درامانقد-سینما: «رُما» آلفونسو کوارون در جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.

«معاون» نوشته آدام مکی، «کلاس هشتم» نوشته بو برنام، «کتاب سبز» نوشته پیتر فارلی، نیک واله‌لونگا و برایان هیز کری و «یک مکان آرام» نوشته برایان وودز، اسکات بک و جان کراسینسکی بر مبنای داستانی از برایان وودز و اسکات بک، دیگر نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در بخش فیلم‌های سینمایی هستند.

به گزارش هنر آنلاین «کو کلاکس کلان سیاه‌پوست» نوشته چارلی واکتل، دیوید رابینوویتز، کوین ویلمات و اسپایک لی بر مبنای کتابی از ران استال‌ورث، «بلک پنتر» نوشته رایان کوگلر و رابرت کول بر مبنای مارول کامیکس از استن لی و جک کربی، «هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟» نوشته نیکول هولوفسنر و جف ویتی بر مبنای کتابی از لی اسرائیل، «اگر بیل استریت زبان داشت» نوشته بری جنکینز بر مبنای رمانی از جیمز بالدوین و «ستاره‌ای متولد می‌شود» نوشته اریک راث، برادلی کوپر و ویل فترز بر مبنای فیلمنامه‌ای از ماس هارت در 1954 و فیلمنامه‌ای از جان گرگوری دان، جون دیدیون و فرانک پیرسن در 1976، بر مبنای داستانی از ویلیام ولمن و رابرت کارسن، نامزدهای جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی هستند.

به گزارش ورایتی، برندگان جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا 17 فوریه در دو مراسم همزمان در هتل بورلی هیلتن در کالیفرنیا و ادیسن بالروم در نیویورک معرفی می‌شوند. در این دو مراسم اسامی برندگان بخش‌های تلویزیون، مستند، رسانه جدید، رادیو، اخبار، متن‌های تبلیغاتی، بازی‌های ویدیویی و انیمیشن نیز اعلام خواهد شد.

اعضای WGA نامزدهای بخش فیلم‌های سینمایی را از بین 63 فیلمنامه غیراقتباسی واجد شرایط و 60 فیلمنامه اقتباسی انتخاب کردند. فیلمنامه‌های «سوگلی»، «ببخشید مزاحمت شدم»، «جزیره سگ‌ها»، «موروثی»، «هیچ ردی نذار»، «مرگ استالین» و «شگفت‌انگیزان 2» واجد شرایط شناخته نشدند.

انجمن نویسندگان آمریکا که حدود 12 هزار عضو دارد، فیلمنامه‌هایی را که تحت دستور عمل‌ یا با توافق این انجمن نوشته نشده‌اند، همین‌طور فیلمنامه‌های نویسندگان غیر عضو را واجد شرایط نمی‌داند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفاء داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند.

«حماسه کولی»، «اولین اصلاح‌شده» و «زندگی شخصی» در بخش فیلمنامه غیراقتباسی و «آسیایی‌های پولدار دیوانه»، «اولین انسان» و «Boy Erased» در بخش فیلمنامه اقتباسی، جزو فیلمنامه‌های مهمی هستند که واجد شرایط بودند، اما به فهرست نامزدهای WGA راه پیدا نکردند.

انجمن نویسندگان آمریکا اسامی نامزدهای خود را چند ساعت بعد از آن اعلام کرد که «کتاب سبز» در جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین فیلمنامه را برد. «رُما»، «سوگلی»، «اگر بیل استریت زبان داشت» و «معاون» دیگر نامزدهای جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه بودند. هیئت ملی نقد جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به پل شریدر برای «اولین اصلاح‌شده» اعطاء کرد و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به «اگر بیل استریت زبان داشت» داد. «هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟» و «اولین اصلاح‌شده» در جوایز اسپیریت نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه هستند.

در میان فیلمنامه‌های نامزد‌شده، «بلک پنتر» با 1.35 میلیارد دلار بیشترین فروش را در دنیا دارد. «ستاره‌ای متولد می‌شود» با 389 میلیون دلار و «یک مکان آرام» با 340 میلیون دلار در رده‌های بعدی هستند.

با وجود فیلمنامه‌‌های از قلم افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتاً قابل اعتماد برای پیش‌بینی برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است. در بخش فیلمنامه اقتباسی در 24 سال گذشته 17 برنده، مشترک بوده‌اند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در 24 سال اخیر 15 برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم برده‌اند. سال گذشته هر دو برنده انجمن نویسندگان آمریکا – «برو بیرون» و «با اسم خودت مرا صدا کن» – برنده اسکار هم شدند.

دو سال پیش «مهتاب» نوشته بری جنکینز بر مبنای داستان تارل آلوین مکرینی در جوایز WGA جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برد، اما در جوایز اسکار در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد شد و در نهایت این جایزه را از آن خود کرد. دو سال پیش انجمن نویسندگان آمریکا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به «رسیدن» نوشته اریک هیسرر اعطاء کرد که این فیلم در جوایز اسکار رقابت را به «مهتاب» واگذار کرد. اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز به «منچستر بای د سی» نوشته کنت لونرگان رسید که در جوایز WGA در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نامزد بود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید