامه که نوشته آندره زویاگینتسف و همکار ثابتش الگا نگین است شدت پیچیدگی  هر کدام از شخصیت‌ها (ژانیا و بوریس) را با دقت زیاد بررسی می‌کند، هر دوشخصیت ده برابر تاوان می‌دهند و  زویاگینتسف و نگین با ظرافت و صداقت نشان می‌دهند چقدر آسان می‌توان کاریکاتوری از  خرده بورژوازی بود.»(100 از 100)

پیتر بردشاو(گاردین):«بی‌عشق ساخته آندره زویاگینتسف داستانی مرعوب‌کننده، رمزآمیز و بی‌پرده از فاجعه روانی می‌گوید:درامی با  فرمی ظاهرا وابسته به تریلری جنایی. فیلم قدرت هیپنتیزم‌کننده و ابهام غیرقابل تحملش را تا پایان داستان حفظ می‌کند.» (100 از 100)

جنت کتسولیس(نیویورک تایمز):«بی‌عشق زیر آسمان رنگی و انبوهی از  بتون‌‌های نمور داستانش را روایت می‌کند. بی عشق پنجمین فیلم آندره زویاگنتسف (پس از درام تحسین شده لویاتان محصول 2014)است که  زندگی مشترک از دست رفته ایی را دستمایه قرار می‌دهد تا تصویر بزرگ‌تری از زوال، فروپاشی اخلاقی و تنهایی را ترسیم کند.»(90 از 100)

اووئن گلایبرمن(ورایتی):« همیشه جوامع سرکوبگری هستند که فیلمسازی را محدود می‌کنند. اما  فقط فضای بسنده‌‌ای برای ابراز نظر به یک هنرمند شاعرانه  و زیرک می‌دهند تا حرفش را بزند. این در جامعه کمونیستی چاوشسکوی سال های ۱۹۷۰ وجود داشت. همینطور در روسیه دوران ولادیمیر پوتین. به عنوان فیلمساز آندری زویاگینتسف نمی‌تواند صریح و با رنگ‌های روشن انتقاد کند و از فساد جامعه‌اش بگوید اما می‌تواند فیلمی مانند لویاتان بسازد که حال و هوای روانی طبقه متوسط روسی که در فساد و خیانت غرق شده نشان بدهد و می‌تواند فیلمی مانند «بی‌عشق» بسازد که نگاه تلخ بازتاب دهنده‌ای نه بر سیاست‌های روسی بلکه بر بحران همدلی در هسته فرهنگ (جامعه) داشته باشد.»(90 از 100)

لزلی فلپرین(هالیوود ریپرتر):« آندره زویاگینتسف در درام جدیدِ ظریف و چندلایه‌ و ویران کننده اش، بی‌عشق  بار دیگر استعداد شگرف خویش را در خلق دنیاهای کوچک قاعده‌مند و  دراماتیک به نمایش می‌گذارد که تصویر آسیب شناسانه‌ایی از جامعه روسیه است.»(90 از 100)

گادفری چشایر(سایت راجر ایبرت):«یکی از نکات جذاب نیمه دوم فیلم، میزان تخصص و تلاشی است که برای پیدا کردن آلیوشا صرف می‌شود.»(88 از 100)

اریک کوهن(ایندی وایر):«باوجودی که بی‌عشق در حد و اندازه لویاتان نیست اما نگاه آرام و سوزان زویاگینتسف بر مردم نگرانی که مشکلات خارج از کنترلشان آنها را  شکنجه می‌دهد، مهارت او را در فرم به نمایش می‌گذارد.:(75 از 100)

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:متاکریتیک-ویکیپدیا

2 نظرات

  1. لطفا خودتون نقد بنویسید، ترجمه کافی نیست. من بدنبال یک برداشت ایرانی از آثار این کارگردان هستم. متاسفانه در هیچ کجا پیدا نمی کنم.

    • سلام دوست عزیز
      مطلبی از خانم نزهت بادی به عنوان «رانده شده در پیشگاه فیلمساز خشمگین» در سایت منتشر شده است. روی لینک کلیک کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید