درامانقد-سینما: در پی درگذشت یدالله صمدی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون برخی از مدیران و مراکز مرتبط با صدور پیام‌های جداگانه از ضایعه را به جامعه هنری تسلیت گفتند.

عبدالعلی علی عسکری رئس سازمان صداوسیما در پیام کوتاه خود نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون. درگذشت هنرمند پیشکسوت و کارگردان متعهد سینما و تلویزیون آقای یدالله صمدی را که با سریال شوق پرواز شخصیت شهید عباس بابایی را برای همیشه در ذهن مردمان این سرزمین ماندگار کرد  به خانواده ایشان، جامعه هنری و مردم تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند تعالی برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

هنرمندی علاقمند و متعهد به فرهنگ بومی و ملی

محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی هم در پیامی درگذشت یدالله صمدی کارگردان مطرح سینمای ایران را تسلیت گفت. در متن این پیام می‌خوانیم: «یدالله صمدی، کارگردان خلاق، هنرمند علاقمند و متعهد به فرهنگ بومی و ملی چشم از دارفانی بست و به شوق دیدار حضرت حق رو به دیار باقی نمود. آثار بیاد ماندنی او برای همیشه بخشی از تاریخ سینمای انقلاب اسلامی خواهند ماند. این ضایعه را به خانواده محترم ایشان، اهل فرهنگ و هنر و به ویژه سینماگران گرانقدر تسلیت عرض می نمایم.»

قله‌های رفیعی را در جذب مخاطب فتح کرد

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در پیام خود آورده است؛ «در نهایت اندوه و تأسف، سینمای ملی و نوین ایران اسلامی، «یدالله صمدی» یکی از پیشگامان و هنرمندان ارزشمند خود را که با تکیه بر توانایی خویش، قله‌های رفیعی را در جذب مخاطب فتح کرده بود، از دست داد. بی شک، مجموعه آثار آن مرحوم، بازگوکننده هویت و فرهنگ اصیل و بومی سرزمینی بود که ریشه در جان سترگ و تنومند باورها و اعتقادات دوستدارانش داشت.

وی مدیرعامل خانه سینما و ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را نیز بر عهده داشت که برای هنرمندان خدمات شایسته‌ای را به ثمر نشاند. ضمن عرض تسلیت و تعزیت به خانواده شادروان صمدی و هنرمندان سینما، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، علو درجات را مسئلت می‌کنم.»

یاور دیرین سینمای ایران، ما را تنها گذاشت

خانه سینما هم در سوگ یدالله صمدی پیام تسلیتی به این شرح صادر کرد:

«او هم پرکشید به سوی معبود
گر بی تو یک دو روز
صبورم
عجب مدار
چون شاخ نو بریده
ندارم خبر هنوز

فخر شرافت و سلامت و اخلاق، یدالله صمدی یاور دیرین سینمای ایران، ما را تنها گذاشت و خود تنها رفت. خانه سینما فقدان هنرمند ارجمند سینمای ایران را به همه یاران و همکاران او تسلیت می‌گوید و برای خانواده ارجمند ایشان خصوصاً سرکار خانم بنفشه صمدی آرزوی تحمل این داغ را دارد.»

سینمای ایران در غم کارگردانی نجیب و بی‌حاشیه

سازمان «اوج» هم برای درگذشت یدالله صمدی، پیامی به این شرح صادر کرد؛ «جامعه سینمایی کشور در روزهای نخستین پاییز امسال، گرد غم دید و به سوگ کارگردان خوشنام و نجیبی نشست. کارگردان آرام و بی‌حاشیه‌ای که برای ما یادگارهایی ماندنی بر جا گذاشت و حاصل عمر هنری‌ش را نذر سردار محبوب خلبان، شهید والامقام عباس بابایی کرد تا جوانان این سرزمین چشم به قاب تلویزیون بدوزند و روایت قهرمان دلاوری را تماشا کنند که نگاهش، روش و منش‌ش و استواری و ثبات قدمش او را آسمانی کرد تا ما در گنجینه درخشان انقلاب اسلامی نام نامی عباس بابایی به شوق‌ناکیِ او برای پرواز به یاد بیاوریم و تصویرگر نجیب این اثر ماندگار را از یاد نبریم. ضایعه درگذشت این کارگردان بنام را به سینمای ایران زمین تسلیت گفته و از خداوند عزیز غفار مسئلت داریم تا روح مرحوم یدالله صمدی را با شهید بابایی محشور نماید.»

یدالله صمدی ساخت فیلم‌هایی چون «پدر آن دیگری»، «کلانتری غیرانتفاعی»، «شهر آشوب»، «بانوی من»، «سارای»، «معجزه خنده»، «دو نفر و نصفی»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «ساوالان»، «ایستگاه»، «اتوبوس» و… را در کارنامه سینمایی خود دارد و در تلویزیون نیز سریال «شوق پرواز» را کارگردانی کرد.

صمدی که مدتی قبل برای پیوند کبد در بیمارستان بستری شده بود، عصر روز سه شنبه سوم شهریور ۹۷ در شیراز درگذشت.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید