درامانقد-سینما: سال 1987 آنا کارینا و ژان-لوک گدار یکدیگر را در پلاتوی “آبتنی های نیمه شب[1] تیری آردیسون ملاقات کردند. بیست سال بود که یکدیگر را ندیده بودند. نشسته کنار هم، آنجا حضور پیدا کرده بودند تا قطعاً درباره ی سینما صحبت کنند. همچنین موقعیتی برای تداعی کردن آن رابطه ای که سال ها پیش با هم شکل داده بودند. مجری برنامه از آنها پرسید: “از ملاقات یکدیگر خوشحال هستید؟” بازیگر زن در حالیکه به وضوح عصبی بود اعتراف کرد: “شخصاً بله، ولی کمی هم غافلگیر شدم، چون انتظارش را نداشتم”. سینماگر سوییسی نیز به نوبه ی خود تایید کرد که آنها به طور کامل قطع رابطه کرده اند: “زمانی که رنج های گذشته فراموش شوند، فراموش شده اند…ولی اثرشان همیشه باقیست.”

بازیگر زن و کارگردان در هفت فیلم و نصفی با هم همکاری کرده بودند! چرا “نصفی؟”، “چون یک نمایش کوچک هم بود”، این را زن که  به “نامزد موج نو” شهرت داشت، به خاطر آورد. همچنانکه تیری اردیسون سوالاتش را ادامه می داد، آنا کارینا کم کم احساساتی شد. در حالیکه نزدیک بود گریه اش بگیرد پلاتو را ترک کرد. چند دقیقه بعد قبل از برگشتن، چنان بود که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است.

 

 

آنا کارینا با نام اصلی هان کارین بِیِر[2] 12 سپتامبر 1940 در سولبرگ(دانمارک) به دنیا آمد. سال 1957 در 17 سالگی کشور مادری اش را به قصد اقامت در پاریس ترک کرد. دختر جوان با “10000 فرانک” در جیب و بدون اینکه حتی یک کلمه فرانسه بلد باشد، قصد داشت مانکن شود و خود را وارد دنیای مد کند. خیلی زود، در خیابان به کوکو شنل برخورد، سپس در آگهی تبلیغاتی شرکت مُن سَوُن(برای تبلیغ صابون) بازی کرد. دختری شهری و بانزاکت که توجه ژان-لوک گدار را که در آن زمان روزنامه نگار کایه دو سینما بود، به خود جلب کرد. سینماگر نقش کوچکی در از نفس افتاده با همکاری ژان سبرگ و ژان-پل بلموندو به او پیشنهاد کرد. ولی دخترک دانمارکی آن را رد کرد، با صحنه ای که باید برهنه می شد مشکل داشت. با این وجود تولد آنا کارینا مقابل دوربین چند ماه بعد در سرباز کوچک اتفاق افتاد.

حین فیلمبرداری ماجرای عاشقانه ای میان آنا کارینا و ژان-لوک گدار جوانه زد. آنها در 1961 ازدواج کردند. “ ژان-لوک اولش به من پیشنهاد ازدواج داد چون باردار بودم.” این را سپتامبر 2018 در مصاحبه ای با نشریه لیبراسیون برملا کرد. “خوب، شاید هم چون دوستم داشت.”  آنا کودک را درست پیش از تولد از دست داد و به دلیل مشکلاتی که بعد از آن به وجود آمد دیگر هرگز نتواتست مادر شود. درامی که برای همیشه زندگی اش را تحت تاثیر قرار داد: “این داستان همیشه برایم بسیار تکان دهنده است.”

 

 

آنا کارینا “نامزد موج نو”

آنا کارینا به مدت ده سال بازیگری را لحظه ای رها نکرد و جای خود را به عنوان منبع الهام گدار محکم کرد. او با ژاک ریوت(زن مذهبی،1966) همکاری کرد ولی نه شابرول و نه تروفو هیچکدام فیلمی با حضور او نساختند. بعدها گفت: “من همسر ژان-لوک بودم. بدون شک این موضوع آنها را کمی می ترساند.”

این زوج در زندگی مشترکشان همانقدر که به یکدیگر علاقه داشتند، یکدیگر را آزار دادند. مارس 2018 با حضور در مراسمی به مناسبت نمایش نسخه ی ترمیم شده ی اولین فیلمی که کارگردانی کرده بود  زندگی مشترک(1973) به آژانس خبری فرانسه(AFP) گفته بود:”خیلی همدیگر را دوست داشتیم. ولی زندگی کردن با او بسیار پیچیده بود. ژان-لوک شخصی بود که می توانست بگوید”می روم سیگار بخرم”و سه هفته بعد برگردد. آن زمان نه تلفن هوشمندی در کار بود نه پیغامگیر”. بالاخره این زوج نمادین سال 1967 از هم جدا شدند ولی به همکاری حرفه ای شان ادامه دادند. آنا کارینا با ازدواج با کارگردان پیر فَبر زندگی مشترک را از سر گرفت. آنها 1974 از هم جدا شدند. او دیگر بار با کارگردان تیاتر دنیل دووال ازدواج کرد که این ازدواج نیز سرانجامی نداشت. و نهایتاً سال 1982 زندگی مشترکش با دنیس بری را آغاز کرد که تا پایان عمر همراه او بود.

تقریباً بیست سال پیش ژان-لوک گدار خاموش تصمیم گرفت نامه ای برای او ارسال کند که شش صفحه بود. این آخرین باری بود که آنا کارینا خبری از ژان-لوک دریافت کرد. سال 2018 در همان گفتگویی که با لیبراسیون داشت اینطور توضیح داده بود:”می گوید که من داستانی قدیمی و کهنه هستم، ولی برای من، ژان-لوک همیشه در قلبم است و تا پایان عمرم همانجا می ماند.”

پیشتر نیز مطلبی در خصوص زندگی هنری و کارنامه بازیگری آنا کارینا در درامانقد منتشر شده بود که می توانید آن مطلب را اینجا بخوانید.

برگرفته از سایت: http://madame.lefigaro.fr، 15 دسامبر 2019

به قلم: سگولن فورگار(Ségolène Forgar)، روزنامه نگار و منتقد فرانسوی

این مطلب پیش تر در ماهنامه هنر و تجربه نیز منتشر شده است.

[1] -Bains de minuit:برنامه ای تلویزیونی که مجری آن تیری اردیسون میزبان افراد صاحب نام در حوزه های موسیقی، سینما، تیاتر و سیاست است.

[2] -Hanne Karin Bayer

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید