درامانقد-سینما: برناردو برتولوچی یکی از مهمترین هنرمندان تاریخ سینما درگذشت. این فیلمساز در 77 سالگی در رم درگذشت.

برناردو برتولوچی کارگردان ایتالیایی که برای فیلم «آخرین امپراتور» برنده اسکار بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه اقتباسی شد، سال ۱۹۴۱ در شهر پارما ایتالیا به‌دنیا آمد. او کار خود در سینما را در دهه ۶۰ در همکاری با پیر پائولو پازولینی آغاز کرد. او بعدها فیلم‌نامه فیلم «روزی روزگاری در غرب» را برای سرجیو لئونه نوشت. بدون تردید مهم‎ترین دوره سینمایی برتولوچی به دهه ۷۰ و ساخت فیلم  «دنباله رو»، «۱۹۰۰» بر می‎گردد. برتولوچی در دهه ۸۰ با ساخت فیلم «آخرین امپراتور» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به‌دست آورد.

سال ۲۰۱۱ اولین نخل طلای افتخاری سالانه جشنواره کن به این فیلم‌ساز مولف رسید. او در ۲۰۰۷ جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد و در ۲۰۱۳ رئیس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره بود.

درام تلخ «Grim Reaper» اولین فیلم بلند برتولوچی در ۱۹۶۲ در جشنواره ونیز نمایش داده شد.برتولوچی در ۱۹۸۳ در چهلمین دوره جشنواره ونیز هم ریاست هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل را به عهده داشت. آن سال جایزه شیر طلایی به فیلم «نام کوچک: کارمن» ساخته ژان-لوک گدار فیلم‌ساز محبوب برتولوچی اعطاء شد.

آخرین فیلم سینمایی این کارگردان «من و تو» (۲۰۱۲) برای اولین بار سال ۲۰۱۲ در بخش خارج از مسابقه  شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. «من و تو» که اولین فیلم ایتالیایی‌زبان برتولوچی پس از ۳۰ سال بود، بر مبنای رمانی کوتاه و پرفروش نوشته نیکولو آمانیتی نویسنده ایتالیایی ساخته شد.

برتولوچی همواره به سویه های تاریک روان انسان علاقه نشان داد و با نظر به روانکاوی و نگرشی سیاسی منتقد دوران خود و فرهنگ غالب در جهان بود. او قصد داشت با حضور کوین اسپیسی و در راستای اعتراض به بیکار کردن او به سبب اتهام به آزار جنسی فیلمی بسازد که در آن اسپیسی حضور داشته باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید