آن‌چه باید درباره «فریب‌خورده» ساخته سوفیا کاپولا بدانید:

دراما نقد-سینما: درام «فریب‌خورده» به کارگردانی سوفیا کاپولا برگرفته از کتاب«یک شیطان مصور شده» نوشته توماس پی کالینان ساخته شده است. در سال 1971 دان سیگل براساس رمان فیلمی با نقش‌آفرینی کلینت ایستوود ساخت.
«فریب‌خورده» نخستین بار در جشنواره فیلم کن در بخش مسابقه رونمایی وبا استقبال تماشاگران روبه رو شد. فیلم جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را برای سوفیا کاپولا به ارمغان آورد. او دومین زن در تاریخ جشنواره کن است که جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است.
«فریب‌خورده» از روز سی‌ام ژوئن به صورت گسترده به نمایش عمومی درآمد. بودجه فیلم ده میلیون دلار و فروش کل آن بیست و هفت میلیون دلار بود.
نخستین بار سوفیا کاپولا از نگاهی زنانه داستان را بازگو می‌کند. او ماه مارس 2016 اعلام کرد که بازیگرانی مانند ال فانینگ، نیکول کیدمن و کرستن دانست در «فریب‌خورده» نفش‌آفرینی می‌کنند. فیلمبردای اکتبر 2016 آغاز و تا ماه دسامبر ادامه داشت.
«فریب‌خورده» در آمریکا کمی بیش از ده میلیون دلار فروش داشت.

فریب‌خورده/The Beguiled

نویسنده و کارگردان: سوفیا کاپولا، مدیر فیلمبرداری:فیلیپ لو سورد، موسیقی:گروه فینیکس، تدوین:سارا فلک، بازیگران: نیکول کیدمن(دوشیزه مارتا)، کرستن دانست(ادوینا مورو)، ال فانینگ(آلیسیا)،کالین فارل(جان مک برنی)و …. محصول 2017 آمریکا، مدت:94 دقیقه، پخش: فوکوس فیچررز
خلاصه‌داستان: زمان جنگ داخلی آمریکا. سال 1864 در مدرسه دخترانه ای در ویرجینیا ، تقریبا تمام معلمان، شاگردان و برده‌ها آنجا را ترک گفتند. تنها مدیره مدرسه خانم مارتا همراه معلمی ادوینا و پنج شاگرد باقی‌مانده‌اند. یکی از دانش آموزان سرباز زخمی ارتش اتحادیه جان مک برنی را پیدا و با خود به مدرسه می‌آورد. خانم مارتا جان او را نجات می‌دهد. دیری نمی گذرد که مدرسه مقهور تنش‌های جنسی، رقابت و مسیر غیرمنتظره رویدادها می شود.

حاشیه:
در رمان کالینان شخصیت فرعی ادوینا زنی سیاهپوست و برده است که سوفیا کاپولا این شخصیت را به زنی سفید پوست با نقش‌آفرینی کرستن دانست تبدیل کرد. پس از نمایش فیلم کارگردان را به ماستمالی کردن داستان متهم کردند اما سوفیا کاپولا در دفاع از خود گفته است:« وقتی دختران جوان مخاطب فیلم‌های من هستند، این روایتی از زنی سیاهپوست آمریکایی نبود که دلم می‌خواست به آنها نشان بدهم.»

واکنش منتقدان:

واکنش منتقدان به فیلم را تقریبا مثبت می‌توان ارزیابی کرد.در سایت راتن تومیتوز از 229 نقد نوشته شده70 درصد از نقدها مثبت ارزیابی شد و امتیاز 7.1 از 10 را گرفت. امتیاز «فریب‌خورده» در سایت متاکریتیک 77 از 100 براساس نظر 45 منتقد است و این سایت به نقد‌های عموما مثبت فیلم اشاره می‌کند. در ادامه بخش‌هایی از نظر منتقدان را مرور می‌کنیم:
جین کروثر(توتال فیلم): «فریب‌خورده» از هرلحاظ تهدیدکننده و شهوت‌انگیزاست.نسخه‌ایی روزآمد از داستان و بهترین فیلم سوفیا کاپولا تا به امروز . مراسم اسکار منتظر است! (100 از 100 براساس امتیازدهی سایت متاکریتیک)
جاستین چانگ(لس‌آنجلس تایمز): در ظاهر«فریب‌خورده» به نظر می‌رسد همان مسیر خط روایی را دنبال می‌کند که اقتباس لذت‌بخش و عامه‌پسند دان سیگل با نقش‌آفرینی کلینت ایستوود و جرالدین پیج در نقش‌های جان مک‌برنی و دوشیزه مارتا دنبال می‌کرد.بازهم یک گلخانه پر از علف‌های هرز(کنایه به مدرسه دخترانه و شخصیت‌ها) محلی برای آموختن درس‌های خشنی از سویه تاریک تمایل‌ها می‌شود، جایی که مرد خود را مانند روباه می‌بیند،اما خیلی زود می‌فهمد در یک مرغدانی اشتباهی سکنی گزیده است. فیلم کاپولا که چندان بازسازی فیلم دان سیگل نیست بلکه منطبق تر بر کتاب است، شخصیت جان مک برنی را (کالین فارل با آن چشم‌های مهربان جذابیت مردانه کمی نسبت به کلینت ایستوود دارد) همدلی برانگیزتر می‌سازد و حتی به زنان جایگاه اخلاقی والاتری می‌دهد. (91 از 100)
استفانی زاخارک(تایم): باوجودی که «فریب‌خورده» کمی از فضای پرستاره «خودکشی‌های دوشیزگان» را وام می‌گیرد،اساسا بی‌شباهت به فیلم‎های دیگر سوفیا کاپولاست، فیلمی آرام و لطیف که بیشتر ازمعدود اشاراتی که به حرمان دارد بر مخاطب اثر می‌گذارد. (90 از 100)

رابی کالینز(دیلی تلگراف): سوفیا کاپولا تقریبا همه چیز را از حاشیه امن خود بیرون می‌آورد. بن‎‌مایه داستان را به روایتی اخلاق‌گرایانه،گاهی بامزه تبدیل می‌کند، در داستان یک مرد پیوند محکم خواهرانه را سست می‌کند که پیامدهای وحشتناکی را در پی خواهد داشت. (88 از 100)

پیتر بردشاو(گاردین): سوفیا کاپولا سایکودرامی فمینیستی و پراسترس را جلوی دوربین برده است. سوفیا کاپولا ملودرام جنوبی بسیار لذتبخشی را ساخته است: داستان یک سرباز خوش تیپ و به شدت مجروح ارتش اتحادیه در قلمرو دشمن در طول جنگ داخلی آمریکا، که برای فرار از تمام اتفاقات بد خود را به یک مدرسه‌ شبانه روزی دخترانه می سپارد. تمام ساکنان این مدرسه به تکاپو می‌افتند که چه کسی باید از این مرد نیمه عریان که نیاز به مراقبت دارد، پرستاری کنند. (80 از 100)

مایکل فیلیپس(شیکاگو تریبیون):«فریب‌خورده» نمی‌تواند از روایت کم‌رمق‌اش سودی ببرد. اما سوفیا کاپولا تصاویر شکوهمندی از گذشته را در زمان کنونی ساخته است. (75 از 100)

تاد مکارتی(هالیوود ریپرتر):به سختی می‌توان انگیزه قوی ساخته شدن ملودرام کُند سوفیا کاپولا را کشف کرد.(60 از 100)

اوئن گلایبرمن(ورایتی): ظاهرا سوفیا کاپولا در تلاش برای تعالی بخشیدن به داستان متوجه نمی‌شود که داستان فریب‌خورده یک سایکودرام عامه‌پسند است.(60 از 100)

ترجمه:ارغوان اشتری منبع:ویکیپدیا، متاکریتیک

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید