درامانقد-سینما: فیلم سینمایی :«پویا-در دایره زمان»، به نویسندگی و کارگردانی شهباز نوشیر محصول آلمان، در بخش مسابقه جشنواره بین الملی کانساس (از ۱۲ تا ۱۸ اکتبر) در امریکا پذیرفته شد. این حضور در ادامه چندین موفقیت این فیلم در جشنواره های مختلف سینمایی رخ می دهد.

پیش از این فیلم سینمایی «پویا-در دایره زمان» موفق به کسب چهار جایزه بهترین فیلم ماه، بهترین طراحی صحنه، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم از نهمین دوره جشنواره فیلم و هنر جنوب از کشور شیلی، جایزه بهترین فیلم درام در بخش پالتینیوم از جشنواره فیلم فیکشن لس آنجلس، جایزه بهترین فیلم آسیا پاسفیک، جایزه بهترین فیلم درام از نگاه داوران جشنواره فیلم جاکارتا اندونزی، جایزه بهترین پیام اجتماعی – گل سبز و بهترین فیلمبرداری از دهمین جشنواره فیلم جیپور هند و کاندید چهار جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر مكمل مرد و بهترین صداگذاري در بخش فیلمهاي خارجی از جشنواره فیلم لندن شده بود.

شهباز نوشیر بازیگر و کارگردان ایرانی/آلمانی پیشتر با بازی در فیلم «مینای شهر خاموش» ساخته امیرشهاب رضویان در میان سینمادوستان ایرانی شناخته شده بود.

«پویا-در دایره زمان» درباره پویا یک ایرانی/آلمانی است که حدود سی سال است در آلمان زندگی می کند. پویا در تلاشی دائمی است که به عنوان فیلمساز مشغول به کار شود. که تا کنون تمام اقداماتش بی نتیجه مانده. راه برای ساختن یک فیلم بلند سینمایی، راهی است بسیار سخت و ناهموار. برای گذران زندگی گاه گاهی نقش های کوچکی در سینما، تلویزیون و تاتر بازی می کند و گاهی هم فیلمبردار مجالس عروسی می شود. او در کنار این شغلهای درآمد زا، با جدیت تمام مشغول نوشتن فیلمنامه ای به نام «نیمرود» است. روزی با تعجب بسیار در زندگی واقعی به قهرمان قصه اش «نیمرود»، یک پزشک آلمانی یهودی، که در حال فرار از دست رژیم نازی است، بر می خورد. «نیمرود» به پویا پناه می برد و اصرار می ورزد که پویا هر چه زودتر فیلمنامه را به پایان برساند تا از این طریق او هم از درد و رنج رها شود. زمانی که نیمرود با مشکلات فعلی پناه جویان در اروپا برخورد می کند، آرام آرام توجه اش به مشکلات زمان حاضر معطوف می شود.

فیلمی با سؤالاتی تکان دهنده درباره وضعیت انسان

به نوشته روزنامه راین نکا در آلمان: فیلم «پویا…» با بیان بسیار شاعرانه و در عین حال احساسی، در لایه های مختلف، با حساسیت و ظرافت به موضوعات پناهجویان در زمان حال و تبعید و طرد میلیونها انسان در زمان جنگ دوم جهانی می پردازد.
این روزنامه در ادامه این مطلب خاطرنشان می کند که: نوشیر با وجود نگاه زیباشناسانه فیلم اش، از دیدگاه تاریخی سوالات تکان دهنده ای را مطرح می کند. سوالات ناخوشایندی مانند اینکه: آیا انسانها هیچ چیز از تاریخ خود نیاموختند!؟ و همچنین: با این همه کشتار، مرگ و میر و قتل عام، جامعه جهانی تا چه زمانی می خواهد به سکوت و چشم پوشی ادامه دهد!؟”
نوشیر خود می گوید: این فیلم را ساخته ام تا مردم را به گفتگو دعوت کنم، نه اینکه آنها را قضاوت و داوری کنم!

از نکات جالب درباره فیلم «پویا…» این است که شهباز نوشیر این فیلم را با بودجه خود ساخته و از طریق اینترنت فراخوان کمک مالی از مردم کرده بود. همچنین تمام گروه فیلم  از دریافت دستمزد صرف نظر کردند.

شهباز نوشیر علاوه بر کارگردانی، نویسنده، بازیگر و تهیه کننده «پویا در دایره زمان» نیز هست. سایر بازیگران فیلم نیز ماتیاس روث، جوانا دویستر بوردا ،ماتیاس پاول ،اوساما امین ،آندرس بایلس و جوتا گالسر هستند. دیگر عوامل فیلم هم به شرح زیر می باشد:

فیلمبرداران: نیکوالس ماسل و فلورین بامگارتن
تدوین : کریستوف هنسن

موسیقی: سلام ریاضی

صدابردار و صداگذار : کریستین اشپت

تصحیح رنگ دیجیتال : نیكوالس ماسل ، یورگ فون باچكو ، علیرضا ربیع مقدم
طراح پوستر : علیرضا ربیع مقدم
سال ساخت 2017
محصول : آلمان

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید