درامانقد-سینما: «۱۹۱۷» داستانی تاثیرگذار از بقا در جریان جنگ جهانی اول که جدیدترین فیلم سام مندس است، شنبه در لس‌آنجلس و نیویورک دیده شد.

واکنش ها در همین چند نمایش اولیه نشان می دهد این فیلم می‌تواند به عنوان یکی از مدعیان اسکار بهترین فیلم‌ امسال مطرح باشد و وارد رقابت با دیگر آثار مهم امسال شود. «۱۹۱۷» گرچه تاحدودی دیر وارد این رقابت شده اما با توجه به موضوع حماسی آن و هنر غیرقابل انکاری که کارگردان در ساخت فیلم به کار برده، می‌تواند از شانس جدی در رقابت‌های امسال برخوردار باشد.

به گفته منتقدان سام مندس با کاری که در فیلم «۱۹۱۷» کرده و از منظر فنی با ارایه تکنیک پرسپکتیو و تصویر جنگ در یک برداشت، به طور قطع نام خود را به عنوان کارگردانی مولف در تاریخ ثبت کرده است. این فیلم تقریبا در یک شات بی‌وقفه تصویربرداری شده و این تصمیم به فیلم حس عمیقی از نظر اضطرار جنگ می‌بخشد. برداشت چنین تصویری با ۶ ماه تمرین بی‌قفه ممکن شده است.

با این حال برنده شدن در بخش کارگردانی رقابتی‌تر است و با توجه به حضور مدعیانی مانند گرتا گرویگ برای «زنان کوچک»، نوآ باوم‌باخ برای «داستان ازدواج» و فرناندو میرلس برای «دو پاپ»، شاید مندس از شانس کمتری در این زمینه برخوردار باشد. اما کسب نامزدی در این زمینه برای مندس قابل پیش‌بینی است و این می‌تواند دومین نامزدی مندس پس از نامزدی و دریافت اسکار برای «زیبای آمریکایی» در سال ۱۹۹۹ باشد.

البته آلخاندرو گونزالس ایناریتو سال ۲۰۱۴ با فیلم «برد من» که تقریبا مشابه همین فیلم با سبک یک شات گرفته شد موفق شد هم جایزه بهترین فیلم و هم بهترین کارگردانی اسکار را از آن خود کند.

«۱۹۱۷» در بخش فیلمبرداری نیز برای راجر دیکینز که ۱۴ نامزدی اسکار دارد و به تازگی برای «بلید رانر ۲۰۴۹» جایزه را دریافت کرد، احتمال دریافت دومین اسکار را ممکن ‌می‌سازد.

گرچه می توان این فیلم را در مقوله فیلم‌های تاریخی قرار داد، اما آکادمی اسکار علاقه‌ای خاص به فیلم‌های جنگی دارد و «دانکرک» نزدیک‌ترین نمونه فیلم‌های جنگی است که ۸ نامزدی اسکار در سال ۲۰۱۸ کسب کرد.

بسیاری از منتقدان از فیلم مندس به عنوان بهترین فیلم جنگی پس از «نجات سرباز رایان» یاد کرده‌اند.