درامانقد-سینما: رابی مولر فیلمبردار سینمای تجربی و ضد جریان جهان درگذشت. این فیلمبردار برجسته بیش از هر چیز برای نوآوری در کار با دوربین و استفاده بی نظیرش از نور شناخته می شد. مولر به خاطر تجربیات منحصر به فرد و متفاوت اش در نورپردازی استاد نور نیز خوانده می شد. این فیلمبردار بر اثر بیماری دمانس عروقی در آمستردام در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

به گزارش ایندیپندنت مولر در طول دوران کاری خود با کارگردانان بزرگ و ضد جریانی چون ویم وندرس، جیم جارموش، لارس فون تریه در فیلم های مختلف همکاری داشته است.

استیو مک کویین کارگردان فیلم «۱۲ سال بردگی» که با مولر در فیلم «جهش کاریب» در سال ۲۰۰۲ همکاری داشت درباره وی چنین گفته بود: من او را با یک موزیسین بلوز مقایسه می کنم، او فقط با اجرای چند آکورد آن چه را که باید منتقل کند منتقل می کند. او یک کمال گراست.

مولر در کوراسائو جزیره ای در کارائیب بدنیا آمد و بعدها تحصیلات خود را در آکادمی فیلم  هلند در شهر آمستردام گذراند. از جمله فیلمهای مهمی که او کار فیلمبرداری آنها را انجام داد می توان به «شکستن امواج» ساخته لارس فون تریه و «مرد مرده» ساخته جیم جارموش اشاره کرد. همچنین مهمترین فیلم ویم وندرس آلمانی یعنی «پاریس-تگزاس» نیز از کارهای برجسته رابی مولر بود.

«تابستان در شهر» به کارگردانی ویم وندرس نخستین فیلم بلند مولر در مقام فیلمبردار بود. او و وندرس پس از این فیلم در ۹ اثر دیگر از جمله سه گانه فیلم های جاده ای به نام های «آلیس در شهرها»، «حرکت اشتباه» و «سلاطین جاده» با یکدیگر همکاری داشتند.

همچنین فیلم «مغلوب قانون» اولین همکاری مولر ب که برای مولر نامزدی بهترین فیلمبرداری را در جوایز مستقل اسپریت به ارمغان آورد.

جیم جارموش در واکنش به خبر درگذشت مولر چنین نوشت: بدون او، فکر نمی کنم چیزی درباره فیلمسازی بدانم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید