درامانقد-سینما:  از ویم وندرس کارگردان سرشناس آلمانی ۶ اکتبر در جشنواره فیلم زوریخ (ZFF) تجلیل می‌شود.

به گفته دست‌اندرکاران جشنواره فیلم زوریخ وندرس ۷۲ ساله که نویسنده، تهیه کننده و عکاس هم است و در طول ۵ دهه فیلمسازی جوایز متعددی دریافت و فیلم‌های مستند متعددی نیز تولید کرده است که بسیاری از آنها سوال‌هایی درباره هویت آدم‌ها و مسایل اجتماعی مطرح کرده‌اند، شایسته دریافت این جایزه است.

وندرس در رشته پزشکی و فلسفه تحصیل کرده و بعد به نقاشی روی آورده است. او سال ۱۹۶۷ فیلمسازی را شروع کرد و آن را ادامه نقاشی خواند. او با فیلم بلند «دوست آمریکایی» خود در سال ۱۹۷۷ با بازی برونو گانس بازیگر سوییسی در دنیا شناخته شد.

وندرس که در مهمترین فیلمهایش همچون «پاریس-تگزاس»، « بالهای اشتیاق»، «ترس دروازه بان از ضربه پنالتی»، «آلیس در شهرها»، «هتل میلیون دلاری» و دیگر آثار خود همواره یادآور رویکرد فسلفه اگزیستانسیالیستی به انسان و جهان بوده است، با درام نویسان بزرگی چون پیتر هانتکه و سام شپارد کارهای مهم و ماندگاری را در سینما خلق کرد. او جوایز متعددی دریافت کرده است که نخل طلای کن و بفتا برای «پاریس-تگزاس» در سال ۱۹۸۴ و جایزه بهترین کارگردان از جشنواره کن برای «بال‌های اشتیاق» و نامزدی اسکار برای ۳ فیلم مستندش از جمله آنها بوده است.

به گزارش مهر به نقل از سوییس اینفو، وندرس که امسال در جشنواره فیلم کن حضور داشت تاکنون ۹ فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن داشته است و سال ۱۹۸۹ رییس گروه داوران کن هم بوده است.

جدیدترین مستند این چهره مشهور با عنوان «پاپ فرانسیس: مردی با کلام خودش» امسال در بخش خارج از رقابتی کن به نمایش درآمد.

جشنواره فیلم زوریخ از ۲۷ سپتامبر تا ۷ اکتبر برگزار می‌شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید