همه‌آنچه باید درباره «لوگان خوش ‌شانس» ساخته استیون سودربرگ بدانید:

درامانقد- سینما: فیلم کمدی با موضوع سرقت «لوگان خوش‌شانس»  به کارگردانی  استیون سودربرگ براساس فیلمنامه ربکا  بلانت ساخته شد. این نخستین تجربه فیلمنامه‌نویسی ربکا بلانت بود. استیون سودربرگ که اعلام بازنشستگی نموده بود دوران بازنشستگی را کنار گذاشت و «لوگان خوش شانس» را ساخت و سپس به طور مستقل به واسطه کمپانی خود «فینگرپرینت ریلیزینگ» «لوگان خوش شانس» را پخش کرد. قرار بود «پشت چلچلراغ»(2013) آخرین فیلم استیون سودربرگ در مقام کارگردان باشد. او گفته بود امیدوار  است بتواند برای فیلمنامه «لوگان خوش شانس» کارگردانی را  توصیه کند. اما پس از خواندن فیلمنامه تصمیم می‌گیرد خودش آن را بسازد. در مورد  ربکا بلانت اطلاعات زیادی در دست نیست فقط می‌دانیم او اهل شهر لوگان در ایالت وست ویرجینیا است که حالا در شهر نیویورک زندگی می‌کند. در مورد او تنها خود استیون سودربرگ و آدام درایور اطلاعات کافی را دارند. عوامل فیلم با  فردی تبادل نامه‌ از طریق ای میل داشتند که باور دارند او ربکا بلانت بوده است. اما می‌گویند او ساکن بریتانیا است! عده‌ایی نیز نام ربکا بلانت را مستعار می‌دانند و احتمال می‌دهند این نام مستعار همسر استیون سودربرگ جولز  آسنر، یا کمدین جان هنسن یا خود استیون سودربرگ باشد. سایت پلی لیست تایید کرد ربکا بلانت نام مستعار همسر استیون سودربرگ است  و او از نام مستعار استفاده کرد چون نمی‌خواست همه بگویند سودربرگ فیلمنامه همسرش را کارگردانی کرد! خبر تولید فیلم ماه اوت 2016 اعلام و بازیگر اصلی آن چانینگ تاتوم اعلام شد. اما درباره بازیگر اصلی خبرهای ضد و نقیض زیادی اعلام شده بود. پیشتر ورایتی خبر داده بود مت دیمن نقش اصلی را بازی می کند. سایت ددلاین همان روز خبر ورایتی را رد کرد و گفت مایکل شانن قرار است ایفاگر نقش اصلی باشد. مایکل شانن به دلیل تداخل برنامه‌هایش از پروژه کنار رفت. بیشتر بازیگران در ماه های می تا اوت انتخاب شدند. فیلمبرداری  سال 2016  ظرف 36 روز انجام شد. بیشتر فیلمبرداری در محل «آتلانتا  موتور اسپیدووی» بود.

«لوگان خوش شانس» از ماه اوت  امسال در آمریکا به نمایش درآمد پخش فیلم را در آمریکا کمپانی «بلیکر استریت» بر عهده داشت.  «لوگان خوش شانس » با بودجه 29 میلیون دلار تهیه و فروش کل 44.9 میلیون دلار را داشت.

لوگان خوش‌شانس/Logan Lucky

کارگردان:استیون سودربرگ، فیلمنامه:ربکا بلانت، مدیر فیلمبرداری:پیتر اندروز، موسیقی:دیوید هولمز، تدوین:مری آن برنارد، بازیگران: چنینگ تاتوم(جیمی لوگان)، آدام درایور(کلاید لوگان)، دانیل کریگ(جو بنگ)، رایلی کوگ(میلی لوگان)، کیتی هولمز(بابی جو چپمن)و… محصول 2017 آمریکا مدت:119 دقیقه.

خلاصه داستان:دو برادر به نام‌های جیمی و  وکلاید لوگان سرقتی را طرح ریزی و اجرا می‌کنند. این سرقت را با کمک خواهرشان  میلی و  جو بنگ و دو برادر بنگ انجام می‌دهند. سرقت باید هم‌زمان با مسابقه اتومبیلرانی کوکا کولا 600 در محل شارلوت  موتور اسپیدوی انجام شود.

 

واکنش منتقدان:  «لوگان خوش شانس» با واکنش مثبت منتقدان روبه رو شد. در سایت راتن تومیتوز «لوگان خوش ‌شانس» 93 درصد امتیاز مثبت از  221منتقد گرفته است. امتیاز فیلم 7.5 از 10 است. در سایت متاکریتیک  بر اساس 51 نقد امتیاز 78 از 100 به فیلم داده‌اند که نشان از نقدهای عموما مثبت دارد. گزیده‌ایی از نظر منتقدان را مرور می‌کنیم:

 

استفانی زاکارک(تایم): « لوگان خوش شانس» از لحاظ لحن به یکی از بهترین فیلم‌های  سودربرگ «خارج از دید»(1998) شبیه است. «خارج از دید» براساس کتابی از المر لئونارد بزرگ بود. المر لئونارد می‌توانست پیرنگ‌های خیره‌کننده‌ای بنویسد. اما او بیشتر علاقمند بود تحقیق کند که چرا بشر هرچه فکر می‌کند به آن نیز عمل می‌کند و  اعتراف به احساس گناه را از زیر زبان  ما بیرون بکشد. لئونارد دیگر میان ما نیست اما میراثش در فیلمنامه لوگان خوش شانس ادامه پیدا کرده که نوشته ربکا بلانت است. می‌گویند ربکا بلانت  یک شخصیت غیرواقعی است. ایکاش فیلمنامه نویس‌های  واقعی بیشتری فیلمنامه‌هایی  از این دست بنویسند.«لوگان خوش‌شانس» فیلم شکوهمندی است که ظاهر مبدل متوسطی را به خود گرفته است. (100 از 100 براساس امتیاز دهی سایت متاکریتیک)

ای.ا. اسکات(نیویورک تایمز):«لوگان خوش‌شانس»فیلم خیره‌کننده‌ایی است. مساله مهارت یا شاید هم شانس باشد. اما بیشتر  مساله سخاوتمندی است. (100 از 100)

اووئن گلایبرمن(ورایتی):وقتی کارگردان‌ها مشهور و ثروتمند می‌شوند اغلب دراماتیزه کردن سبک زندگی فقرا  و آدم‌های عادی یادشان می‌رود اما استیون سودربرگ  در مقام فیلمساز هرگز رابطه‌اش را با پالس‌های زندگی عادی از دست نداده است و در «لوگان خوش شانس» همدردی او با آدم‌های شکست‌خورده‌ی ساده  سرزندگی نیش‌داری دارد.(90 از 100)

 پیتر تراورس(رولینگ استون):«لوگان خوش‌شانس» فیلمی فوق‎العاده، پرگره،به شدت خنده‌دار درباره آدم‌های شهرستانی است که تصمیم می‌گیرند آمریکا را دوباره بزرگ کنند(کنایه به شعار تبلیغاتی دونالد ترامپ) و دزدی را از محل زندگی شروع می‌کنند.(88 از 100)

 

ریچارد روپر(شیکاگو سان-تایمز):«لوگان خوش شانس» به شدت مفرح و یکی از   سرگرم کننده ترین فیلم‌های ناب سال 2017 است.(88 ار 100)

کنث توران(لس آنجلس تایمز):«لوگان خوش‌شانس» که خنده‌دارتر از یک کمدی بامزه است، نه تنها باعث بازگشت استیون سودربرگ به سینما پس از یک دوره بازنشستگی شد که هیچ‌کس جز خود سودربرگ این بازنشستگی را جدی نگرفت بلکه دلیل بازگشت سودربرگ را نیز نمایش می‌دهد.(80 از 100)

 

آپریل وولف(ویلیج وویس): تسکین‌آمیز است که فیلمی تجاری را از فیلمسازی  تماشا کنید که به شما اعتماد می‌کند و در حین تماشا باید گره های بن مایه داستان را پیدا نمایید.(80 از 100)

تاد مکارتی(هالیوود ریپرتر): استیون سودربرگ که براساس  فیلمنامه ربکا بلانت تازه کار« لوگان خوش شانس» را ساخته، فیلمی بی تکلف،مفرح کارگردانی کرده که صرفا برای سرگرمی ساخته شده اما بندرت دیگر چنین فیلم‌هایی ساخته می‌شوند .لوگان خوش شانس فیلمی است که هرکسی می‌تواند از تماشایش لذت ببرد.(80 از 100)

جیمز براردینلی(ریل‌ویوز):باوجودی که« لوگان خوش شانس» فیلمی با موضوع سرقت است نه با پیچیدگی‌هایی راویی شگفت‌زده می‌کند و نه به تماشاگر فرصت نفس‌تازه کردن برای گره افکنی تازه در پیرنگ را می‌دهد.(75 از 100)

دیوید ارلیچ(ایندی‌وایر): اگر« لوگان خوش شانس» از شما می‌خواهد جدی‌اش نگیرد، به این معنا نیست که  فیلم فاقد شور وشوق واقعی باشد. (70 از 100)

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:متاکریتیک-ویکیپدیا

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید