آن‌چه باید درباره «بیبی راننده» جدیدترین ساخته ادگار رایت بدانید:

دراما نقد-سینما: فیلم  جنایی حادثه ای «بیبی راننده» یکی از فیلم های فصل تابستان است که نه تنها نظر منتقدان را جلب نمود بلکه با استقبال مردم روبه رو شد. «بیبی راننده» پرفروش ترین فیلم در کارنامه ادگار رایت است . فیلم با بودجه 34 میلیون دلاری فروش جهانی 220.1 میلیون دلاری داشته است.

 

سه سال پیش نویسنده و کارگردان 43 ساله، ادگار رایت می‌خواست با کمپانی مارول فیلم “Ant-Man  /مرد مورچه ایی ” را بسازد که به دلیل اختلاف نظر از پروژه کناره گیری کرد و اعلام نمود که چون مدیران کمپانی می‌خواستند فیلمنامه جدیدی بنویسند او از ساختن پروژه انصراف داد و کمی بعد در ژوئن 2014 اعلام کرد که می‌خواهد «بیبی راننده» را بسازد و پروژه جدید را به نوعی موزیکال توصیف نمود. اما  همان زمان سایت ددلاین فیلم را تلفیقی از حادثه، جنایت، موسیقی و صدا توصیف کرد. پنجمین فیلم ادگار رایت در مقام کارگردان جاه طلبانه ترین فیلم اوست.

بیبی راننده/Baby Driver

نویسنده و کارگردان:ادگار رایت، مدیر فیلمبرداری: بیل پوپ، تدوین:پل مچلیس و جاناتان اموس، موسیقی:استیون پرایس، بازیگران:انسل الگورت(بیبی)،کوین اسپیسی(داک)،جیمی فاکس(بیتس)، لیلی جیمز(دبورا)، جان هم(بادی)و…محصول مشترک 2017 آمریکا و بریتانیا، ژانر:حادثه ،جنایی،مدت 113 دقیقه.

خلاصه داستان:«بیبی» راننده فرار در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا است. او راننده گروهی سارق است که سرکرده و مغز متفکرشان «داک» است. بیبی به دلیل سرقت یکی از ماشین‌های داک و به منظور صاف کردن بدهی با آنها همکاری می‌کند. «بیبی» در کودکی والدین خود را در تصادف اتومبیل از دست داده است. این حادثه باعث شده تا در بزرگسالی او به صدای محیط پیرامونش کمتر گوش بدهد مدام از روی دستگاه های مختلف آی پدی که دارد موسیقی گوش می‌کند.  در اوقات بیکاری او  با صدای مکالماتی که ضبط می‌کند موسیقی «ریمیکس» می‌سازد. «بیبی» از پدرخوانده سیاهپوست و ناشنوای خود مراقبت می‌کند. او با پیشخدمتی به نام «دبورا» در پاتوق رستورانش آشنا می‌شود.

پس از مدتی «بیبی» رانندگی گروه سارق را کنار می‌گذارد و پیک تحویل پیتزا می‌شود. اما «داک» از او می‌خواهد در سرقتی دیگر راننده گروه باشد. گروه شامل بادی، همسرش دارلینگ و مردی به نام بیتس است. آنها می‌خواهند از یک دفتر مراسلات پستی سرقت انجام بدهند. اما زمان خرید اسلحه مورد نیاز سرقت، بیتس به روی فروشندگان که نیروهای پلیس سابق هستند آتش می گشاید و همه را می کشند.  داک پس از این حادثه تصمیم می گیرد برنامه سرقت را کنسل کنند، داک نظر بیبی را جویا می شود و او می گوید برنامه را بهم نریزید. نیمه های شب بیبی می خواهد بر طبق قراری که داشته با ماشین به سراغ دبورا برود تا باهم شهر را ترک کنند. اما بادی وبیتس او را غافلگیر می کنند. ابتدا به بیبی اتهام خبرچینی می زنند و پی می برند او صدای مکالمات گروه را ضبط می کرده اما پس از مدتی وقتی نوارهای صداها را از خانه بیبی می آورند و گوش می دهند متوجه می شوند او با آن صداها موسیقی می ساخته و بیگناه است. روز سرقت بیتس یکی از نگهبان امنیت دفتر پستی را می کشد و پس از سرقت سوار ماشین می شوند اما بیبی که از دست آنها عصبانی است از فرار از محل امتنا می‌ورزد و پس از آنکه مجبور به روشن کردن ماشین می‌شود محکم ماشین را به پشت یک کامیون می‌زند و بیتس در جا می‌میرد. بیبی فرار می‌کند. در تعقیب و گریز دارلینگ کشته می‌شود. بیبی به سراغ  دبورا می‌رود اما می‌بیند بادی آنجا منتظر اوست. میان آنها درگیری صورت می‌گیرد. بیبی همراه دبورا به سراغ داک می روند و از او کمک می خواهند. داک به آنها کمک می کند. اما در درگیری کشته می شود. بیبی و دبورا با ماشینی فرار می کنند اما در جاده پلیس ها راه آنها را می بندند و بیبی و دبورا خود را تحویل پلیس می دهند. بیبی محاکمه و به بیست و پنج سال زندان محکوم می شود. دبورا در نامه ای به بیبی قول می‌دهد منتظرش می‌ماند.

واکنش منتقدان:

«بیبی راننده» از جمله فیلم‌هایی است که در شش ماهه نخست سال به نمایش درآمده و با استقبال منتقدان و مردم روبه رو شده است. در سایت راتن تومیتوز93 درصد از 283 نقد مثبت بوده  که امتیاز میانگین 8 از 10 به فیلم اطلاق شده است. سایت متاکریتیک  براساس 53 نقد منتشر شده امتیاز 86 از 100 را به فیلم اعطا کرده است.  تماشاگران در سایت سینما اسکور به بیبی راننده به طور میانگین امتیاز A  داده اند اما امتیاز مردم از A+  تا F در نوسان بوده است. در ادامه گوشه هایی از نظر منتقدان را درباره این فیلم خواهید خواند.

پیتر بردشاو(گاردین): بیبی راننده مانند همه فیلم های تعقیب و گریز ،به قاعده ضروری رمانتیک می پردازد که تعقیب و گریز بخشی از جنایتی است که معجزه آسا، بی قربانی و معصومانه و رستگارانه است و فقط برای جنایتکاران خطر دارد. هیچ مشکلی نیست وقتی که یک ماشین در حال فرار تصادفا با یک عابر پیاده تصادف می کند ؛این اتفاق همیشه در تعقیب و گریز واقعی اتومبیل پیش می‌آید. (100 از 100 براساس امتیازبندی سایت متاکریتیک)

 

اریک کوهن(ایندی وایر):با وجودی که بیبی راننده ملهم از ویدیو کلیپی است که ادگار رایت  حدود پانزده سال پیش کارگردانی کرد اما فیلم  به راحتی از این ترانه سراغ ترانه بعدی نمی‌رود: درعوض ترانه ها ابزار روایت هستند. بیبی راننده فرم خود را درترکیب باشکوه و سریع موسیقی و حرکات پیدا می کند.(91 از 100)

جاستین چانگ (لس آنجلس تایمز):ادگار رایت با بیبی راننده که پس از «اسکات پیلگریم علیه دنیا»(2010) ساخته و داستانش این سوی اقیانوس آتلانتیک می گذرد؛ به فیلم کلاسیک والتر هیل «راننده»(1978) و فیلم فوق العاده خشن و فوق العاده استیلیزه نیکلاس ویندینگ رفن«درایو»(2011) ادای دین پرشوری می‌کند.شخصیت بیبی با هنرمندان بی نام و فراری در فیلم های یاد شده نقطه مشترک دارد. او زیاد حرف نمی زند و بسیار بسیار در رانندگی چیره دست است.(90 از 100)

جیمز براردینلی(ریل ویوز):یک ویژگی که بیبی راننده سراغش رفته  توانایی جذب مخاطب است. بیبی راننده همه ی گره ها وگره افکنی های یک فیلم کلاسیک سرقت را ندارد. اما  به اندازه کافی از گره های داستانی بهره می‌گیرد تا تماشاگر را درگیر نماید و چند غافلگیری شوک دهنده دارد.(88 از 100)

پیتر تراورس(رولینگ استون):حالا بیبی راننده چیزی است که من نامش  را فیلم فصل تابستان می‌گذارم. بیبی راننده همه چیز دارد: هیجان، خنده، حادثه بی امان، موسیقی متن کشنده، اجرایی ستاره ساز از انسل الگارت و کارگردان ادگار رایت که می تواند دود از سر شما بلند کند.(88 از 100)

مانوئلا دارگیس(نیویورک تایمز):در بیبی راننده  چیزهای زیادی برای لذت بردن وجود دارد از جمله رضایت از  هنر سینمایی اصیل و تکنیک و کیفیتی که تماشاگران نمی توانند تصور کنند.   (80 از 100)

آنتونی لین(نیویورکر):  خبر خوبی است که باوجودی که بیبی راننده چندان فیلم خوبی نیست ؛ ویدیو کلیپی بی نظیر است، یک کلاب ساندویچ مخصوص  احساسات که با لایه هایی از بیش از سی ترانه پر شده است.(70 از 100)

پیتر دبروگ(ورایتی):ادگار رایت با بیبی راننده باور دارد که فیلمی درباره موسیقی ساخته  است، درباره روشی که برخی از مردم مطلقا و مثبت اندیشانه به موسیقی  در زندگی خود احتیاج دارند. اما بیبی راننده فیلمی درباره مالکیت است. بیبی راننده شبیه دیگر فیلم های ادگار رایت یک طوفان است ؛ موسیقی پیاپی و ایده های الهام بخش  بیش از حدی را به نمایش می گذارد.(70 از 100)

ترجمه:ارغوان اشتری

منبع:ویکیپدیا،متاکریتیک ، راتن تومیتوز و سینما اسکور

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید